حاکمیت موازی بیت العدل ۵ : اساسنامه – قانون اساسی – نظامنامه … تشکیلات بهایی ( هیج سازمان بهایی با این اساسنامه در هیچ کشوری مجوز فعالیت نگرفته است )

فیلم نقد :

 

 

 

تشکیلات بهایی در سطح بین المللی – قاره ای – ملی و منطقه ای  ساختاری است که به صراحت اعلام می کند اولا ماهیتش سازمان است و اگر در این میان باوری و آئینی مطرح می شود بعد از گزینش و عضو گیری سازمان و گرفتن اوراق رسمیه موسوم به برگه تسجیل بهائیت فرد مسجل می شوود لذا بهائیت باور شخصی نیست بلکه سازمان و به دلیل تراکنش مالی پیچیده و گسترده در این راستا ماهیتش حقوقی است نه شخصی

در این مقال نگاهی گذرا به اساسنامه تشکیلات بهایی انداخته می شود  تا همگان از کلیه سازمانهای بهایی اعم از بیت العدل مشاورین قاره ای محافل ملی و محلی آشنا گرددند و رسما مدعی هستیم در هیچ کشوری  سازمانهای مذکور با این اساسنامه ها به ثبت نرسیده اند

ابتدا لازم است با موارد حقوقی اساسنامه در حد اقل قوانین ایران آشنا شویم سپس به اساسنامه تشکیلات بهایی پداخته شود :

 

اساسنامه شرکت چیست و چه نکاتی باید در آن رعایت شود

 

 

مهمترین رکن هر شرکت اساسنامه شرکت است و تمام شرکت ها و موسسات غیر تجاری تابع قوانین مندرج در آن می باشند. اساسنامه شرکت با نظر موسسین و اکثریت شرکا می باشد و برخی از مواد اساسنامه شرکت قابل تغییر بوده و برخی دیگر بر اساس قانون تجارت تنظیم شده است و این موارد را نمی توان تغییر داد.

در اساسنامه شرکت، حدود اختیارات مجامع عمومی شرکت و هیات مدیره تعیین میشود و در خصوص، حدود روابط شرکا با یکدیگر مشخص می گردد و نحوه تقسیم سود و زیان شرکت، انحلال شرکت و … درج می گردد.

اساسنامه شرکت سندی معتبر است که اداره شرکت بر اساس آن انجام می گردد و نحوه فعالیت شرکت، وظایف اعضای هیات مدیره، تصمیم در خصوص سرمایه شرکت، تعداد مدیران و نحوه انتخاب آنها، قوت، محجوریت و استعفا مدیران در آن مشخص می گردد و تمام مواد آن برای اعضا هیات مدیره لازم الاجراست.

 

بیشتر بدانید:

تفاوت اساسنامه شرکت با اظهارنامه، تقاضانامه و شرکتنامه

اظهارنامه نوعی سند معتبر برای شرکت است که مخصوص شرکتهای سهامی می باشد و به منظور تشکیل شرکت تجاری تنظیم می گردد و به امضا موسسین شرکت خواهد رسید که در آن خلاصه ای از اساسنامه شرکت درج می گردد.

تقاضانامه نیز مخصوص شرکتهای با مسئولیت محدود، تضامنی و نسبی است و نوعی دیگر از اسناد معتبر شرکت بوده که مانند اظهارنامه خلاصه ای از اساسنامه شرکت در آن درج می شود و به امضا موسسین شرکت خواهد رسید.

 

موارد مندرج در اساسنامه شرکت چیست؟

بر اساس قانون تجارت اساسنامه شرکت ها شامل مواد و تبصره هایی است که بر اساس نوع شرکت متفاوت است اما به طور کلی در اساسنامه شرکت موارد زیر درج می گردد و می بایست با قید تاریخ به امضا موسسین شرکت برسد:

  1. نام و نوع شرکت
  2. موضوع فعالیت شرکت
  3. نشانی پستی مرکز اصلی شرکت و نشانی پستی شعبه شرکت (درصورت وجود)
  4. میزان سرمایه شرکت و تعیین نقد و غیر نقد آن
  5. تعداد و نوع سهام شرکت اعم از بی نام و با نام به مبلغ اسمی آنها (در صورتیکه تمام یا برخی از سهام دارای امتیاز باشد تعیین تعداد، خصوصیات و امتیازات سهام)
  6. تعیین مبلغ پرداخت شده هر سهم (حداقل ۳۵ درصد از مبلغ کل سرمایه) و نحوه ی مطالبه بقیه سرمایه تعهدی و مدتی که باید مطالبه شود (که البته این مدت بیش از ۵ سال نمی باشد)
  7. نحوه نقل و انتقال سهام
  8. نحوه تبدیل سهام (بانام به بی نام و برعکس)
  9. شرایط و نحوه افزایش سرمایه و یا کاهش سرمایه
  10. دعوت از مجامع و نحوه آن
  11. مقررات حدنصاب تشکیل مجامع عمومی
  12. تعداد مدیران و نحوه انتخاب و مدت ماموریت آنها و نحوه تعیین جانشین برای مدیرانی که فوت یا محجور شدند و یا استعفا نمودند
  13. تعیین حدود اختیارات مدیران
  14. تعداد سهام وثیقه که مدیران باید به صندوقق پرداخت کنند
  15. تعداد و نحوه انتخاب بازرسین و مدت ماموریت آنها
  16. تعیین شروع و پایان سال مالی شرکت و زمان تصویب ترازنامه و سود و زیان شزکت و تسلیم آن به بازرسان و مجمع عادی
  17. نحوه انحلال شرکت و امور تصفیه
  18. نحوه تغییر مفاد اساسنامه شرکت
  19. حضورعده لازم برای تشکیل مجمع عمومی وآراء لازم جهت اتخاذ تصمیمات در اساسنامه معین خواهد شد

 

بند اساسنامه شرکت چیست؟

در تنطیم اساسنامه شرکت ها اغلب اعلام می گردد که اساسنامه دارای چند بند، چند ماده و چند تبصره می باشد.

در تعریف بند در اساسنامه شرکت باید اظهار داشت که به یک پاراگراف از اساسنامه شرکت که شامل توضیح مواد اساسنامه، تبصره ها و … می باشد و از جمله یا مجموعه جمله‌هایی که موضوع واحدی را بیان می‌کند و بین آنها ارتباط و همبستگی لفظی و معنایی بیشتری وجود دارد و روی هم مطلب یا مفهوم کامل و مستقلی را می‌سازد گفته می شود.

ساختار اساسنامه شرکت چیست؟

اساسنامه شرکت در گذشته در دفترچه هایی با فرمت خاص از طریق اداره ثبت شرکتها و موسسات غیر تجاری قابل اخذ بود که به صورت دستی می بایست توسط موسسین پر می شد و به امضا آنها می رسید و در دو نسخه به اداره ثبت شرکتها و موسسات غیر تجاری به همراه سایر مدارک شرکت از جمله صورتجلسات شرکت، اظهارنامه / تقاضانامه و شرکت نامه تسلیم می شد.

