بررسی پیام بیت العدل ۳۰ دسامبر ۲۰۲۱ نقشه نه سال آینده

مجموعه دوازده جلسه توضیحات نقشه نه سال

 
💠واحد سیاسی (نجوا)

👈 گفتگوی ویژه با موضوع: علت عمده دستگیری اعضای سازمان بیت‌العدل مستقر در اسرائیل شاخه داخل ایران چیست؟
(جلسه‌ هفتم)

با حضور:

🔹جناب آقای حسن ارشاد (کارشناس و پژوهشگر فرقه بهائیت)

سه‌شنبه ٢٣ آبان ١۴۰۲
زمان گفتگو: ۱۵:۴۵

 

 

 

 

مجموعه دوازده جلسه توضیحات نقشه نه سال

 

 

 

جلسه ۱

جلسه ۲

جلسه ۳

جلسه ۴
جلسه ۵
جلسه ۶
جلسه ۷
جلسه ۸
جلسه ۹
جلسه ۱۰
جلسه ۱۱
جلسه ۱۲

اصل فایل پیام  :

۹۵۷ ۲۰۲۱-۱۲-۳۰

 

متن فایل :

 

 

[A Persian translation of the message of the Universal House of Justice dated 30 December 2021 to the Conference of the Continental Boards of Counsellors]
۳۰ دسامبر ۲۰۲۱
دوستان عزیز و محبوب
ترجمه ای از
پیام بیت العدل اعظم خطاب به کنفرانس هیئت های مشاورین قاره ای (هیئت بین المللی ترجمه به زبان فارسی)
در پیام رضوان امسال توصیف نمودیم که چگونه عالم بهائی طی یک ربع قرن تقلیب و تحولی یافت که آن را به کسب قابلیتی بی مثیل برای یادگیری، رشد، و خدمت به عالم انسانی موفق نمود. هرچند دست آوردهای این دوره بس درخشان بود ولی باید تحت الشعاع توفیقاتی قرار گیرد که در پیش است جامعه بهائی در اختتام سلسله جدید نقشه ها میباید قابلیتهایی را کسب نموده باشد که در حال حاضر به راحتی مشهود نیست. شما در مشاورات چند روز آینده تان آنچه را که لازمه ایجاد یک چنین جامعه مستحکمی است مورد بررسی قرار خواهید
داد.
حضرت بهاء الله میفرمایند که عباد” از برای اصلاح و الفت و اتحاد از عدم بوجود آمده اند. اصول و تعالیمی که تحقق این مقصد را عملی می سازد از قلم اعلی عزّ نزول یافته است. ساختن اجتماعی که این مقصد را آگاهانه پیگیری کند نه فقط وظیفۀ نسل کنونی بلکه وظیفه نسلهای بسیاری در آینده است و پیروان جمعی حضرت بهاء الله از همه کسانی که در این راه در کنارشان می کوشند استقبال میکنند بنا کردن چنین اجتماعی به
معنای یادگیری چگونگی ایجاد جوامعی ،فعال پویا و برونگرا است؛ به معنای یادگیری نحوه پیشرفت روحانی و مادی است؛ به معنای یادگیری طرز مشارکت در گفتمانهایی است که تأثیرگذار بر مسیر آن پیشرفت می باشد. این میادین فعالیت طبیعتاً برای همه آشنا است از یک نقطه نظر هر کدام از دیگری متمایز و با ویژگی ها و الزامات مخصوص خود می باشد ولی در عین حال همگی طرق بیدار کردن نیروهای نهفته در روح انسانند و هدایت آن نیروها در جهت بهبود اجتماع این مجهودات توأماً وسیله بروز قوایی است که حضرت ولی امر الله آن را نیروی اجتماع سازی آیین بهائی توصیف فرموده.اند این قوه مکنونه امر مبارک حضرت بهاء الله حتی در تلاشهای نوشکفته یک جامعه بهائی نیز که در حال یادگیری ارائه خدمت به عالم انسانی و ترویج کلام الهی است به خوبی
نمایان است. و هرچند فاصله کنونی با آن اجتماع جهانی توصیف شده در آثار حضرت بهاء الله هنوز بسیار زیاد

 

صفحه ۲
کنفرانس هیئتهای مشاورین قاره ای
۳۰ دسامبر ۲۰۲۱
است ولی بسیارند جوامعی که برای به کارگیری تعالیم مبارکش در واقعیت اجتماعی خود، صمیمانه مشغول یادگیری هستند. خوشا به حال نفوسی که با وقوف به عظمت این یوم مبارک و به اهمیت اقدامات خود همواره در راه ایجاد اجتماعی بر اساس تعالیم الهی مجدانه تلاش میکنند.
سلسله نقشه های جهانی کنونی که در عید اعظم رضوان آغاز شد بیست و پنج سال تمام ادامه خواهد داشت، سفینه امر الله را به قرن سوم عصر بهائی خواهد رساند و در رضوان سال ۲۰۴۶ به پایان خواهد رسید. عالم بهائی طی این دوران بر یک هدف واحد تمرکز خواهد داشت ظهور و بروز بیش از پیش نیروی اجتماع سازی آیین بهائی پیگیری این هدف کلی مستلزم افزایش بیشتر قابلیت در فرد ،مؤمن جامعۀ محلی و مؤسسات بهائی است. این سه شرکت کننده دائمی نقشه، هر یک سهمی در اجرای آن دارند و هر یک دارای قابلیت ها و خصوصیاتی هستند که باید پرورش یابد. اما هیچ یک به تنهایی قادر به ظاهر ساختن کامل استعدادهای بالقوه خود نیست. از
طریق تقویت روابط پویایشان با یکدیگر است که توانایی هایشان توام گشته، چندین برابر می شود. حضرت عبدالبهاء تشریح می فرمایند که هر چقدر صفات همکاری و کمک متقابل در میان مردمان فزونی یابد به همان نسبت جمعیت بشریه در ترقی و سعادت قدم پیشتر نهد؛ این اصل در آیین بهائی شاخص و شکل دهنده تعاملات بین افراد، مؤسسات و جوامع می باشد و هیکل امر الله را از نیروی اخلاقی و سلامت روحانی برخوردار می سازد.
نفوس مشتعلی که از طریق فرایندهای نقشه برمی خیزند طالب درک عمیق تری از تعالیم حضرت بهاءالله و بهره مندی از این دریاق اعظم برای جمیع امراض می باشند و خواهان اعمال آن برحسب نیازمندیهای اجتماع شان؛ متعهد به سعادت همگانند و میدانند که آسایش و رفاه افراد مشروط به آسایش و رفاه جامعه بشری است. این نفوس شهروندانی وفادارند که از حزب گرایی و رقابت برای کسب قدرت دنیوی احتراز می جویند. توجه شان در عوض معطوف به فرارفتن از تفاوت ها، به هماهنگ کردن دیدگاه ها و به ترویج مشورت در تصمیم گیری ها است. تأکیدشان بر صفات و رفتاری مانند امانت و صداقت همکاری و تعاون، صبر و شکیبایی است که عناصر سازنده یک نظم اجتماعی پایدار می باشد آنان مروج خردگرایی و علم اند که لازمه پیشرفت بشر است. بردباری و تفاهم را ترویج میکنند و با بالاترین اولویتی که برای یگانگی ذاتی نوع بشر قائلند هر فردی را شریکی بالقوه جهت همکاری میدانند و می کوشند تا حس دوستی و اخوت را حتی در بین گروه هایی ترویج دهند که با یکدیگر سوابق دشمنی داشته اند آگاهند که نیروهای مکتب مادی گرایی چگونه در اطرافشان دست اندرکارند و به شاهد بی عدالتی های متعدد موجود در جهان هستند ولی به همان اندازه بینشی روشن درباره قدرت خلاقه خوبی وحدت و قابلیت بشریت برای نوع دوستی .دارند. آنان به قدرتی که دین حقیقی برای تقلیب قلوب و رفع بی اعتمادی دارد معتقدند و بنا بر این با اطمینان بر آنچه که آینده در بر دارد می کوشند تا شرایطی را ایجاد کنند که در  آن پیشرفت امکان پذیر باشد. عقایدشان را آزادانه با دیگران در میان میگذارند آزادی وجدان و اندیشه افراد را محترم می شمرند و هرگز معیارهای خود را بر کسی تحمیل نمی.کنند و در حالی که ادعایی به داشتن همه پاسخ ها

 

 

 

 

 

 

صفحه ۳
کنفرانس هیئتهای مشاورین قاره ای
۳۰ دسامبر ۲۰۲۱
ندارند به آنچه که یاد گرفته اند و آنچه که هنوز باید یاد بگیرند کاملاً واقفند تلاش هایشان با روند متناوب عمل و تأمل به پیش می رود و از مواجهه با موانع هراسی ندارند. در محل هایی که تعداد فزاینده ای مشغول کمک به ساختن جوامعی با این خصوصیات هستند قدرت امر الله برای تقلیب زندگی اجتماعی مردم و نیز حیات درونی افراد بیش از پیش مشهود و آشکار است اطمینان داریم که پیگیری مجدانه هدف اصلی نقشه موجب پیدایش تعداد بسیار زیادی از چنین جوامع خواهد گشت.