اما در حال حاضر با توجه به مکانیزه شدن امور ثبت شرکتها، هنگام پذیرش تاسیس شرکت در سایت sherkat.ssaa.ir باتوجه به اطلاعات وارد شده در سامانه، اساسنامه شرکت مربوطه به صورت پیش فرض ارائه می گردد که متقاضیان می بایست باتوجه به نوع شرکت خود و تصمیمات آن، اطلاعات شرکت را در آن درج نمایند و همچنین می توانند برخی از مواد اساسنامه شرکت را که قانون تجارت تغییر آن را بلا مانع می داند به تصمیم موسسین شرکت تغییر دهند. (در ادامه در خصوص موارد قابل تغییر توضیح داده خواهد شد)

 

 

اساسنامه شرکت سهامی خاص به طور معمول شامل ۶۴ ماده و ۱۱ تبصره می باشد و اساسنامه شرکت های با مسئولیت محدود / تضامنی و نسبی شامل ۲۶ ماده و ۲ تبصره می باشد.

اساسنامه موسسات غیرتجاری باتوجه به نوع موسسه اعم از موسسات فرهنگی، آموزشی، خدماتی و …. متفاوت است و می بایست به تایید ارگان موبوطه که اخذ مجوز فعالیت از آن دریافت شده است رسیده باشد.

برخی از وزارتخانه های فوق، اساسنامه های مخصوص به خود را به مراجعه کنندگان ارائه می دهند که مورد تایید آنها بوده و می بایست به همان صورت مهر و امضا شده و به سازمان ثبت شرکتها تسلیم گردد.

درواقع هر شرکت تجاری یا موسسه غیر تجاری که موضوع فعالیت آنها بر اساس موضوعاتی می باشد که از سازمان خاصی باید مجوز داشته باشد می بایست اساسنامه شرکت را به تایید آن سازمان یا ارگان رسانده و سپس جهت ارائه به اداره ثبت شرکتها و موسسات غیر تجاری اقدام نماید.

آن دسته از ارگانهایی که دارای اساسنامه های ویزه نمی باشند نیز باید اساسنامه های معمول شرکتهای سهامی و … را تایید نمایند.

  • در ادامه مقاله نمونه اساسنامه شرکت های مختلف ارائه خواهد شد.

 

نمونه موضوع فعالیت شرکتها

مواردی که تغییر آن در اساسنامه شرکت مجاز نیست

  • در انتخاب مدیران شرکت تعداد آراء هر رای دهنده درعدد مدیرانی که باید انتخاب شوند ضرب می شود و حق رای هر رای دهنده برابرحاصل ضرب مذکور خواهد بود (رای دهنده می تواندآراء خودرا به یک نفر بدهد یا آن را بین چند نفر تقسیم نماید، اساسنامه شرکت نمی تواندخلاف این ترتیب را مقرر نماید
  • محدود کردن اختیارات مدیران در اساسنامه شرکت یا تصمیمات مجامع عمومی فقط از لحاظ روابط بین مدیران و صاحبان سهام معتبر می باشد و درمقابل اشخاص ثالث اعتبار ندارد و باطل است
  • تصمیم در خصوص سرمایه شرکت در صلاحیت مجمع عمومی فوق العاده است و اساسنامه شرکت نمی تواند متضمن اختیار افزایش سرمایه برای هیئت مدیره باشد
  • از سود خالص سال مالی شرکت که ممکن است برای  پاداش هیات مدیره در نظرگرفته شده باشد نباید در شرکتهای سهامی عام از ۵ در صد سود همان سال و در شرکتهای سهامی خاص از ۱۰ درصد سود همان سال تجاوز کند. تصمیمی غیر از این در اساسنامه شرکت بلا اثر است
  • مقررات اساسنامه شرکت نباید جوری باشد که حقوق صاحبان سهام را در خصوص اقامه دعوا علیه مدیران شرکت محدود کند

نکات حقوقی در خصوص اساسنامه شرکت

  1. در شرکتهای سهامی حداقل ۳۵ درصد از مبلغ کل سرمایه می بایست در ابتدای تاسیس شرکت توسط موسسین در یکی از بانکها یا موسسات مالی و اعتباری به حساب شرکت واریز گردد و مابقی در تعهد سهامداران است که باید ظرف مدت مقرر در اساسنامه شرکت مطالبه شد. در غیر اینصورت هیات مدیره باید مجمع عمومی فوق العاده را به منظور کاهش سرمایه شرکت  تا میزان پرداخت شده دعوت نماید وگرنه هر ذینفع می تواند از طریق مراجع قانونی جهت کاهش سرمایه تا مبلغ پرداخت شده اقدام کند.
  2. هر شرکت سهامی به موجب اساسنامه می تواند تا قبل از انحلال شرکت با تصویب مجمع عمومی فوق العاده سهام ممتاز تعیین کند
  3. حضورعده لازم برای تشکیل مجمع عمومی و آراء لازم جهت اتخاذ تصمیمات در اساسنامه شرکت معین می شود
  4. تصویب طرح اساسنامه و اصلاح یا تغییر آن توسط مجمع عمومی موسسین و بعد از تاسیس شرکت با مجمع عمومی فوق العاده انجام می شود
  5. اساسنامه شرکت زمان رسیدگی و تصویب ترازنامه و حساب سود و زیان شرکت را در سال قبل معین می نماید و هیات مدیره موظف است بعد از انقضای سال مالی ظرف مدتی که در اساسنامه پیش بینی می شود مجمع عمومی عادی را برای تصویب ترازنامه و حساب سود و زیان شرکت دعوت نماید
  6. مدت مدیران در اساسنامه شرکت معین می شود اما این مدت ازدو سال تجاوز نمیکند
  7. جلسات هیئت مدیره با حضور بیش ازنصف اعضاء هیات مدیره قابل تشکیل است .تصمیمات باید به اکثریت آراء حاضرین اتخاذ شود مگر اینکه در اساسنامه شرکت اکثریت بیشتری ترتیب شده باشد
  8. نحوه و ترتیب دعوت و تشکیل جلسات هیات مدیره را اساسنامه شرکت تعیین می کند
  9. مجمع عمومی عادی می تواند باتوجه به ساعات حضور اعضا به آنها حقوق بدهد همچنین در صورتیکه در اساسنامه شرکت مقرر شده باشد مجمع عمومی می تواند نسبت مشخصی از سود خالص سالیانه شرکت را تحت عنوان پاداش به هیات مدیره اختصاص بدهد. اعضا غیر موظف هیات مدیره (اعضای علی البدل) حق ندارند به جز مقدار مندرج در اساسنامه وجه دیگری برای حقوق یا پاداش خود دریافت نمایند
  10. امرتصفیه با مدیران شرکت است مگر آنکه اساسنامه شرکت یا مجمع عمومی فوق العاده ای ترتیب دیگری مقرر نماید
  11. اگر شرکتهای سهامی خاص بخواهد به شرکتهای سهامی عام تبدیل شوند می بایست اساسنامه شرکت را بر طبق اصول شرکتهای سهامی عام تغییر داد.
  12. پس ازختم تصفیه برای انحلال شرکت بازپرداخت سهام شرکت به سهامداران خواهدرسید و مابقی آن بر اساس اساسنامه شرکت تقسیم می گردد. درصورتی که در این خصوص اساسنامه شرکت ساکت باشد این مبلغ به نسبت سهام بین سهامداران تقسیم می گرددشرکتهای دولتی فقط تابع قوانین تاسیس و اساسنامه خود می باشند و تنها نسبت به موضوعاتی که درقوانین و اساسنامه های آنها ذکرنشده تابع مقررات قانون تجارت هستند
  13. هرقراردادی درخصوص محدودکردن اختیارات مدیران که در اساسنامه تصریح به آن نشده درمقابل اشخاص ثالث باطل است
  14. هر تغییری در خصوص اساسنامه در شرکتهای با مسئولیت محدود باید با اکثریت عددی شرکا که حداقل سه ربع سرمایه را دارند بعمل آید مگراینکه در اساسنامه شرکت اکثریت دیگری ترتیب شده باشد.
  15. شرکت می تواند در صورتی که  در اساسنامه شرکت صراحتا تعیین شده باشد در اثر فوت یکی از شرکا منحل گردد
  16. امرتصفیه بعهده مدیران شرکت است مگرآنکه اساسنامه یا اکثریت مجمع عمومی شرکت به ترتیب دیگری مقررداشته باشد
  17. در شرکتهای با مسئولیت محدود کلیه تصمیمات شرکت باید حداقل به اکثریت دارندگان نصف سرمایه اتخاذ شود. اگر در دعوت اول اکثریت مذکور حاصل نشود، تمام شرکا مجددا دعوت می شوند و جلسه مذکور تصمیمات به اکثریت عددی شرکا اتخاذ می گردد حتی اگر اکثریت مذکور دارای نصف سرمایه نباشند و اساسنامه می تواند ترتیب دیگری مقرر داشته باشد

با توجه به ماهیت نظامنامه واقعی تشکیلات بهایی که هدفش رسیدن به حاکمیت با تحرکات سیستماتیک است باید خود را بر مبنای احزاب ثبت نام کند در حالی که نه در ایران و نه در هیچ کجای جهان تشکیلات بهایی خودش را در این ساختار ثبت نکرده است نظر محققین گرامی را به قانون احزاب جلب می کنم :

مغایرت ساختار تشکیلات بهایی با قانون فعالیت احزاب، جمعیت ها و انجمن های سیاسی و صنفی و انجمنهای اسلامی یا اقلیتهای دینی شناخته شده ‌قانون فعالیت احزاب، جمعیت‌ها و انجمن‌های سیاسی و صنفی و انجمنهای اسلامی یا اقلیتهای دینی شناخته شده

اساس تشکیلات بهایی با قوانین مصوب مجلس که در ادامه تقدیم می شود به دلائل زیر مغایرت دارد 

 

نکته اول :

زیر نظر عصبه انتصابی خارج از کشور مشاورین قاره ای است و کلا مساعدین و هیئت های نظارت که زیر نظر مشاورین قاره ای و آن هم زیر نظر دار التبلیغ ( نهاد امنیتی و تبلیغی ) با ملیت های متفاوت در اسرائیل از اساس غیر قانونی و فعالیتش جرم تلقی می شود

نکته دوم :

شیوه عضو گیری هم غیر قانونی است و خلاف امنیت ملی است

داخل ایران عضو گیری ممنوع است باید بروند خارج ایران و تمام اطلاعات شهروندی خود را در اختیار نهاد های محافل خارج کشور قرار بدهد تا تسجیل شوند این هم خلاف قانون و امنیت ملی است

نکته سوم :

اصول اولیه در اساسنامه تشکیلات بهایی گرفتن حکومت و اقامه حکومت مبتنی بر احکام اقدس است و با دروغ این امر را مبلغین بهایی منکرند و به بهانه اجرای پروژه های خدمتی در حال ازدیاد جمعیت برای رسیدن به مرحله ۵ روند تشکیلات که رسمیت می باشد تا به مرحله ۶ که اذغام حکومت در نظام اداریست برساند

نکته چهارم :

اساس تشکیلات با اصول مملکت که اعتقاد به اصول نظام است به هزار و یک دلیل ناسازگار است

 

اصل قوانین :

 

‌فصل اول – تعاریف

‌ماده ۱ – حزب، جمعیت، انجمن، سازمان سیاسی و امثال آنها تشکیلاتی است که دارای مرامنامه و اساسنامه بوده و توسط یک گروه اشخاص‌حقیقی معتقد به آرمانها و مشی سیاسی معین تأسیس شده و اهداف، برنامه‌ها و رفتار آن به صورتی به اصول اداره کشور و خط مشی کلی نظام‌جمهوری اسلامی ایران مربوط باشد.

 

‌ماده ۲ – انجمن، جمعیت، اتحادیه صنفی و امثال آن تشکیلاتی است که به وسیله دارندگان کسب یا پیشه یا حرفه و تجارت معین تشکیل شده،‌اهداف، برنامه‌ها و رفتار آن به گونه‌ای در جهت منافع خاص مربوط به آن صنف باشد.

 

‌ماده ۳ – انجمن اسلامی هر واحد اداری، آموزشی، صنفی، صنعتی و یا کشاورزی تشکیلاتی است مرکب از اعضای داوطلب همان واحد که هدف‌آن شناختن و شناساندن اسلام، امر به معروف و نهی از منکر و تبلیغ و گسترش انقلاب اسلامی باشد.

 

‌ماده ۴ – انجمن اقلیتهای دینی موضوع اصل ۱۳ قانون اساسی تشکیلاتی است مرکب ازاعضای داوطلب همان اقلیت دینی که هدف آن حل‌مشکلات و بررسی مسائل دینی، فرهنگی،اجتماعی و رفاهی ویژه آن اقلیت باشد.

 

 

‌ماده ۵ – منظور از کلیه گروههای مذکور در مواد بعدی این قانون “‌احزاب، جمعیتها،انجمنهای سیاسی و صنفی و انجمنهای اسلامی یا اقلیتهای‌دینی شناخته شده” موضوع اصل ۲۶ قانون اساسی می‌باشد.

 

‌فصل دوم – حقوق گروهها

‌ماده ۶ – فعالیت گروهها آزاد است مشروط بر این که مرتکب تخلفات مندرج در بندهای

ماده (۱۶) این قانون نگردند.

‌تبصره ۱ – کلیه گروهها موظفند مرامنامه، اساسنامه، هویت هیأت رهبری خود و تغییرات بعدی آنها را به اطلاع وزارت کشور برسانند.

‌تبصره ۲ – برگزاری راهپیمایی‌ها با اطلاع وزارت کشور بدون حمل سلاح در صورتی که به تشخیص کمیسیون ماده ۱۰ مخل به مبانی اسلام نباشد‌و نیز تشکیل اجتماعات در میادین و پارکهای عمومی با کسب مجوز از وزارت کشور آزاد است.

‌ماده ۷ – کلیه اعضای ساواک منحله، فراماسونها، کسانی که در فاصله ۲۸ مرداد ۱۳۳۲

تا ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ به وزارت رسیده و یا به عضویت مجلس‌سنا یا شورای ملی درآمده‌اند، گردانندگان رژیم سابق و حزب رستاخیز و کسانی که به موجب احکام دادگاهها طبق موازین اسلامی از حقوق اجتماعی‌محروم شده و یا می‌شوند از حق تأسیس جمعیت و حزب سیاسی و یا شرکت در هیأت رهبری آن محرومند.

‌ماده ۸ – به وزارت کشور اختیار داده می‌شود با رعایت این قانون نسبت به ثبت گروهها و صدور پروانه برای آنها اقدام نماید.

‌ماده ۹ – پرونده مربوط به تقاضای صدور پروانه که طبق آیین‌نامه اجرایی این قانون تنظیم می‌شود حداکثر ظرف یک ماه وسیله وزارت کشور به‌کمیسیون

ماده (۱۰) این قانون احاله و پس از تصویب کمیسیون ظرف ۱۰ روز پروانه گروهها با امضاء وزیر کشور صادر خواهد شد.

‌ماده ۱۰ – به منظور صدور پروانه جهت متقاضیان و نظارت بر فعالیت گروهها و انجام

وظایف مصرحه در این قانون کمیسیونی به شرح زیر در‌وزارت کشور تشکیل می‌گردد:

۱ – نماینده دادستان کل کشور.