حرکت محدوده های جغرافیایی
جلوه عظیم تری از نیروی اجتماع سازی آیین بهائی قبل از هر چیز محتاج حصول پیشرفت بیشتری در فرایند دخول افواج در همه نقاط جهان می باشد. اقدامات اساساً روحانی انتشار وسیع تر انوار ظهور حضرت بهاء الله و گسترش عمیق تر ریشه های شجره امر مبارک در اجتماع همانا دست آوردهای قابل سنجشی دارد: تعداد محدوده های جغرافیایی با یک برنامه ،رشد و میزان پیشرفتی که هر برنامه حاصل نموده است. وسایل لازم برای پیشرفت سریع این دو دست آورد حال موجود است. هدفی که جامعه اسم اعظم باید طی سلسله نقشه های جهانی جاری مشتاق تحقق آن باشد تأسیس برنامه های فشرده رشد در همه محدوده های جغرافیایی عالم است. این هدف سنگین و دشوار مستلزم گسترش دامنه و پیشرفت فعالیتها به مقیاسی بی سابقه است. حرکت سریع به سوی این هدف باید در طی نقشه نه ساله حاصل گردد.

از شما می خواهیم که در اولین قدم محافل روحانی ملی و شوراهای منطقه ای بهائی را مساعدت نمایید تا معین کنند آیا تعدیلی در طرح شان برای تقسیم بندی محدوده های جغرافیایی مثمر ثمر خواهد بود یا خیر. همانطور که مطلعید یک محدوده جغرافیایی ناحیه ای است که در آن فعالیتهای نقشه را می توان به طریقی قابل اداره و پایدار به پیش برد. در طول بیست و پنج سال گذشته یادگیریهای فراوانی درباره وسعت یک محدوده جغرافیایی قاره در شرایط مختلف و در مناطق مختلف جهان به دست آمده و تغییراتی هم در بعضی کشورها به خاطر رشدی که واقع شده هم اکنون در حال بررسی است. این تجدید نظرها در بسیاری موارد به هیچ تغییری منتهی نخواهد شد اما در بعضی موارد منجر به تقسیم یا کاهش وسعت یک محدوده جغرافیایی خواهد شد و گه گاهی نیز یک محدوده جغرافیایی ممکن است بزرگ تر شود. ناحیه هایی را که به علت شرایط طبیعی دارای جمعیت پراکنده ای است میتوان از طرح تقسیم بندی محدوده جغرافیایی مستثنا داشت. احبابی که در چنین نقاطی سکونت دارند البته از عناصر هر چه بیشتری از چارچوب عمل را که در شرایط آنان قابل اجرا باشد استفاده خواهند کرد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

صفحه ۴
کنفرانس هیئتهای مشاورین قاره ای
۳۰ دسامبر ۲۰۲۱

حرکت محدوده های جغرافیایی در مسیر یک پیوستار توسعه، الگوی اساسی ترویج و تحکیم جامعه باقی خواهد ماند. ویژگی های مسیر توسعه که باید دنبال شود به خصوص اولین دومین و سومین نماد رشد که نشانه پیشرفت در این راه است برای دوستان از پیامهای گذشته این جمع و از تجارب خودشان کاملاً روشن است و لزومی به تکرار آنچه قبلاً بیان کرده ایم نمیبینیم انتظار داریم که در پایان نقشه جاری یک ساله در بیش از ۶,۰۰۰ محدوده جغرافیایی برنامه های رشد در حال اجرا باشد نزدیک به ۵,۰۰۰ از این محدوده ها از دومین نماد گذشته باشد، و در ۱۳۰۰ محدوده احبای عزیز به پیشرفتهای فراتری نائل آمده باشند این ارقام در طی نقشه نه ساله آینده باید به میزان قابل ملاحظه ای افزایش یابد بعد از اینکه تعدیل طرح تقسیم بندی محدوده های جغرافیایی در هر کشور انجام شد از شما تقاضا میکنیم که با محافل روحانی ملی و شوراهای منطقه ای همکاری نمایید تا تعداد محدوده های جغرافیایی که طی نقشه امکان گذشتن به ترتیب از اولین دومین و سومین نماد رشد را دارند پیش بینی شود. باید توجه داشت که منظور از این ارقام فقط یک برآورد بر مبنای آگاهی کنونی است. بعداً می توان آنها را در صورت لزوم تعدیل و تلطیف نمود و لزومی به صرف وقت طولانی روی آن نیست. درخواست این جمع آنست که نتایج این برآوردها تا نوروز به مرکز جهانی بهائی ارسال گردد. آنگاه این مشتاقان قادر خواهند بود تا در رضوان جمع اهداف و آمال عالم بهائی را برای نقشه نه ساله اعلام نمایند.
آگاه و مطلعیم که مناطق و کشورهایی هستند که در آنها توسعۀ امر الله هنوز در مراحل ابتدایی است و نیاز مبرمی وجود دارد که این مناطق نیز از یادگیری های عالم بهائی درباره تسریع فرایند رشد بهره مند گردند. برای ترقی یک منطقه، وجود یک محدوده جغرافیایی که از سومین نماد رشد عبور کرده باشد بسیار ارزشمند است. همین که دوستان در یک محدوده جغرافیایی معین قابلیتهایی را که لازمه چنین پیشرفتی است کسب کنند و وسایل انتشار بینش ها و در میان گذاشتن تجربیات راجع به مجهودات جامعه سازی فراهم شود آنگاه تسریع کار ترویج و تحکیم در محدوده های جغرافیایی اطراف میسر میگردد با در نظر گرفتن این نکته بسیار حائز اهمیت است که در طی نقشه نه ساله فرایند رشد در هر کشور و هر منطقه حد اقل در یک محدوده جغرافیایی به این درجه از پیشرفت نائل گردد.

حصول این پیشرفت یکی از اهداف اصلی نقشه است و مستلزم کوشش بی وقفه و هماهنگ نفوسی از خودگذشته و فداکار دارالتبلیغ بین المللی آماده است تا برای به اجرا گذاشتن چند راه برد جهت تحقق این هدف با شما همکاری نماید مهمترین اینها اعزام گروههای مهاجرین بین المللی و داخلی است که با چارچوب عمل آشنا هستند و آماده اند که وقت و نیروی قابل ملاحظه ای را طی چند سال صرف خدمت نمایند. شما باید لزوم فوریت تشویق مؤمنینی را که میتوانند به تأسی از اسلاف روحانی خود قیام نمایند تا انوار امر مبارک در هر سرزمین بدرخشد به محافل ملی و شوراهای منطقه ای بهائی خاطرنشان سازید. این مشتاقان به خصوص ناظر به آن مناطق و محدوده های جغرافیایی هستیم که با توانایی و تجربه ای که اندوخته اند جریانی را از اعزام مهاجرین به نقاطی که نیاز به کمک دارند به حرکت درآورند و همچنین از طرق دیگر نیز آنان را حمایت نمایند. جریان یافتن این

 

 

 

صفحه ۵
کنفرانس هیئتهای مشاورین قاره ای
۳۰ دسامبر ۲۰۲۱
حمایت، یکی دیگر از طرقی است که توسط آن روح همکاری و تشریک مساعی که لازمه پیشرفت است در اقدام سیستماتیک ظاهر می شود.
توفیقات سلسله نقشه های قبلی به خصوص آخرین نقشۀ پنج ساله بدون پیشرفت قابل ملاحظه در امر تبلیغ قابل حصول نبود. یک بعد مهم این امر قابلیت اشتغال به گفتگوهایی در مضامین روحانی است، قابلیتی که در پیام این جمع خطاب به کنفرانس شما در سال ۲۰۱۵ مورد بررسی قرار گرفت و توضیح دادیم که چگونه این قابلیت از طریق شرکت در دورههای مؤسسه آموزشی و با کسب تجربیات عملی حاصل می گردد. بدیهی است که بسط الگوی فعالیت در سطح مردمی موجب ایجاد محیط های متنوعی میشود که در آن نفوس مستعد – گاهی تمامی خانواده یا گروه های هم طراز – می توانند در گفتگوهای هدفمند شرکت نمایند، گفتگوهایی که موجب بروز علاقه به دیدگاه آیین بهائی و نفس مبارک حضرت بهاء الله میگردد. بسیاری از چنین افراد به مرور زمان به خصوص با حصول اعتماد به نفس برای مشارکت در حیات جامعه از طریق خدمت، خود را هم بسته به جامعه بھائی می شمرند. جامعه نیز البته از هرگونه میزان ارتباطی که یک شخص مایل است داشته باشد استقبال می کند.