۲ – نماینده شورای عالی قضایی.

۳ – نماینده وزارت کشور.

۴ – دو نماینده به انتخاب مجلس شورای اسلامی از بین داوطلبانی که از داخل مجلس و

خارج آن به معرفی یکی از نمایندگان حداکثر تا یک هفته‌قبل از انتخابات کتباً به

کمیسیون داخلی معرفی شده باشند، تاریخ انتخابات حداقل ۱۵ روز قبل توسط رئیس مجلس

در جلسه علنی اعلام خواهد شد.

‌تبصره ۱ – نمایندگان مذکور باید ظرف یک ماه از تاریخ تصویب این قانون انتخاب و به

وزارت کشور معرفی شوند و وزیر کشور حداکثر تا ده روز‌پس از آن موظف به تشکیل اولین

جلسه کمیسیون می‌باشد.

‌تبصره ۲ – نمایندگان فوق‌الذکر برای مدت دو سال انتخاب می‌شوند.

‌تبصره ۳ – کمیسیون می‌تواند از نمایندگان سایر سازمانها و افراد صاحب نظر جهت

مشاوره دعوت به عمل آورد. جلسات کمیسیون با حضور دو‌سوم اعضاء رسمیت یافته و

تصمیمات آن با اکثریت مطلق مجموع اعضاء کمیسیون معتبر خواهد بود.

‌تبصره ۴ – هزینه کمیسیون از محل اعتبارات وزارت کشور (‌برنامه امور سیاسی و

اجتماعی) تأمین می‌گردد.

‌ماده ۱۱ – اساسنامه و مرامنامه گروهها پس از صدور پروانه باید به هزینه مؤسسین در

روزنامه رسمی چاپ و منتشر گردد.

‌ماده ۱۲ – کمیسیون مذکور در ماده (۱۰) موظف است به پرونده‌های رسیده به نوبت

رسیدگی نماید و در صورتی که پس از رسیدن نوبت ظرف سه‌ماه بدون ارائه دلیل اعلام

نظر ننماید وزارت کشور موظف است پروانه درخواست شده را صادر کند.

‌ماده ۱۳ – مرجع رسیدگی به شکایات گروهها از کمیسیون موضوع ماده (۱۰) محاکم

دادگستری با رعایت اصل ۱۶۸ قانون اساسی می‌باشد و رأی‌صادره قطعی است.

‌ماده ۱۴ – گروههای متقاضی پروانه باید در اساسنامه و مرامنامه خود صراحتاً التزام خود را نسبت به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بیان‌کنند.

‌ماده ۱۵ – هر گونه تغییری در هیأت رهبری، مرامنامه و اساسنامه گروهها باید به

کمیسیون موضوع ماده (۱۰) اعلام و توسط آن مورد رسیدگی قرار‌گیرد.

‌تبصره ۱ – چنانچه تغییرات اعلام شده موضوع ماده (۱۵) موجب مغایرت اساسنامه و یا

مرامنامه گروه با ماده (۱۴) بشود یا بعضی از اعضای‌هیأت رهبری مشمول ماده (۸) گردد

کمیسیون ماده (۱۰) پروانه گروه را توقیف خواهد نمود.

‌تبصره ۲ – ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ توقیف و یا اعلان آن در یکی از روزنامه‌های

کثیرالانتشار، گروهی که پروانه او توقیف شده است می‌تواند به‌دادگاه شکایت کند.

دادگاه ظرف سه ماه رسیدگی نموده رأی قطعی صادر خواهد نمود.

‌ماده ۱۶ – گروههای موضوع این قانون باید در نشریات، اجتماعات و فعالیتهای دیگر

خود از ارتکاب موارد زیر خودداری کنند:

‌الف – ارتکاب افعالی که به نقض استقلال کشور منجر شود.

ب – هر نوع ارتباط، مبادله اطلاعات، تبانی و مواضعه با سفارتخانه‌ها، نمایندگیها، ارگانهای دولتی و احزاب کشورهای خارجی در هر سطح و به‌هر صورت که به آزادی، استقلال، وحدت ملی و مصالح جمهوری اسلامی ایران مضر باشد.

ج – دریافت هر گونه کمک مالی و تدارکاتی از بیگانگان.

‌د – نقض آزادیهای مشروع دیگران.

ه – ایراد تهمت، افتراء و شایعه پراکنی.

‌و – نقض وحدت ملی و ارتکاب اعمالی چون طرح‌ریزی برای تجزیه کشور.

‌ز – تلاش برای ایجاد و تشدید اختلاف میان صفوف ملت با استفاده از زمینه‌های متنوع

فرهنگی و مذهبی و نژادی موجود در جامعه ایران.

ح – نقض موازین اسلامی و اساس جمهوری اسلامی.

ط – تبلیغات ضد اسلامی و پخش کتب و نشریات مضره.

ی – اختفاء و نگهداری و حمل اسلحه و مهمات غیر مجاز.

‌ماده ۱۷ – در صورتی که فعالیت تشکیلاتی یک گروه منشاء تخلفات مذکور در ماده ۱۶ باشد کمیسیون می‌تواند بر حسب مورد به تفصیل زیر عمل‌نماید:

۱ – تذکر کتبی

۲ – اخطار

۳ – توقیف پروانه

۴ – تقاضای انحلال از دادگاه

‌ماده ۱۸ – بودجه گروهها باید از طرق مشروع و قانونی تأمین و به شکل مشروع و قانونی صرف گردد.

‌تبصره – درآمد و هزینه گروههای پروانه‌دار باید در دفاتر قانونی ثبت شود و در پایان سال مالی برای بررسی در اختیار کمیسیون ماده (۱۰) قرار گیرد.

‌ماده ۱۹ – شورای عالی قضایی موظف است ظرف یک ماه از تاریخ تصویب این قانون لایحه تشکیل هیأت منصفه محاکم دادگستری موضوع اصل۱۶۸ قانون اساسی را تهیه و با رعایت اصل ۷۴ قانون اساسی تقدیم مجلس نماید.

‌قانون فوق مشتمل بر نوزده ماده و نه تبصره در جلسه روز شنبه هفتم شهریور ماه یک هزار و سیصد و شصت به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده‌و شورای محترم نگهبان آن را تأیید نموده است.

‌رئیس مجلس شورای اسلامی – اکبر هاشمی

  http://rc.majlis.ir/fa/law/show/90226

 

جامع ترین منبع  کتاب ” انوار هدایت – هلن هورنبی – مجموعه نصوص و هدایت درباره موضوعات متنوعه برگرفته از آثار مبارکه و هدایات معهد اعلی  “

اصل فایل هم تقدیم می گردد لطفا دانلود کنید انوار هدایت – هلن هورنبی

قسمت اعظمی از این مجموعه که پیامهای بیت العدل بشکل موضوعی تحت ۲۱۶۳ بند ارائه گردیده است فهرستش تقدیم می گردد

👇👇لازم به ذکر است تمام محتویات زیر فرامین سازمانی است نه رساله عملیه پیشنهادی👇👇 

انوار هدایت

Lights of Guidance

A BAHÁ’Í REFERENCE FILE

Compiled by

Helen Hornby

فهرست عناوین :

ترجمه کتاب انوار هدایت

 

الف – نظم اداری

فصل اول – نظم اداری

۱ : نظم اداری نخستین بار در آمریکا استقرار یافت اما یک محصول آمریکائی نیه ۲ : نظم اداری را نمیتوان با اصول دموکراسیهای امروزی مشابه و ممائل دانست.

ب – نظام اداری بهایی

: نظم اداری بهائی وسیله ای ایده آل برای عملکرد صحیح قوانین و اصول روحانی

۴ : هدف نظم اداری بهایی

۵ : نظم اجتماعی حضرت بهاء الله ۶: ارتباط امرالله با نظم اداری (اجتماعی)

ج – محافل روحانیه محلیه بهایی

محافل را حضرت بهاء الله، مقرر فرمودند

: در هر مدینه ای به عدد بهاء، تأسیس شود ۹: هدف از تاسیس محافل روحانیه

۱۰: حضرت عبدالبهاء حامی آنهاست

۱۱ : محافل در آینده بنحو دیگری تسمیه خواهند شد.

۱۲ : محافل محلیه در نخستین سطح جامعه انسانی عمل می کنند

۱۳ : تقویت محافل روحانیه محلیه بعنوان مراکز اعصاب جامعه

۱۴ : مقصد اولیه جهت ترویج امر تبلیغ

۱۵ : حوزه تحت اشراف محافل محلیه ـ تعیین بعهده، محافل روحانی ملی است

۱۶ : محافل روحانیه محلیه – تأسیس جمال اقدس ابهی در کتاب مستطاب اقدس

د – تشکیل محافل روحانیه محلیه

۱۷ : لزوم تشکیل محافل روحانیه محلیه

 

۱۸ : هر جامعه ای با ۹ نفر مومنین بالغ بایستی با اعلان مشترک محفل روحانی خود را تشکیل دهد.

۱۹ : وظیفه هر فرد بهایی است که در اعلان مشترک، مشارکت جوید

۲۰: فرد موه من بایستی و ساکن محل باشد تا بتواند در تشکیل محفل روحانی آن شرکت نماید. موارد غیر عادی استثناء محسوب میشوند

۲۱: تشکیل مجدد به وسیله انتخابات و یا اعلان مشترک امتناع فرد موه من از مشارکت مائع تشکیل

مجدد محفل نیست

۲۲ : شرایطی که تحت آن یک محفل نبایستی فورا منحل اعلان گردد

۲۳ : اعضاء محفل روحانی منحل شده، مسئول اطلاع به منشی محفل ملی هستند.

۲۴: حوزه تحت اشراف معاقل روحانیه تغییر میکند. هنگامی که حوزه های شهری تغییر کند

۲۵ : تشکیل محفل روحانی در زندان ممکن نیست

۲۶ : خصائص اعضاء محفل روحانی – تابعی است از محدودیتهای انسانی

۲۷ : مشخصات مشروحه، اعضاء در مورد هر فرد منتخبی، معتبر است

۲۸ : صلاحیت انتخاب شدن اعضاء هیاتهای معاونت

۲۹ : اعضاء هیاتهای معاونت میتوانند بطور موقت در محفل روحانی خدمت کنند

۳۰: انتخابات سالیانه فرصتی جهت رفع نقائص احتمالی محفل، فراهم می سازد

۳۱ : فقدان نامزد نمایی (nomination) در انتخابات بهایی؛ یک خصیصه برجسته :

۳۲: روشهای انتخابات بهایی روح مسئولیت را تقویت می نماید

۳۳ آزادی مومنان در انتخاب کردن منتخبین باید متقد مترین و متنوعترین نفوس باشند.

۳۴ : مومنان بایستی انتخاب کنندگانی ،هوشیار، آگاه و مسئول گردند

۳۵ : تقبیح تبلیغات

۳۶ : اشاره به شخصیت افراد قبل از انتخابات

۳۷: از توطئه و تحریکات اجتناب کنید

۳۸ : یوم انتخابات

۳۹: دعا و تفکر قبل از انتخاب

۴۱ : برای انتخاب یک محفل روحانی حد نصابی، وجود ندارد

۴۲ : نحوه انتخابات برای تشکیل محافل روحانیه – انتخاب ۹ نفر نه بیشتر و نه کمتر

۴۳ : هر مومنی این حق را دارد که به خود نیز رای دهد

۴۴ : آراء نفوس سری است

۴۵ رای مخفی

۴۶ : نتایج انتخابات بایستی مورد استقبال واقع شود

 

۴۷ : نحوه، تصمیم گیری هنگام بروز آراء مساوی

۴۸- در صورتیکه مومنی مسجل، از ظل امر الله خارج شود و بلافاصله به عضویت محفل انتخاب

گردد، تکلیف چیست؟

۴۹: مهاجرت دسته جمعی

۵۰ : در صورتی که عوامل و شرایط خارج از کنترل انسان مانع از انتخاب محفل روحانی، در رضوان

گردد

۵۱ شیوه های صحیح اداری بایستی در طول سال به مومنین آموزش داده شود

ه – کانونشنهای ملی

۵۲ : وظائف کانونشتهای ملی

۵۳ : نحوه انتخاب نمایندگان کانونشن ملی

۵۴ : مرزهای حوزه های انتخاباتی ملی، نبایستی ناحیه تحت اشراف یک محفل محلی را تجزیه کند

۵۵ : وکلاء به نسبت تعداد احباء تعیین می گردند.

۵۶ : فعال نبودن فرد سبب حذف نام او از لیست انتخاباتی نمی شود

۵۷ : جایگزین نمودن نمایندگان

۵۸ : در مورد کانونشنهای منطقه ای محفل ملی زمانبندی لازم را تعیین می کند

۵۹ : مشورت میان نمایندگان و محفل روحانی ملی

۶۰: موقف اعضاء محفل ملی در کانونشن ملی

۶۱: مرجح چنان است که وکلاء شخصا در کانونشن حضور یابند. ۶۲ در صورتی که نماینده ای قادر به تامین مخارج خود نباشد ۶۳ : عضو جدید همچون خون جدید سبب تقویت جمع می گردد

۶۴ : انتخاب اعضاء جدید برای محفل روحانی ملی – وظیفه احباء جهت آشنایی با یکدیگر ۶۵ در صورتی که احباء به اندازه کافی بلوغ اجتماعی یافته باشند؛ مشورت میان نمایندگان یک ناحیه، قبل از کانونشن، بلامانع است

۶۶ : محفل روحانی ملی بعنوان یک موسسه در کانونشن ملی، حضور می یابد

۶۷ در کانونشن ملی فقط و کلاه حق رای دارند

۶۸ هر رای دهنده های باید ۹ نفر مناسبترین افراد را انتخاب کنند

۶۹: کانونشن ملی بایستی در خلال ایام رضوان تشکیل گردد

۷۰ : انتخاب محفل روحانی ملی باید در اواسط کار کانونشن، انجام شود

 

۷۱ کنفرانس ملی تبلیغی و کانونشن ملی نبایستی بطور همزمان منعقد گردند.