اما شناختن حضرت بهاء الله به عنوان مظهر ظهور الهی و قبول مواهب و مسئولیت هایی که منحصراً مربوط به عضویت در جامعه بهائی میگردد لحظه ای است بی نظیر و استثنایی در رشد روحانی هر شخص و امری است کاملاً متمایز از مشارکت مستمر در فعالیت های بهائی یا حمایت از اصول آیین بهائی. تجربه نشان داده است که محیط ایجاد شده از طریق مجهودات جامعه سازی در یک محل هر شخصی را که مایل است قادر می سازد که آن گام را نسبتاً به آسانی بردارد. در هر کجا که این مجهودات جریان دارد احبا باید همواره متوجه باشند که ابواب امر الهی به روی همه باز است و کسانی که در آستانه آن ایستاده اند را خوش آمد گویند در آن نواحی که مدت هاست این مجهودات به خوبی استقرار یافته بسیاری از احبا در می یابند که الگویی از فعالیت پویا و در حال گسترش می تواند طبیعتاً منجر به اظهار تمایل خانواده ها گروههای دوست و حتی اعضای چندین خانواده به دخول به امر الهی گردد. زیرا در فضاهایی که امکان پیوستن به جامعه را بتوان واضحاً در بین همه کسانی که حس مشترکی از هویت جمعی دارند مورد بحث قرار داد نفوس میتوانند به راحتی و با اطمینان این گام را با یکدیگر بردارند. مؤسسات بهائی، به خصوص محافل روحانی محلی، باید ذهنیتی اتخاذ نمایند که چنین تحولی را میسر می سازد و در رفع هر مانعی بکوشند.
از شما و معاونین تان می خواهیم که احبا را در هر جا که ساکنند مساعدت نمایید که متناوباً راجع به طرق مؤثر تبلیغ امر الله در محیط اطراف خود تأمل و تفکر نمایند و در قلوب خود ذوق و شوق تبلیغ را که جاذب تأییدات ملکوت الهی است مشتعل سازند نفوسی که از موهبت ایمان برخوردار شده اند طبیعتاً مشتاق اهدای این هدیه به همگان اند و همیشه جویای گوشی شنوا محیط ها و شرایط مختلف رویکردهای مختلفی را ایجاب می نماید و

 

 

 

 

صفحه ۶
کنفرانس هیئت های مشاورین قاره ای
۳۰ دسامبر ۲۰۲۱
دوستان باید همواره در یک فرایند مستمر یادگیری دربارۀ مؤثرترین روش در محل زندگی خود مشغول خدمت باشند.
یادگیری از محدوده های جغرافیایی پیشرفته شش سال قبل خصوصیات یک محدوده جغرافیایی که دوستان در آن از نماد سوم در مسیر پیوستار رشد گذشته اند را توصیف کردیم رسیدن به این مرحله حاکی از فعالیتهای فشرده در محله ها و روستاهای خاص و همچنین تلاش های هماهنگ شده توسط عموم احیای ساکن در سراسر محدوده جغرافیایی است یا به عبارت دیگر، نتیجه قوت گرفتن یک روحیه مشارکت عمومی در فعالیتهای جامعه سازی می باشد. این روحیه مشارکت عمومی در عمل به معنای حرکت و فعالیت تعداد قابل توجهی از احبا است که به نحوی مبتکرانه و هوشمندانه چارچوب عمل نقشه را برحسب واقعیت شرایط خود به کار میگیرند فارغ از اینکه در چه محلی در محدوده جغرافیایی زندگی می کنند و این مستلزم آن است که خانواده ها و آحاد احبا با هم به انجام امور پردازند و آگاهانه تصمیم بگیرند که خود را اجزای هسته مرکزی یک گروه در حال تزاید به شمار آرند چنین گروهی از دوستان، دایره شرکت کنندگان در فعالیتهایشان را از طریق همکاری با افرادی که با آنان از طرق و در فضاهای مختلف در تماسند
و همچنین از طریق همراهی کردن کسانی که در کنارشان به خدمت قیام کرده اند گسترش می دهند. این تلاشها مزیت بسیار فراوان دارد. حتی وقتی یک محدوده جغرافیایی شامل مراکز متعدّد فعالیت فشرده میباشد، تلاش در دیگر نقاط محدوده ممکن است هنوز بخش بزرگی از جمیع فعالیت های در حال انجام را در برگیرد. در این رابطه از گامهایی نیز که در برخی از محدوده های جغرافیایی به طور سیستماتیک برای تماس با یک جمعیت خاص که استعداد روحانی نشان داده ولی در سراسر محدوده پراکنده اند برداشته میشود تقدیر می کنیم. این گام ها را می توان نوعی مخصوص از فعالیت جامعه سازی که بسیار توید بخش و امیدوارکننده است محسوب نمود. با افزایش مشارکت به صور مختلف در فعالیتهای نقشه فرصتهای فراوانی برای دوستان فراهم می آید که از تجربیات یکدیگر بهره مند شده شوق تبلیغ را در دل همدیگر برافروزند.
وقتی تعداد زیادی از ساکنین محله ها و روستاهای مستعد شروع به شرکت کردن در فعالیت های امری نمایند، توجه بیشتری به هماهنگ سازی فعالیتها منظور میگردد تا بتوان از عهده پیچیدگی های مندمج در آن برآمد. در هر کدام از این مراکز ترتیباتی جمعی بین گروههایی از خانواده ها برای هماهنگی فعالیتهای جامعه سازی ایجاد می شود و به تدریج خانوادههای مجاورشان را نیز در بر میگیرد؛ گروهی متشکل از دوستان به تشویق و حمایت مجهودات می پردازد حیات روزانه در چنین محل ها با فرهنگی که در آن عبادت و خدمت فعالیت های محبوب تعداد کثیری از مردم میباشد منطبق میگردد جلسات روح افزا و منظم جامعه که در بعضی موارد شامل کمپ و فستیوال نیز می باشد بیش از پیش تشکیل میشود و موسیقی و سرود از ویژگیهای برجسته این گردهمایی ها است.

 

 

صفحه ۷
کنفرانس هیئتهای مشاورین قاره ای
۳۰ دسامبر ۲۰۲۱
هنر به طور کلی که براستی بخشی جدانشدنی از توسعه یک جامعه از ابتدا محسوب می شود در چنین جمع ها عاملی مهم برای ایجاد سرور، تقویت پیوند اتحاد، نشر دانش و آگاهی، و تحکیم تفاهم، و همچنین آشنا ساختن اجتماع بزرگ با اصول امر مبارک میگردد تمرکز کامل بر برونگرایی طبیعتاً همچنان باقی میماند، یعنی تمرکز به یافتن طرقی برای در میان گذاشتن مستمر یک الگوی عمل شکوفا با نفوسی که هنوز با امر مبارک آشنا نیستند.

در این میان پدیده دلگرم کننده ای مشاهده کرده ایم که بروز نشانه های اولیه آن را به عنوان یک مرز جدید یادگیری در پیام این جمع به کنفرانس سال ۲۰۱۵ شما توصیف نمودیم. اگرچه یادگیری راجع به نحوۀ در برگرفتن تعداد فزایندی از نفوس همواره خصیصه هر محدوۀ جغرافیایی بعد از عبور از سومین نماد رشد است معذلک زمانی که بخش قابل توجهی از جمعیت یک محل خاص در فعالیتهای جامعه سازی شرکت می کنند آنگاه دامنه مجهوداتی که دوستان بر آن تمرکز دارند گسترش می یابد. این مشارکت ممکن است فقط به ناحیه مسکونی خاصی در یک محدوده جغرافیایی یا در چندین ناحیه مشابه آن و یا در یک روستا محدود باشد؛ نقاط دیگر محدوده ممکن است هنوز مشمول این واقعیت .نباشند اما در چنین محل هایی افکار دوستانی که در سطح مردمی خدمت میکنند اکنون به نحوی فزاینده معطوف به پیشرفت و رفاه همۀ ساکنین اطراف است. مؤسسات بهائی مسئولیت خود را در قبال تعلیم و تربیت روحانی تمامی یک نسل از کودکان و نوجوانانی که قبلاً اکثر یا حتی همه آنان احیاناً در فعالیتهای جامعه شرکت کرده اند با اشتیاق بیشتری احساس می کنند. محافل روحانی محلی روابط خود را با اولیای امور و رهبران محلی استحکام می بخشند و حتی رسماً وارد همکاری می شوند و توجه بیشتری به ازدیاد ابتکارات اقدام اجتماعی برخاسته از گروه های نوجوانان، جوانان، زنان، خانواده ها و یا سایر کسانی که به نیازهای پیرامون خود پاسخ میدهند مبذول می.دارند میزان و تنوع فعالیت ها به تنهایی ایجاب می کند که اعضای هیئت معاونت چندین مساعد برای خدمت در یک روستا یا محله معین کنند؛ هر مساعدی ممکن است یک یا چند خط عمل را پیروی کند توصیه و مساعدت برحسب لزوم ارائه نماید، و جریان فرایندها را شدت وحدت بخشد.