۷۲ گزارش حضور و غیاب اعضاء محفل روحانی ملی میتواند به استحضار نمایندگان کانونشن

رسانده شود

۷۳ برپایی کارگاههای آموزشی در خلال ایام کانونشن، صحیح نیست

۷۴ : نمایندگان و ظائف اداری ویژهای بعهده دارند

۷۵ : به نفوس آزاد می توان اجازه داد در کانونشن سخنرانی کنند. از این فرصت نبایستی موم استفاده

شود

۷۶ : حضور اعضاء هیاتهای معاونت در کانونشن

۷۷ : بهتر است اعضاء هیاتهای معاونت از وظائف اداری معاف باشند

۷۸ شرکت ایادیان امر الله و مشاورین قاره ای در کانونشن

۷۹ : انتخاب مشاورین به عضویت موسسات اداری، مجاز نیست

و دستورالعملهای مربوط به هیات نظار ارجحیت ،اقلیتها و مصوبات محفل ملی سابق

۸۰ هیات نظار را باید در امور اصلی هدایت کرد ثبت اسامی مشابه

۸۱: نحوه عملکرد کانونشن در ارتباط با گزارش هیات نظار

۸۲ : تحت شرایطی معین یک یا چند اسم ممکن است باطل اعلام شود

۸۳ : به هر اقلیتی بدون چون و چرا باید ارجحیت داده شود

۸۴ : تعریف مفهوم اقلیت و اکثریت از اختیارات محفل روحانی ملی است

۸۵ : نتایج انتخابات باید جهت تصویب و نیز ارائه هدایات لازم به هیات نظار در صورتیکه برگزاری انتخابات تکمیلی لازم شود؛ به محفل ملی گزارش گردد ۸۶: فقط اسامی نفوس هم رای (متساوی الرای بایستی در اوراق رای گیری مجدد ذکر گردد.

۸۷: نحوه گزارش تساوی آراء ابتدا باید محفل روحانی جدید امکان قبول استعفا را مورد بررسی قرار دهد ۸۹: انتخابات تکمیلی در خلال ایام کانونشن، فقط هنگامی امکان پذیر است که کلیه نمایندگان

حاضر باشند

۹۰ : تساوی رای برای عضو نهم محفل روحانی ملی ۹۱: وظیفه، عضو هیات معاونت است که محفل ملی و نه مجمع و کلاه را از تصمیم خود مبنی بر اینکه در چه سمتی قصد خدمت دارد، آگاه نماید

۹۲ : اعضاء هیاتهای معاونت، نباید قبل از رای گیری جهت رفع تساوی آراء ، استعفا دهند

 

۹۱۱ / ۷

٩٣: حفظ اوراق رای

۹۴ محفل، حق بررسی اوراق رای را داراست

۹۵ به وکلاء بایستی فرصت کافی داده شود تا اطلاعات خود را به جامعه انتقال دهن

ز هیات عامله محافل ملیه و محلیه

۹۶ : در صورت حضور کلیه اعضاء لازم است که هیات عامله دائم فورا انتخاب گردد

۹۷: اعضاء محافل و لجنات میتوانند خود را از انتخاب شدن در هیات عامله معاف شمارند.

۹۸: مرجح است که یک نفر بیش از یک سمت را متقبل نشود

۹۹ نتایج کامل هر رای گیری باید باطلاع کلیه اعضاء حاضر در محفل برسد.

۱۰۰: باید به صداقت و امانت انتخاب کننده اطمینان داشت

۱۰۱ : هر عضو هیات عامله باید حداقل ۵ رای کسب نماید

۱۰۲ : رئیس محفل

۱۰۳ : نایب رئیس

۱۰۴ : وظائف منشی محفل ملی

۱۰۵ : منشی محفل سمت مدیر اجرایی آن را دار است

۱۰۶ : خدمات تمام وقت منشی ممکن است مستلزم حق الزحمه باشد، که درباره آن بایستی

توافقنامه ای مناسب تنظیم گردد

۱۰۷ : دستیار منشی میتواند فردی غیر از اعضاء محفل باشد ۱۰۸ : دفتر محفل ملی بایستی در پایتخت مستقر گردد

۱۰۹ : منشی محفل ملی بایستی با محافل محلیه در تماس نزدیک باشد ۱۱۰ : محتویات خلاصه مذاکرات

۱۱۱ : منشی بایستی دقت نماید تصمیم اکثریت را منتقل سازد

۱۱۲: جمیع خیرات و تبرعات را صندوقدار محفل روحانی دریافت می دارد

۱۱۳ : نحوهء وصول اعانات

۱۱۴ : وظائف یک فرد بهایی که به سمتی انتخاب شده که مستلزم خدمت تمام وقت می باشد.

۱۱۵ : منتخبین به عضویت محفل بایستی آن را یک مزیت و مسئولیت در سبیل خدمت تلقی کنند

۱۱۶ : نحوه، اقدام محفل، هنگامی که از یکی از اعضاء هیات عامله ناراضی است .

 

ح مدیران ملی و محلی

۱۱۷ : وظائف و مسئولیتهای نمایندگان منتخب (اعضاء محافل روحانیه)

۱۱۸ : محافل ملی و محلی باید ظلم عدالت را افراشته دارند.

۱۱۹ : مدیران امور امر الله همچون شبانان هستند

۱۲۰ : کسانی بر مسند حقیقی اقتدار جالند که به تواضع و محویت مشهور باشند

۱۲۱ : شعار امر الله سلطه و اقتدار مستبدانه نیست

۱۲۲ : محافل روحانی باید احباء را تشویق نمایند با اطمینان خاطر مسائلشان را مطرح کنند

۱۲۳ : عدم اعتماد اعضاء محفل به احباء سبب سلب اعتماد آنان میشود

۱۲۴ : کارآیی و کفایت اداری باید منضم به درجات بالایی از محبت و مهربانی باشد.

۱۲۵ : مدیران و مسئولان باید خود را صرفا بعنوان مجاری و وسائطی در نظر گیرند که از طریق آن، خداوند منان امر خود را حفظ و هدایت می نماید

۱۲۶ : محفل روحانی ملی، مقام ریاست عالیه و منشاه اجرائات جاریه و یگانه حلقه اتصال با بیت العدل

اعظم الهی است.

۱۲۷ : اطاعت از محفل روحانی ملی اساس اتحاد است

۱۲۸ : محفل روحانی ملی بمنزله راس و محافل روحانیه محلیه بمثابه اعضاء مختلفه هستند

۱۲۹ : وظیفه، حیاتی محفل روحانی ملی

۱۳۰: قدرت و نفوذ محافل باید افزایش یابد

۱۳۱ : بهترین محفل کدام است

۱۳۲ : در وصایای حضرت عبدالبهاء تمرکز قدرت و اختیار معلوم و مشخص است.

۱۳۳ : باید به اصول نظامات بهایی متشبث شد.

۱۳۴ : تمایل جمیع محافل ملی به اشباع اداری (Over-admiastar)

۱۳۵ : لزومی ندارد اوضاع آینده را پیش بینی کنیم

۱۳۶ : سختگیری اداری زیانبارتر از ست گیری اداری است

۱۳۷ : محافل روحانی ملی باید در اصول و مبادی سازش ناپذیر اما در روشهای اجرایی انعطاف پذیر

باشند

۱۳۸ : محفل ملی محافظ سلامت امر الله است

۱۳۹ : تمایل مقبلین جدید به تحقیر اقدامات متقدمین

۱۴۰ : هر فرد مومنی باید به مکاتبات و مراسلات مرکز جهانی امر محبوبش، دسترسی داشته باشد.

۱۴۱ : رتبه، قانونی برای محافل روحانی

 

محافل روحانی

۱۴۲ : محافل محلی باید مبلغین را مورد هر نوع تشویق قرار دهند

۱۴۳ : حس اختلاف طبقاتی بر خلاف تعالیم امر الله است

۱۴۴ : محافل روحانی محلی باید مسئولیت توسعه اهداف تبلیغی را بعهده گیرند

۱۴۵ : طرحها و نقشه های محافل باید به اطلاع مشاورین و معاونین رسانده شود.

۱۴۶: روابط محافل روحانی محلی با هیاتهای معاونت

۱۴۷ : کلیه محافل محلیه باید با اعضاء هیاتهای معاونت و مساعدین آنان، همکاری کنند

۱۴۸ : وقتی که محافل روحانیه محلیه بطور حقیقی موثر و کارآمد باشند ……

۱۴۹ : یک محفل روحانی محلی کارآمد و موفق اهداف برجسته ای که باید محقق سازد

۱۵۰ : روابط و دیه با نفوس و شخصیتهای برجسته

۱۵۱ : شخصیتهای معروف

۱۵۲ : اعضاء محفل روحانی محلی باید اهل تفکر و تعمق باشند.

۱۵۳ : اعضاء محافل روحانیه باید با مسئولیتهای خطیره، خود، مواجه شوند

ط جلسات محافل روحانیه، حضور در آنها و استعفا

۱۵۴ : وظیفه، اعضاء محفل در تشکیل جلسه و انجام مسئولیتهای مقدسه ۱۵۵ : عضویت در محفل یا لجنه یک وظیفه مقدسه است هر عضو باید کوشش نماید در تمام

جلسات شرکت کند

۱۵۶ : در جلسات محفل، امر تبلیغ باید اولویت داده شود

۱۵۷ : همه، جلسات باید طالف حول یک موضوع باشد و آن تبلیغ است.

۱۵۸ : اصلی که بر اساس آن امور محفل اداره می شود

۱۵۹ : علت عدم تشکیل بعضی محافل محلیه

۱۶۰ : محفل روحانی خود باید تعداد جلساتش را تعیین نماید

۱۶۱ : وعده، حضرت بهاء الله

۱۶۲: حضور فرد غیر عضو در جلسه محفل روحانی ملی مجاز نیست ۱۶۳: توزیع خلاصه مذاکرات جلسات

۱۶۴ : دسترسی به دفاتر و استاد محفل روحانی

۱۶۵ : انجام کار محفل با حضور اکثریت اعضاء امکان پذیر است

۱۶۶ : حد نصاب محفل روحانی

۱۶۷ : وظائف اعضاء محفل روحانی

 

۱۳۸ در رای گیری بهایی، رای ممتنع وجود ندارد

۱۶۹: اهل بهاء نباید خلاف وجدان خود رای دهند

۱۷۰ : فقط تحت شرایطی مخصوصی کناره گیری از محفل روحانی مجاز است.

۱۷۱ : اختلاف نظر نباید مانع از آن شود که فرد بهایی وظائف خود را انجام دهد

۱۷۲ : برای استعفا باید دلیلی قانع کننده، موجود باشد.

۱۷۳ : آیا اعضاء محفل ملی باید از خدمت در محفل محلی معاف شوند؟

۱۷۴ : انتخاب عضو موقت برای محفل صحیح نیست

۱۷۵ : لیست اعضاء محفل – تعیین نکردن محدوده زمانی معین

۱۷۶ : غیبتهای طولانی و غیر موجه، ممکن است سبب سلب حقوق اداری گردد

۱۷۷ : انتقاد، مخالفت و اشتباه کاری، زمینه ای برای استعفا فراهم نمی آورد. ممکن است تنبیه لازم ی حقوق تنبیهات و انفصالات اداری

۱۷۸ : علل اصلی محرومیت از حق رای

۱۷۹ : محفل روحانی نباید مومنی را از حقوق اداری محروم سازد مگر آنکه مسئله بسیار مهم باشد

۱۸۰ : فرد بهایی حق ندارد سوگند یاد کند که فرزندانش را مطابق موازین دیانتی دیگر بار آورد و یا بعنوان یک مسیحی در کلیسا عقد ازدواج بندد

۱۸۱ : نوشابه های الکلی و وضعیت کسانی که به نوشیدن آنها ادامه می دهند.

۱۸۲ : طلاق

۱۸۳: مجامع سیاسی و دینی

۱۸۴ : دخالت در امور سیاسی

۱۸۵ : همجنس بازی توسط مظهر الهی محکوم گشته است

۱۸۶ : انحرافات اخلاقی و اعمال شنیعه، مربوط به آن

۱۸۷ : احبای متهم به اعمال جنائی

۱۸۸ : به فرد خاطی باید فرصت داده شود رفتار خود را اصلاح کند در بعضی موارد می توان تنبیهی

حقیق تر، اعمال کرد

۱۸۹ : فقط یک مورد رفتار غیر اخلاقی جهت اعمال مجازات سنگین، کافی نیست

۱۹۰ : در صورتی که فقط عقد مدنی انجام شود

۱۹۱ : اگر والدین بر خلاف قانون امر، رضایت دهند؛ حقوق اداریشان سلب خواهد شد.

 

۱۹۲ : عضویت احیاء در انجمنهای فراماسونی تلوسوفی و روسی کروشین و دیگر مجامع مشابه

۱۹۳ : بیماریهای ذهنی – روتی ۱۹۴ : ناهنجاریهای روانی – ذهنی

۱۹۵ : سلب حقوق اداری از کسی که دچار بیماری روانی است، تنبیه تلقی نمی شود.

۱۹۶ : محفل ملی میتواند فردی را از خدمت در محفل روحانی محلی ، بدون اینکه حقوق اداری او را سلب کند، عزل نماید

۱۹۷ : فقط محفل روحانی ملی میتواند مومنی را از حقوق اداری محروم سازد

۱۹۸: وضعیت کسانی که حقوق اداری خود را از دست می دهند

۱۹۹ : کسی که از حقوق اداری محروم شود نمی تواند با عقد بهایی ازدواج کند. و یک بهایی حقیقی نیز نمی تواند با یک مطرود اداری، وصلت نماید

۲۰۰ : شدیدترین تنبیهی که در اختیار است – محرومیت از حقوق اداری

۲۰۱ : قبل از اینکه فردی از حق شرکت در انتخابات محروم شود باید چندین مرتبه به او هشدار داده شود

۲۰۲ : تعلیق حقوق انتخاباتی قبل از تحقیق کافی، صحیح نمی باشد

۲۰۳ فرد موء من نمیتواند با کناره گیری از امرالله و به قصد نقض قوانین امری با توسل به مصونیت

حاصل از آن، از طرد اداری معاف شود

۲۰۴ : کتمان عقیده کناره گیری از امرالله محسوب نمی شود

۲۰۵ : ناآگاهی از قوانین امری

۲۰۶ : وضع نوزادی که ثمره ازدواج آزاد (بدون عقد و نکاح) میباشد

۲۷ : محرومیت از حق رای – چنین فردی از لحاظ اداری از جامعه طرد شده است

۲۰۸ : ازدواجهایی که فقط بر اساس عقد مدنی می باشد.

۲۰۹ : سلب حقوق انتخاباتی اشتباها یا صحیحا

۲۱۰ : اقدامات انضباطی در مورد جوانان

۲۱۱: در صورتیکه اعمال غیر اخلاقی به حد شیاع نرسیده باشد ـ غیبت

۲۱۲: رفتار جامعه نسبت به کسانی که طرد اداری شده اند

۲۱۳ : محافل روحانیه باید مانند حضرت عبدالبهاء و همچون « شبانی نیکو عمل کنند

۲۱۴ : مومنی را که طرد شده و میکوشد جبران مافات نماید، باید مساعدت نمود

۲۱۵ : اهل بهاء تحت هیچ شرایطی نباید کتمان عقیده کنند

۲۱۶ : خلاصه مقررات محرومیت از حقوق اداری

۲۱۷: خلاصه، حقوق و مزایایی که از مطرود اداری سلب نمی گردد

 

ک استیناف

۲۱۸ : حق استیناف و نحوه انجام آن

۲۱۹ : استیناف از رای محفل محلی به محفل ملی

۲۲۰ : نقض حقوق امریه

۲۲۱ : هر فرد بهایی می تواند مستقیما با بیت العدل اعظم الهی مکاتبه نماید اما استیناف بایستی از طریق

محفل روحانی ملی تقدیم شود

۲۲۲ : تقاضای مستانف جهت احاله استیناف به بیت العدل اعظم نمی تواند رد گردد.