ساکنین نقاطی که فعالیتهای نقشه تا این حد در آن گسترش و تعمیم پیدا کرده حال دارای قابلیتی چشمگیر برای هدایت مسیر پیشرفت خویش هستند و مؤسسات و نهادهای بهائی حال بینش عمیق تری از مسئولیت های خود دارند. این مسئولیت ها البته هنوز شامل داشتن سیستم هایی مستحکم برای ادامه قابلیت سازی و حمایت از نفوسی است که ابتکار عمل نشان میدهند ولی پیشرفت جامعه بیش از گذشته بستگی به آن دارد که مؤسسات و نهادهای محلی از فشارهای اجتماعی فعال در محیط آگاه بوده در حفظ یک پارچگی مجهودات مختلف جامعه کوشا باشند. در خلال این پیشرفت رابطۀ جامعۀ بهائی با اجتماع اطراف دست خوش تغییری عمیق می گردد. با ساختارهای رسمی اداری و ترتیبات غیر رسمی همکاری جامعه بهائی شرکت کننده ای شناخته شده در اجتماع گشته است شرکت کننده ای که آماده است مسئولیتهای مهمی را عهده دار شود و به فرایند یادگیری جمعی وسیع

 

 

صفحه ۸
کنفرانس هیئت های مشاورین قاره ای
۳۰ دسامبر ۲۰۲۱
در مورد پیشرفت روحانی و مادی سرعت بخشد. در عین حال همچنان که اجتماع آغوش بازی برای بسیاری از جنبه های حیات جامعه بهائی نشان می دهد و روح وحدت آفرین آن را استنشاق می نماید، پویایی و تحرک ایجاد شده اجازه میدهد که گروههای متنوع با الهام از بینش حضرت بهاء الله درباره وحدت عالم انسانی در یک حرکت مشترک به هم بپیوندند امروز تعداد نقاطی که الگوی حیات جامعۀ بهائی در آن به این حد گسترش و تعمیم یافته نسبتاً محدود است ولی این تعداد در حال ازدیاد است. ظهور و بروز نیروی اجتماع سازی امر بهائی در این محل ها به طور بی سابقه ای مشهود است.

گسترش فعالیت بهائی در این مقیاس در همه جا طبیعتاً مورد انتظار نیست لازم است تفاوتی که از شرایط و اوضاع در یک محدوده جغرافیایی یا قسمتهایی از یک محدوده و از خصوصیات مردم آن، یعنی واقعیت شرایط محیط ناشی می شود درک گردد. بنا بر این طرقی که نیروی اجتماع سازی آیین بهائی در محیط های مختلف بروز و تحقق می یابد متفاوت خواهد بود اما صرف نظر از میزان گسترش حیات جامعه بهائی در میان ساکنین یک ناحیه خاص وحتى صرف نظر از ترقی یک برنامه رشد در یک محدوده جغرافیایی یا سطح فعالیت در یک محله یا روستا، چالشی که دوستان قائم به خدمت در سطح مردمی با آن مواجه اند اساساً در همه جا یکسان است. این دوستان باید بتواند واقعیت محدوده خود را فرائت کنند  از خود سؤال نمایند با توجه به امکانات و الزامات موجود، اهداف مناسبی که در دوره یا دوره های آینده باید دنبال شود کدامند برای مطرح نمودن این سؤال و اطمینان از تعیین استراتژی مناسب شما و معاونین تان در موقعیت مطلوبی قرار دارید. یادگیری های بسیاری را می توان از تجربه دوستان در محدوده های جغرافیایی مشابه کسب کرد زیرا جامعه ای که یک قدم در همان مسیر جلوتر است میتواند بینشهای ارزنده ای دربارۀ هدف مورد نظر ارائه دهد. هنگامی که دوستان درباره آنچه با آن
مواجهند تفکر و تأمل کنند ملاحظه خواهند کرد که برای هر جامعه ای هدفی قابل اجرا موجود است و برای هر هدفی راهی برای وصول به آن در افق این مسیر آیا نمیتوانیم با چشم بصیرت وجود مبارک حضرت بهاء الله را مشاهده کنیم که زمام امور بشر را در یک دست گرفته و با دست دگر به همگان صلا می زنند که بشتابید، بشتابید؟

مشارکت در تقلیب اجتماعی

توجه آیین حضرت بهاء الله به تقلیب حیات باطنی نوع انسان و محیط اجتماعی او است. در مکتوبی صادره از جانب حضرت ولی امر الله توضیح داده شده است که چطور محیط اجتماعی جوی فراهم می آورد که در آن نفوس میتوانند رشد روحانی نمایند و کاملاً نور خداوند را منعکس سازند، نوری که در ظهور حضرت بهاء الله متجلی است. یک علامت بارز برای ظهور و بروز نیروی اجتماع سازی امر مبارک در یک محدوده جغرافیایی همانا مساعی یک گروه دائم التزاید از ساکنان محل است که با الهام از تعالیم بهائی برای کمک به بهبود خصایل روحانی و شرایط اجتماعی جامعه بزرگتری که به آن تعلق دارند کوشش می نمایند. تمرکز بهائیان بر

 

 

صفحه ۹
کنفرانس هیئت های مشاورین قاره ای
۳۰ دسامبر ۲۰۲۱
قابلیت سازی برای خدمت وجه امتیاز مشارکت آنان است؛ رویکردی است بر اساس ایمان به اینکه هر جمعیت تواناست که عامل رشد و پیشرفت خود گردد.
با شدت یافتن فعالیت جامعه سازی در یک محدوده جغرافیایی دوستان ناگزیر در مورد موانع اجتماعی اقتصادی و فرهنگی که مانع پیشرفت روحانی و مادی مردم است آگاهی بیشتری می یابند. کودکان و نوجوانانی که برای تعلیم و تربیت کمبود امکانات دارند دخترانی که با تحمیل ازدواج زودهنگام ناشی از رسوم سنتی مواجهند، خانواده هایی که برای دسترسی به سیستم های ناآشنای بهداشت محتاج کمک هستند، یک روستا که برای نیازهای اولیه با مشکل رو به روست یا تعصبات دیرینه ناشی از میراث اختلافات میان گروههای مختلف – زمانی که یک
جامعه بهائی از طریق مساعی اش در زمینه ترویج و تحکیم با چنین اوضاع و یا مشکلات متعدد دیگری مواجه می شود الزاماً باید تا جایی که شرایطش اجازه می دهد به چنین واقعیت هایی پاسخ گوید. با تأمل بر این چنین اوضاعی روشن میشود که در درون محدوده های جغرافیایی ترویج و تحکیم اقدام اجتماعی، و مشارکت در گفتمانهای رایج همگی ابعاد مجهودات ،واحد به هم پیوسته، و برونگرایی است که در سطح مردمی اجتماع صورت میگیرد. همه این مساعی بر طبق یک چارچوب عمل مشترک دنبال می شود و این نکته بالاتر از همه موجب انسجام الگوی کلی فعالیت ها میگردد.
نخستین حرکت ها در جهت اقدام اجتماعی در سطح مردمی در یک محدوده جغرافیایی وقتی دیده می شود که منابع انسانی موجود افزوده میگردد و قابلیت برای انجام طیف وسیع تری از وظایف گسترش می یابد. اگرچه بروز و استمرار ابتکارات اقدام اجتماعی در روستاها بسیار مشاهده می شود اما دوستان ساکن در شهرها نیز موفق به اجرای فعالیت ها و پروژه های متناسب با محیط اجتماعی خودشان شده اند گاهی با همکاری با مدارس محلی، با
نهادهای جامعه مدنی و گاه حتی با نهادهای دولتی اقدام اجتماعی در زمینه های مهم متعددی در حال اجرا است از جمله در امور محیط زیست کشاورزی ،بهداشت هنر و به خصوص تعلیم و تربیت. در طول نقشه نه ساله و با در نظر گرفتن اینکه مطالعه دوره های خاص مؤسسه آموزشی مشوّق فعالیتهای بیشتری در این زمینه می شود، انتظار داریم که شاهد بسط و تکثیر اقدامات رسمی و غیر رسمی برای توسعه اجتماعی و اقتصادی باشیم. برای استمرار فعالیت بعضی از این ابتکارات برخاسته از جامعه نیاز به ساختارهای اداری ساده خواهد بود. محافل روحانی محلی در نقاطی که شرایط مساعد باشد باید تشویق شوند تا به یادگیری در بارۀ بهترین راه پرورش ابتکارات
جدید و ترویج کوشش های نوپا پردازند. در بعضی موارد، تأسیس یک سازمان ملهم از تعالیم بهائی جوابی به احتیاجات در یک حوزۀ خاص مجهودات خواهد بود و انتظار داریم که در طی نقشه آینده تعداد بیشتری از این سازمانها تأسیس گردد. محافل روحانی ملی نیز به نوبه خود باید راه هایی بیابند تا از یادگیری های سطوح محلی جوامع شان به خوبی آگاه گردیده تجارب حاصله را تجزیه و تحلیل نمایند این کار در بعضی نقاط مستلزم ایجاد
نهادی مختص پیگیری اقدام اجتماعی خواهد بود. با نگاهی به سراسر عالم بهائی، مشاهده اینکه چطور این

 

 

 

 

صفحه .
کنفرانس هیئت های مشاورین قاره ای
۳۰ دسامبر ۲۰۲۱
حوزه از مجهودات با تشویق و حمایت سازمان توسعه بین المللی بهائی ترقی نموده است موجب سرور این
مشتاقان است.
قابلیت اشتغال به اقدام اجتماعی ارتباطی نزدیک با قابلیت مشارکت در گفتمانهای اجتماعی دارد. در اصل، این قابلیتی است برای مشارکت در یک گفتگو راجع به مطلبی که بر زندگی افراد اثر می گذارد و دیدگاهی ارائه می دهد که برگرفته از اصول و تجربیات بهائی است بدین ترتیب این قابلیت مهارتی است که بسیاری از نفوس روزانه فرصت به کار بستن آن را دارند مثلاً در رابطه با تحصیلات یا حرفه ها، مهارتی که با شرکت در دوره های مؤسسه آموزشی پرورش می یابد و به صورتی رسمی تر برای کار جامعه جهانی بهائی و دفاتر ملی امور روابط خارجی نقش عمده ای ایفا می کند. اما در ارتباط با بروز نیروی اجتماع سازی آیین بهائی در سطح مردمی،
این قابلیتی است که احتیاج به آن هنگامی بیشتر احساس می شود که تماس نزدیک با یک جمعیت از طریق فعالیت های ترویج و تحکیم موجب افزایش آگاهی نسبت به مشکلات اجتماعی موجود در یک ناحیه و نیز اشتیاق ساکنین آن به فایق آمدن بر آنها گردد. با ازدیاد تعداد شرکت کنندگان در فعالیت های جامعه سازی، لازم است که جامعه بهائی نیز در مقام جمعی متحد، دیدگاه وزین خود را راجع به موانع پیشرفت اجتماعی و مسائلی که
باری گران بر فکر و روح نفوسی است که جامعه با آنها در تعامل است ارائه نماید این نکته مقتضیات خاصی برای محافل روحانی محلی در بر دارد. در هر کجا که فعالیتهای نقشه تا درجه ای عمومیت یافته، محفل محلی به تدریج در سطح وسیع تری به عنوان منبعی برای بصیرت اخلاقی مطمح نظر قرار میگیرد. با گذشت زمان مساعی برای مشارکت در گفتمانهای اجتماعی منظم تر شده و بهائیان بهتر میتوانند اطرافیانشان را در مشارکت سازنده و حصول اتفاق نظر از طریق مشورت کمک نمایند فرصتها برای در میان گذاشتن دیدگاه های بهائی با رهبران
جامعه و شخصیتهای صاحب منصب غنیمت شمرده شده و فضاهایی برای نمایندگان گروه های متفاوت و علاقمند ایجاد می شود که بتوان آنان را از طریق مشورت برای رسیدن به نقطه نظری مشترک مدد نمود. گام هایی که تا به حال برای یادگیری نحوۀ عرضۀ بینشهای کسب شده از ظهور حضرت بهاء الله و تجارب جوامع بهائی در رابطه با حل مسائل مبرم اجتماعی برداشته شده موجب سرور این جمع .است مطمئناً طی نقشه نه ساله در این مورد یادگیری های بیشتری نیز حاصل خواهد شد.
مایلیم بر این نکته تأکید نماییم که اقدام اجتماعی و مساعی در راه مشارکت در گفتمانهای رایج در اجتماع، چه در گذشته و چه در حال، نه فقط در بستر رشد پدید آمده است بلکه همچنین نتیجه تلاش افراد بهائی برای کمک به پیشرفت اجتماع از طرق موجود بوده است. در پاسخ فردی خویش به دعوت حضرت بهاء الله برای
کمک به اصلاح عالم احبا به شیوه های گوناگون مشاغلی را برگزیده اند و همچنین فرصتهایی را یافته اند که فعالیتهای گروه ها و سازمانهای هم فکر را حمایت نمایند پروژه های بزرگ و کوچک برای پاسخ به یک سری از مسائل اجتماعی بنیان گذاشته شده است تعداد زیادی سازمانهای ملهم از تعالیم بهائی توسط گروه هایی از افراد

 

 

صفحه ۱۱
کنفرانس هیئت های مشاورین قاره ای
۳۰ دسامبر ۲۰۲۱
تأسیس شده تا برای تحقق اهداف متعدد متفاوتی اقدام نمایند و نهادهایی تخصصی نیز به منظور توجه به گفتمانی خاص ایجاد گردیده است. همۀ این کوششها در هر مقیاسی از اصول و بینش هایی بهره مند بوده اند که فعالیت های سطح مردمی جامعۀ بهائی در سراسر عالم را هدایت مینماید و از هدایات حکیمانه محافل روحانی محلی و ملی نیز نصیب برده اند مشاهده تجلیات متنوع و هماهنگ ایمان پیروان مخلص جمال قدم برای پاسخگویی به آلام جهانی سرگردان و به شدت آشفته موجب سرور این مشتاقان است.
مجهودات آموزشی و مؤسسه آموزشی
بر اهمیت تعلیم و تربیت در مفهوم بهائی تقلیب روحانی و اجتماعی هر چقدر تأکید شود مبالغه نیست. جمال اقدس ابهی می فرمایند: تجلّی شمس اسم رب را در کل ملاحظه نمائید چه که در کل آثار تجلی این اسم
مشهود است و تربیت کلّ منوط با اهمیت تعلیم و تربیت در فعالیتهای جامعه سازی مبرهن است و در زمینه اقدام اجتماعی تمهیدات تعلیم و تربیت شاخصه فعالیت بهائیان در اکثر نقاط عالم می باشد. مؤسسه آموزشی از
برجسته ترین ساختارها و نهادهای ایجاد شده توسط عالم بهائی برای ارائه تعلیم و تربیت است. براستی وجود مؤسسات آموزشی ملی و منطقه ای با چنین کارآیی و فعالیت در سراسر کره ارض از برترین ثمرات حاصله در سلسله نقشه های جهانی قبلی میباشد قابلیت سازی برای خدمت در درون جوامع از طریق افزایش مداوم تعداد افرادی که از فرایند مؤسسه آموزشی بهره مند میگردند ویژگی اصلی سلسله نقشه های جاری باقی خواهد ماند. قابلیت ایجاد شده برای توسعه جامعه که حاصلش صدها هزار نفر با توانایی خدمت به عنوان راهنما، مشوّق و معلم کلاس های کودکان می باشد دست آوردی است تاریخی
زمانی که مفهوم مؤسسۀ آموزشی را برای اولین بار معرفی کردیم در بستر نیاز به پرورش منابع انسانی بود نفوسی که بتوانند وظایف ترویج و تحکیم را به عهده گیرند در این برهه از زمان و در آغاز یک سلسله نقشه های
جدید از شما عزیزان دعوت میکنیم که با دید وسیع تری به این موضوع بنگرید. شرکت در دوره های مؤسسه آموزشی به طور فزاینده احبای الهی را برای اشتغالی عمیق تر در حیات اجتماع آماده می سازد؛ به آنان دانش،
بینش، و مهارت هایی اعطا می کند که بتوانند نه فقط به فرایند توسعۀ جامعۀ خود بلکه به پیشرفت اجتماع نیز کمک نمایند. مختصر آنکه مؤسسه آموزشی وسیله ای مؤثر برای به ظهور رساندن نیروی اجتماع سازی آیین بهائی
است. اگرچه تهیه مواد درسی برای پیشبرد این مقصد امری است دراز مدت اما مواد آموزشی فعلی برای ایجاد قابلیت برای طیف وسیعی از ابتکارات مفید بوده است. به علاوه این مواد یک تجربه آموزشی منسجم از سنّ پنج سالگی تا سن نوجوانی و بزرگسالی ارائه میدهد و چون همتای مستقیم الگوی فعالیت ها در سطح مردمی عمل
می کند در این رابطه از مشاهده اینکه احباً در نقاط مختلف جهان و تحت شرایط اجتماعی و فرهنگی متفاوت بینشهایی بس غنی دربارۀ جنبه های توسعه جامعه کسب نموده اند بسیار خرسندیم. برای اینکه این بینش ها و

 

 

 

صفحه ۱۲
کنفرانس هیئت های مشاورین قاره ای
۳۰ دسامبر ۲۰۲۱
بینش هایی که در آینده پدیدار می شوند موجب بهره مندی وسیع تر جامعه بهائی گردد سیستم های لازم برای تهیه و بهبود مواد آموزشی بایستی گسترش یابد. با در نظر داشتن این موضوع رویکردی را برای هدایت این اقدام در سال های آینده به زودی توضیح خواهیم داد.
در خصوص افزایش قابلیت مؤسسات آموزشی برای ارائه هر یک از سه مرحله فرایند آموزشی، از مشاهده اینکه علاوه بر بسط و گسترش سیستم ارائه مواد درسی، توجه فزاینده ای به افزایش کیفیت تجربه آموزشی نیز معطوف میگردد خشنودیم افزایش تدریجی درک تمام همکاران مؤسسه آموزشی از محتوای مواد آموزشی یک نیاز مبرم است – یعنی درک اهداف، ساختار، اصول تعلیم و تربیتی، روش، مفاهیم اصلی و پیوستگی دروس مؤسسه. در این خصوص بسیاری از هیئتهای مؤسسه آموزشی از حمایت گروه های همکار که در پیام این جمع خطاب به کنفرانس ۲۰۱۵ شما توصیف شده بود، بهره مند گشته اند. همچنین در برخی نقاط گروه های مجزا تمرکز
بر کلاس های کودکان گروه های نوجوانان و حلقه های مطالعه را آغاز کرده اند تا نکاتی را که به کارآیی آنها کمک می کند شناسایی نموده راه هایی برای کمک به افزایش قابلیتهای دوستان قائم به خدمت در این مسیر بیابند. اعضای هیئت معاونت و مساعدین شان در یک منطقه در انتقال یادگیری ها به تعداد وسیع تری از دوستان در درون مراکز فعالیت فشرده و محدوده های همجوار اغلب پیشگامند افرادی که تجربه بیشتری در ترویج فعالیت های مؤسسه آموزشی دارند به عنوان افراد کاردان قائم به خدمتند و به ثبوت رسیده که در پیشرفت مؤسسات آموزشی که در مراحل اولیه توسعه می باشند بسیار مؤثرند. معمولاً اقدامات مشاورین قاره ای است که هر مؤسسه آموزشی را با
بسیاری از بینش های ضروری که سایر مؤسسات آموزشی در ممالک و سرزمینهای مجاور کسب نموده اند آشنا می نماید. مشاورین با گروه بندی مؤسسات آموزشی برحسب اندازه مجهودات شان ترتیباتی فراهم آورده اند تا بتوان یادگیری های حاصله توسط مجربترین مؤسسات آموزشی را به طور گسترده تری غالباً از طریق سمینارهای رسمی، با سایر مؤسسات آموزشی در میان گذاشت. تمام این ترتیبات باید طی نقشه آینده استحکام یابد. در نقاطی که
جایگاهی برای نشر یادگیری راجع به برنامه تواندهی روحانی به نوجوانان وجود دارد همکاری بین جایگاه یادگیری و مؤسسات آموزشی مربوطه بسیار پرثمر بوده است و می بایست افزایش یابد؛ پیگیری هدفی یگانه و اشتیاق
مشترک برای مشاهده پیشرفت محدوده های جغرافیایی موجد شرایط مطلوب برای شکوفایی روحیه همکاری و مساعدت متقابل است. دانشی که تا به حال درباره عوامل تأثیرگذار بر کارآیی فرایند مؤسسه آموزشی اندوخته شده بسیار وسیع است و انتظار داریم که دارالتبلیغ بین المللی این یادگیری ها را تنظیم نموده در دسترس شما قرار دهد. |
آنچه در فوق توصیف نموده ایم یک سیستم آموزشی است که مستمراً در حال تلطیف است. این مستلزم آن
است که افراد بسیاری به توسعه و گسترش هر چه بیشتر آن کمک نمایند؛ همچنین مؤسسات آموزشی و عموماً مؤسسات بهائی لازم است به گونه ای برنامه ریزی نمایند که افرادی که قابلیتهای شایانی در حمایت از مجهودات آموزشی کسب کرده اند، بتوانند به خدمات خود ادامه دهند و در صورت تغییر شرایط زندگیشان باز هم از طرق

 

 

 

 

صفحه ۱۳
کنفرانس هیئت های مشاورین قاره ای
۳۰ دسامبر ۲۰۲۱
مؤثر دیگری به مشارکت در فعالیت مؤسسه آموزشی مشغول گردند با توجه به اهمیت کارآیی فرایند مؤسسه آموزشی، هر یک از پیروان حضرت بهاء الله و بالاخص جوانان مشتاق خواهند بود به نحوی به پیشبرد آن کمک نمایند. مؤسسات آموزشی به خوبی آگاهند که شکوفا نمودن استعداد جوانان وظیفه ای است مقدس برای این مؤسسات حال از جوانان عزیز بهائی میخواهیم که توسعه آتیه مؤسسه آموزشی را از همان دید بنگرند. در آغاز
مجهوداتی نه ساله در سراسر جامعه به منظور افزایش سطح کارآیی مؤسسه آموزشی انتظار داریم که شاهد یک حرکت پیشتازانه وسیع جوانان باشیم تا فرصتهای موجود را در فضاهای مختلف اجتماعی برای دعوت از نفوس
به بهره مندی از برنامههای مؤسسه آموزشی مغتنم شمرند برخی از جوانان قادر خواهند بود که یک مدت از خدمت، احتمالاً چند سال متوالی را وقف تمهیدات آموزشی به خصوص برای نسل جوان تر از خودشان نمایند؛ برای بسیاری از آنان حمایت از فعالیتهای مؤسسه آموزشی بعدی دائمی از زندگی در حین تحصیل و در دوران
اشتغال به کار و امرار معاششان خواهد بود؛ ولی برای همه آنان این خدمت باید یک تعهد ارزشمند باشد.
در بسیاری از نقاط عالم یک نتیجه طبیعی مشارکت افراد و خانواده ها در فرایند مؤسسه آموزشی، آگاهی بیشتر نسبت به اهمیت تعلیم و تربیت در همۀ شکل هایش بوده است دوستانی که به عنوان معلم کلاس های کودکان به خدمت مشغولند علاقه خاصی به توسعه وسیع آموزش کودکان نشان ، می دهند در حالی که افرادی که در مقام راهنما و مشوق خادمند طبیعتاً در این فکرند که کسانی که در مرز بلوغ هستند اعم از دختر و پسر، تا چه حد می توانند از تحصیلات مختلف که منحصر به دوره های مؤسسه آموزشی نیست بهره مند گردند. به عنوان مثال می توانند جوانان را به کارآموزی حرفه ای و یا به تحصیلات دانشگاهی تشویق نمایند. بسیار خشنود شدیم که چگونه در بسیاری از جوامع مشارکت تعداد کثیری در فرایند مؤسسه آموزشی تدریجاً این جنبۀ فرهنگ در یک جمعیت را تغییر داده است. مؤسسات بهائی باید این مسئولیت را بر عهده بگیرند که با افزایش آگاهی بدین سان، آرزوها و انگیزه های والای ایجاد شده در جوانان که همانا انگیزه تحصیل و کسب مهارتهایی است که به آنان فرصت یک عمر خدمت هدفمند به اجتماع شان را خواهد داد به تحقق پیوندد توسعه و پیشرفت دراز مدت یک جامعه و بالمآل یک ملت از یک نسل به نسل دیگر تا حد بسیار زیادی بستگی به سرمایه گذاری بر روی افرادی دارد که مسئولیت پیشرفت جمعی اجتماع را بر دوش دارند.
به این بررسی نقش محوری تعلیم و تربیت برای یک جامعه بر اساس اصول ،بهائی، یک نکته دیگر اضافه می نماییم. حضرت شوقی افندی بر اهمیت جد و جهد از طریق مجهودات مستمر برای کسب ادراک کافی از
اهمیت ظهور عظیم حضرت بهاء الله تأکید بسیار فرموده اند مؤسسه آموزشی وسیله ای بی نظیر برای آشنایی سیستماتیک نفوس بیشمار با چشمه حیات بخش آثار این امر اعظم و معانی بیکران کلمه الله است. اما کوشش احبا برای افزایش درکشان از امر مبارک و تعالیم آن البته منحصر به شرکت در فرایند مؤسسه آموزشی نیست. براستی یکی از نشانه های قوی کارآیی یک مؤسسه آموزشی ایجاد عطش در شرکت کنندگان برای ادامه مطالعه امر

 

 

 

 

 

 

 

صفحه ۱۴
کنفرانس هیئت های مشاورین قاره ای
۳۰ دسامبر ۲۰۲۱
حضرت بهاء الله می باشد چه به صورت انفرادی و چه جمعی چه در فضاهای رسمی ایجاد شده توسط مؤسسات بهائی و چه به طور غیر رسمی علاوه بر مطالعه آثار الهی مقتضیاتی که تعالیم برای جمیع مساعی بشری دارند از اهمیت بسیاری برخوردار است. نمونه ای قابل توجه از یک نوع تعلیم و تربیت که مؤمنین جوان را کمک میکند تا با دیدگاه بهائی راجع به موضوعات مربوط به پیشرفت نوع بشر بهتر آشنا شوند شرکت در سمینارهایی است که توسط مؤسسه مطالعات رفاه جهانی ارائه می.شود. با توجه به بحر وسیع این امر اعظم، بدیهی است که غور و غوص در اعماق آن اشتغال مادام العمر هر نفسی میباشد که مایل است ره خدمت پوید.
با توجه به نمایان شدن هر چه بیشتر نقش آیین بهائی در پیشرفت اجتماع در نقاط مختلف جهان، از جامعه بهائی به طور فزاینده ای خواسته خواهد شد تا اصولی را که ارائه و توصیه می کند روشن تر نماید و کارآیی اش را برای حل مشکلاتی که بشر با آن مواجه است نشان دهد هر چه حیات فکری یک جامعه بیشتر شکوفا شود و نشو و نما
نماید قابلیت پاسخ دادن به این دعوت بیشتر خواهد بود از پیروان حضرت بهاء الله انتظار می رود که در عالم اندیشه، آنگونه خرد و درک روشن نشان دهند که درخور تعهدشان به پیشرفت مادی و معنوی در عالم عمل است.
افزایش قابلیت در اداره امور در همه سطوح
هشتاد سال پیش در مکتوبی صادره از جانب حضرت ولی امرالله در توصیف نظم اداری بھائی توضیح داده شده است که این نظم اولین” شکل گیری چیزی است که در آینده حیات اجتماعی و قوانین زندگی جامعه خواهد بود. امروز در آغاز قرن دوم عصر تکوین، نظم اداری بهائی به میزان قابل ملاحظه ای توسعه یافته است و توسعه مستمر آن برای ظاهر ساختن نیروی اجتماع سازی آیین بهائی لازم خواهد بود.
اداره امور در سطح مردمی البته با سیر رشد و تکامل محافل روحانی محلی ارتباط بسیار نزدیکی دارد. این بیوت عدل نوپا توسط حضرت شوقی افندی تار و پود اصلی اجتماع بهائی و نیز زیربنای غایی ساختار اداری اش” توصیف شده اند و هیکل مبارک اهمیت تشکیل آنها را تأکید میفرمایند در سال ۱۹۹۵ خواستار برقراری مجدد رویه ای شدیم که مستلزم انتخاب همۀ محافل محلی از جمله محافل تازه تأسیس در روز اول رضوان بود، نه در زمان دیگری از سال این تغییر در رابطه با این حقیقت بود که اگرچه احیای خارج از یک محل می توانند به فرایند انتخابات کمک نمایند ولی مسئولیت اصلی انتخاب هر محفل و تداوم عملکردش بر عهده بهائیان آن مکان است و تا حد زیادی بستگی به آمادگی آنان برای به عهده گرفتن فعالیت های اداری دارد. در سالهای اخیر ملاحظه شده است که چگونه در یک ناحیه با تثبیت یک الگوی عمل مبتنی بر تعالیم امر مبارک حس هویت بهائی می تواند به تدریج در بین افراد و خانواده های ساکن تقویت شود. بدین ترتیب تا زمانی که تشکیل یک محفل محلی امکان پذیر ،شود جامعه غالباً میزانی از قابلیت در ارتباط با مجهودات جامعه سازی را کسب کرده است. با نزدیک شدن زمان تأسیس ،محفل که نباید هم بی جهت به تأخیر افتد، مساعی جهت تقویت

 

 

صفحه ۱۵
کنفرانس هیئتهای مشاورین قاره ای
۳۰ دسامبر ۲۰۲۱
آگاهی به جوانب رسمی حیات جامعه در ارتباط با نظم اداری بهائی باید صورت گیرد. محفل محلی تأسیس شده در چنین محیط و شرایطی احتمالاً به خوبی به مسئولیت خود برای تشویق و تقویت آن فعالیت هایی که به پایداری و تداوم یک جامعه فعال و پویا کمک میکند واقف است اما لازم خواهد بود این محفل برای انجام طیف وسیعی از مسئولیتهای دیگر نیز مهارت کسب کند و حمایت آن محفل از طرف معاونین شما و مساعدین آنان اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت. در پیام خود خطاب به کنفرانس سال ۲۰۱۰ شما، مسیر رشد و تکامل چنین محفلی را تشریح کردیم و به ابعاد گوناگون عملکرد آن که باید مورد توجه قرار گیرد اشاره نمودیم از جمله
توانایی اداره و توسعه یک صندوق محلی و به مرور زمان حمایت از ابتکارات اقدام اجتماعی و تعامل با نهادهای دولتی محلی و جامعه مدنی منافع حاصله برای جامعه ای که چنین محفلی به خدمتش قائم است نیازی به تفصیل ندارد.
از شما می خواهیم که در تعاملات خود با محافل روحانی ملی و شوراهای منطقه ای بهائی به موضوع تأسیس محافل روحانی محلی و تحکیم عملکردشان بالاخص در ناحیه هایی که ممکن است بر این جنبه از رشد تأکید کمتری شده باشد توجه خاص مبذول دارید انتظار داریم که این رویه به افزایش سریع تعداد محافل محلى که سال به سال تشکیل میشوند کمک کند مشاورات شما در بعضی از ممالک شامل بر بررسی این موضوع خواهد بود که آیا ترتیبات موجود برای تعیین حد و مرزهای محافل در نواحی روستایی مطلوب است یا خیر.
بینش قاطعی که حاصل گشته این است که میزان شناسایی و درک مقام و نقش محفل محلی در یک جامعه به عمق وقوف احبا به تقدس فرایند انتخابات و وظیفه شان برای مشارکت در آن در جوی کاملاً – عاری از آلودگی تبلیغات و یا گرایشهای قدرت طلبی دنیوی مرتبط است با ازدیاد آگاهی در یک جامعه درباره اصول روحانی که زیربنای انتخابات بهائی ،است مفهوم جدیدی شکل میگیرد که فراخواندن فردی به خدمت در یک مؤسسه بهائی به چه معنا است و درک اینکه ارتباط فرد، جامعه، و محفل محلی و نهادهایش با یکدیگر چگونه
است افزایش مییابد هر جا که تلاش سیستماتیک صورت گرفته تا گفتگو در یک جامعه راجع به تشکیل محفل محلی و اهداف آن شروع شود و سال به سال تداوم یابد توانایی هیئت منتخب و پویایی حیات جامعه یکدیگر را متقابلاً تقویت میکنند.
این تأثیر متقابل به ویژه در دو سال گذشته در محل هایی که یک فرایند انتخاباتی دو مرحله ای را برای محفل روحانی محلی تصویب کرده ایم قابل توجه بوده است، رویکردی که بدایتش به دستورات حضرت عبدالبهاء خطاب به محفل روحانی طهران بر می گردد. در طول این ،مدت بیست و دو محفل محلی در هشت کشور انتخابات را به این روش شروع کرده اند. این شیوه که از بسیاری جهات با انتخاب محفل روحانی ملی مشابهت دارد شامل تقسیم محل به واحدهایی است که از هر کدام از آنها یک یا چند نماینده انتخاب می شوند

 

 

 

 

صفحه ۱۶
کنفرانس هیئتهای مشاورین قاره ای
۳۰ دسامبر ۲۰۲۱
و سپس
نمایندگان اعضای محفل محلی را انتخاب می نمایند. با افزایش تعداد بهائیان ساکن در یک محل و افزایش قابلیت جامعه برای اداره پیچیدگیهای امور اجرای فرایند انتخاباتی دو مرحله ای بیشتر لازم می گردد. بنا بر این انتظار می رود که در نقشۀ آینده اتخاذ این روش انتخاب محفل محلی را در مناطق بیشتری، هم شهری و هم روستایی، که شرایط موجود اجرای چنین روشی را ایجاب میکند تصویب نماییم.
محفل روحانی محلی به دلیل علاقه مبرمی که به یادگیری بهترین روش برای پیشبرد فعالیت جامعه سازی در ناحیه تحت اشرافش دارد با دوستان قائم به خدمت در هماهنگ سازی مجهودات در محدوده جغرافیایی به طور مرتب مشورت میکند. محفل، توسعه هر یک از مراکز فعالیت فشرده را از نزدیک پیگیری میکند علی الخصوص از طریق حمایت گروههای مؤمنین قائم به خدمت در آن محل که مشوق و محرک فرایند رشد هستند. به طور کلی هر چه احتیاج به سازماندهی فعالیت ها در سطح محل و یا در بخش هایی از آن مثلاً ترتیب دادن کمپین های ملاقات در منازل همراهی خانواده هایی که جلسات دعا برگزار می کنند، و یا تشویق آنان به تشکیل گروه هایی جهت همکاری با یکدیگر افزایش می یابد نقشی که محفل محلی می تواند در این رابطه ایفا نماید اهمیت بیشتری می یابد. در محل هایی که تعداد زیادی در فعالیتهای بهائی مشارکت میکنند و زمانی که پیچیدگی کار یک محفل و مسئولیتهای گوناگون و متعدّدش افزایش مییابد محفل در مواردی متوجه می شود که لازم است برای کمک به منشی محفل دفتر و کارمندانی معین گردد و نهایتاً نیاز به حظیره القدس محلی مناسبی بیشتر می شود.
هر چقدر محافل محلی سهم بیشتری از مسئولیت برای تقویت و توسعه جامعه به عهده گیرند، مساعی مؤسسات در سطح منطقه ای و ملی برای حمایت از آنها باید منظم تر شود. از اینکه نیاز به طرقی روشمند مورد توجه قرار گرفته است خشنودیم، به عنوان مثال محافل ملی یا شوراهای منطقه ای جلساتی ادواری با منشی ها و دیگر اعضای هیئت عامله محافل محلی برگزار مینمایند تا در مورد بسط خطوط عمل خاصی مشورت کنند.
مناطقی که در آن یک شورای منطقه ای قابلیت مضاعفی برای اداره امور کسب کرده است از جمله توانایی حمایت مناسب و هم زمان از بسیاری محدوده های جغرافیایی این امر باعث تسریع پیشرفت در تمام منطقه گشته است. در پیام این جمع به کنفرانس سال ۲۰۱۵ شما اشاره شد که در کشورهای کوچکتری که نیازی به تأسیس شوراهای منطقه ای نیست باید یک ساختار رسمی در سطح ملی با وظیفه کمک به پیشرفت محدوده های جغرافیایی به وجود آید از شما میخواهیم که در کشورهایی که هنوز این کار صورت نگرفته است با محافل ملی در مورد گامهای لازم برای انتصاب این ساختار رسمی یعنی تشکیل یک لجنه ملی رشد با سه، پنج و یا هفت نفر عضو، مشورت کنید. محفل ملی با بهره گیری از یادگیری های حاصله از شوراهای منطقه ای در این زمینه باید به این نهاد آزادی عمل لازم برای تسهیل حرکت محدوده های جغرافیایی را بدهد. مسئولیت های

 

 

 

 

 

 

 

صفحه ۱۷
کنفرانس هیئت های مشاورین قاره ای
۳۰ دسامبر ۲۰۲۱
این نهاد میتواند از جمله انتصاب الجنات تبلیغی ناحیه ای و تشویق آنها در خدماتشان، ترتیبات لازم جهت اعزام مهاجرین داخلی حمایت از پروژه های تبلیغی و نشر مطبوعات پایه ای باشد این لجنه از امکان همکاری
نزدیک با مؤسسه آموزشی که خود یکی از نهادهای محفل ملی است و نیز از همکاری با اعضای هیئت معاونت قائم به خدمت آن کشور بهره مند خواهد شد و همچنین میتواند مستقیماً با مشاور قاره ای مربوطه تماس برقرار کند. در حالی که محفل ملّی طبیعتاً مایل به حفظ آشنایی مستمر خود با کار لجنه و نیز هدایت، حمایت و تشویق آن خواهد بود، ایجاد یک نهاد که وظیفه اش کلاً نشر نفحات الله است باید محفل را قادر سازد که توجه بیشتری به سایر مسائل مهم مبذول دارد در ممالکی که شورای منطقه ای هنوز تشکیل نشده ولی مالاً می تواند تأسیس شود باید اکنون یک لجنه ملی رشد منصوب گردد.
با جلوه و بروز قوای روحانی ناشی از پیگیری مجدانه نقشه این قوا با مقاومت نیروی های خنثی کننده ای که بشریت را از رسیدن به بلوغ کامل باز می دارند رو به رو میشوند در مواجهه با چنین نیروهایی، پویایی خطوط عمل مختلف در سطح محلی باید حفظ و تقویت شود این مسئولیت خطیر اهمیتی خاص برای اعضای هر دو هیئت معاونت دارد که وظایف متعدّده و مبرمشان آنان را در ارتباط نزدیک با شرایط و اوضاع در سطح مردمی قرار می دهد و آنان را مترصد به هر امری می نماید که ممکن است بر روحیه جامعه اثرگذار باشد. اعضای هیئت های معاونت باید در فرهنگها و محیط های اجتماعی مختلف احبا را در رویارویی با انواع چالشهای مختلف
مساعدت نمایند: گروههایی را که در گذشته متخاصم بوده اند کمک کنند تا از طریق پیگیری یک هدف مشترک به اتحاد رسند؛ یاد بگیرند که آداب و رسوم و گرایشهای موروثی متعلق به دوران نوجوانی بشریت را کنار گذارند و بر همۀ تعصبات غلبه نمایند؛ از هرگونه گرایش به مشاهدۀ امور با نگاه بدبینانه یا عیب جویانه اجتناب ورزند و در عوض دیدگاهی سازنده و مملو از اشتیاق داشته باشند؛ تساوی زن و مرد را به منصه عمل
درآورند؛ رخوت و بی تفاوتی را با انجام ابتکارات فردی از بین ببرند؛ مشارکت در اقدامات جمعی را بر احساسات مبتنی بر سلیقه شخصی ترجیح دهند؛ از قدرت تکنولوژی مدرن بهره گیرند بدون اینکه در برابر اثرات بالقوه سست کننده اش تسلیم شوند؛ حلاوت نشر نفحات الله و لذت خدمت به عالم انسانی را مرجّح بر علایق دنیوی شمرند؛ افیون مصرف گرایی را رد کنند؛ از ایدئولوژیهای مادی گرا و جهان بینی هایی را که با شدت ترویج می دهد رویگردان باشند و به مشعل فروزان احکام و اصول خداوندگار چشم دوزند. این وظایف و وظایف بسیار
دیگر مجموعه ای عظیم از مسئولیت های خطیر خیل مؤمنین است که باید طی سالهایی که مطمئناً جزو منقلب ترین سالهای حیات بشری خواهد بود به تحقق آنها بپردازند معاونین شما که در پیشبرد فرایند دخول افواج شایستگی خود را نشان داده اند باید به همان نحو قادر به رویارویی با چنین چالشهایی باشند، در هر زمان و هر مکان که پیش آید. باشد که با نمونه اعمالشان و وضوح نصایح پسندیده شان بتوانند دوستان را یاری دهند

 

 

 

صفحه ۱۸
کنفرانس هیئتهای مشاورین قاره ای
۳۰ دسامبر ۲۰۲۱
تا برایمان، اطمینان، و تعهدشان به یک زندگی ملو از خدمت بیفزایند و آنان را در ساختن جوامعی همراهی نمایند که مأمن صلح و آرامش اند، جوامعی که بشر به ستوه آمده و هراسان بتواند به آن پناه برد.
طى سلسله نقشه های گذشته قابلیت جامعه در حفظ تمرکز بر مبرم ترین نیازهای امر مبارک به عنوان یکی از مهم ترین تواناییهای جامعه جلوه نمود اما این حس تمرکز باید خطوط عمل متعددی را شامل شود، خطوطی که همگی باید بدون رقابت با یکدیگر به پیش روند این امر مستلزم دیدگاهی وسیع درکی ظریف و دقیق از الزامات هم زمان، انعطاف پذیری بیشتر و همکاری والاتر مؤسسات میباشد آگاهیم که منابع امر مبارک محدود است و افراد در وقت اندک خود با وظایف متعددی رو به رو هستند اما با بسط نقشه در یک محل معین و با افزایش افرادی که به صفوف خادمین می پیوندند جنبه های مختلف حیات یک جامعه بهائی غنی و پویا گام به گام ترقی خواهد کرد و نیروی اجتماع سازی آیین بهائی جلوه گر خواهد شد.
رسالتی تاریخی
امیدواریم که در این اوراق نظر شما را به این نکته جلب کرده باشیم که قابلیت امروز جامعه بهائی توأم با انضباطی که با تمسک به یک چارچوب عملی منسجم کسب کرده آن را آماده نموده تا تمامی منابع روحانی و مادیش را به طور جدی در بوته آزمایش قرار دهد نقشه ای که به زودی آغاز خواهد شد اولین مشروع عمده در یک مبادرت مقدس بیست و پنج ساله است که از نظر وسعت و اهمیت چندین نسل را در بر میگیرد و انتظاراتی را شامل می شود که یادآور انتظارات حضرت ولی عزیز امر الله از افراد احبا، جامعه و مؤسسات در آغاز نقشه منبع ده ساله از عالم بهائی می بود. اگر دوستان به فضل قادر متعال در رسیدن به ارتفاعاتی از شجاعت و دلاوری که اکنون بدان دعوت میشوند موفق گردند تجلیل تاریخ از اقداماتشان همانند تجلیل از اعمال شکوهمندی خواهد بود که زینت بخش صفحات تاریخ قرن اول عصر تکوین است.
اتکای ما به شما و محافل روحانی ملی است که در کلیه مجهوداتی که به منظور آشنا کردن دوستان با ماهیت این مشروع جمعی انجام میشود چشم انداز تاریخی کاملاً مد نظر قرار گیرد. نقص و کمبودهای مدنیت امروزی علیرغم تمامی توانایی مادیش واضح است و حکم صادره از قلم اعلی چنین است: “اما علمتم بانا طوینا ما عند الناس وبسطنا بساطاً آخر استقرار مدنیت الهی به فرموده حضرت ولی عزیز امر الله “غایت قصوی و مقصد اعلای آیین بهائی است. این مدنیت باید بر روی اساسی ترین خصایل بنا گردد، خصایلی که عالم بسیار محتاج آن است: اتحاد، امانت، حمایت متقابل، همکاری، یگانگی، از خودگذشتگی، صداقت، احساس مسئولیت، عطش ،یادگیری و محبت قلبی نسبت به عموم

 

صفحه ۱۹
کنفرانس هیئتهای مشاورین قاره ای
۳۰ دسامبر ۲۰۲۱
چقدر آزرومندیم که عالم انسانی منوّر به نور محبت الهی گردد چقدر مشتاقیم که ستایش حضرت پروردگار را از هر زبانی بشنویم. شما عزیزان که از شدت اشتیاقمان آگاهید میدانید که با چه شور و شوقی سر به آستان مقدس می نهیم و از حضرت بهاء الله می طلبیم که شما و تمام نفوسی را که آیین نازنینش را ارج می نهند مجرایی کامل برای جریان فیوضات زاید الوصفش نماید.
امضا: بیت العدل اعظم]

 

نظر شما در مورد این مطلب :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.