۲۲۳ : لجنات باید مسائل خود را با محفل روحانی ملی در میان گذارند

ل آئین نامه ها (نظامنامه ها)

۲۲۴ : منظور از نظامنامه ها

۲۲۵ : یک کودک هم میتواند بهایی به حساب آید – تسجیل در سن ۱۵ سالگی به قصد حمایت است

۲۲: نسخه نظامنامه، مربوط به نیویورک صحیح تر است

۲۲۷ : امری مربوط به ایمان به حضرت بهاء الله و نه شرطی برای مشارکت در فعالیتها

۲۲۸ : محفل روحانی ملی باید از مقررات نظامنامه و مفاد اساسنامه، خود دفاع کرده، آنها را تحت مراقبت قرار دهد

۲۲۹ : یکنواختی بین المللی در اصول اساسی باید حفظ شود – نظامنامه های محلی

۲۳۰ : تصمیمات محافل ملی و محلی توسط موسات مافوق قابل تجدید نظر می باشد. در نظامنامه تناقضی وجود ندارد

۲۳۱ رسمیت قانونی محفل روحانی، الزاما با انحلال موقت آن، فسخ نمی شود

م مومنین جدید

۲۳۲ : امر الله جای کافی برای همگان را دار است

۲۳۳ : نمونه عمل حضرت عبدالبهاء – محافظت صبورانه مصدقین جدید

۲۳۴ : دو حد افراط و تفریط در پذیرش موءمنین جدید

۱۱

 

۲۳۵

:۲ هیچ مانعی نباید در مقابل کسی نهاده شود

۲۳۶ : مسجلین جدید – مسئولین تسجیل

۲۳۷ بهایی شدن فرایندی متحول است

۲۳۸ : شرایط ضروری پذیرش نفوس در امر الهی

۲۳۹ : راجع به بهایی شدن نفوس

۲۴۰۰ : هشدار به مصدقین جدید

۲۴۱ : قبول بعضی جنبههای تعالیم و رد سایر آنها، جایز نیست

۲۴۲ : تسجیل مومنان جدید باید با حکمت و شفقت انجام شود

۲۴۳ : اگر شرایط ثبت نام را بیش از حد سخت کنیم، اشتغال روحانی اولیه مخمود خواهد شد

۲۴۴ : بهایی باید وسیع النظر باشد نه تنگ نظر

۲۴۵ : یک بهایی حقیقی باید بهایی بودن خود را اثبات نماید

۲۴۶ : علت اولیه بهایی شدن

۲۴۷ : شخم زدن ارض فواد

۲۴۸ : موء منان جدید نبایستی بحال خود رها شوند

۲۴۹ : تقویت و تعمیق حیات روحانی مومنین

۲۵۰ : محافل و لجنات باید احیاء را در ابلاغ پیام الهی، یاری کنند

۲۵۱ : اگر فردی مشتاق است بهایی شود؛ نباید گذشته اش را به رخ او کشید

۲۵۲ : مومنین جدید را باید متذکر داشت که نسبت به والدینشان بیگانه نشوند

۲۵۳ : محافل روحانی نبایستی از تسجیل نفرسی که مسائل اخلاقی دارند ممانعت بعمل آورند. مسجلین ،جدید، پس از پذیرفته شدن باید رفتار بهائیانه داشته باشند

۲۵۴ : ممکن است موانعی پیش آید که تسجیل فردی الزاما به تاخیر افتد

۲۵۵ : شرایط یک موء من

۲۵۶ : مراحل اقبال متفاوت است. مرحله اقبال کامل مهم است.

۲۵۷ : لزومی ندارد که مومنان جدید کلیه دلائل و براهین را بدانند جرقه ایمان

۲۵۸ : پذیرش مقبلین جدید به صلاحدید محفل روحانی است

۲۵۹ : عدم ثبات ذهنی تاثیری در تسجیل ندارد.

۲۶۰ : در موارد مخصوص لازم است جهت تعمیق درک نفوس کند ذهن، ترتیبانی اتخاذ شود

۲۶۱ : اظهار ایمان نفوسی که انحطاط اخلاقی داشته و یا عضو سازمانهای غیر مجاز هستند، معمولا پذیرفته می شود. برای اصلاح و تغییر وضعیت، زمان لازم است.

۲۶۲ : کودکان بدون توجه به سن و سالشان بعنوان بهایی پذیرفته می شوند

۱۲

 

۱۲

۹۱۱ / ۱۴

۲۶۳ : اقبال زندانیان به امر الهی

۲۶۴ : از نظر مقررات اداری امضای کارت تسجیلی کفایت میکنند میان رفتار و ایمان تفاوت وجود

دارد

۲۶۵ : کارت تسجیلی – نه بعنوان ضرورتی عمومی

۲۶۶ : وظائف محفل روحانی در قبال مسجلین جدید

ن – روابط اهل بهاء با محافل روحانیه

۲۶۷ بهایی بودن الزاما نمری درونی است.

۲۶۸ رعایت احترام محافل روحانی ملی و محلی ضروری است

۲۶۹ این عطیه عظیم این هدیه الهی – محفل روحانی محلی

۲۷۰ : محفل روحانی بیت عدل نوزاد است. روابط افراد با یکدیگر مبتنی بر محبت و اتحاد و غیرو

است

۲۷۱: دو نوع بهایی

۲۷۲ : اولاد روحانی نفوس کسانی که توسط آنان مو من شده اند نباید تحت تاثیر سوء تفاهمات مبلغین خود قرار گیرند

۲۷ : محافل روحانیه باید روح اعتماد و اطمینان را در قلوب مومنین بدهند

۲۷۴ : صندوقچه ای (basleets) پر از اطلاعات اداری خاموش کردن جرقه های اولیه

۲۷۵ : به تعالیم مبارکه ناظر باشید.

۲۷۶ : اصول لازم الاطاعه – اتحاد عقیدتی و اداری

۲۷۷ : نظم اداری بهایی – وسیله جریان روح امر الله

۲۷۸ : جامعه جهانی بهایی، سلولهایی جدید و اعضایی بدیع نشو و توسعه میدهد

۲۷۹ : احیاء باید برای انجام مشورت و کسب مساعدت به محفل رجوع کنند

۲۸۰ : ماموریت حضرت بهاء الله – احباى الهى بمنزله امناء این ماموریت

۲۸۱ : دوستان الهی باید به محفل روحانی اعتماد داشته باشند

۲۸۲ : اگر محفل روحانی، حتی به اشتباه تصمیمی اتخاذ نماید باید مورد حمایت واقع شود

۲۸۳ : اگر یک محفل روحانی مرتکب اشتباهی شود – خداوند حکیم خطاهای معموله را تصحبه ترمیم خواهد کرد

۲۸۴ : اطاعت ، صبر و خودداری

۲۸۵ : انتقاد از محفل روحانی – احیاء میتوانند نظریات خود را به راحتی ابراز دارند.

۱۳

 

۲۸۶ : حمایتی از برای امر الله نخواهد بود، مگر آنکه احیاء تسلیم هیاتهای اداری جامعه شوند

۲۸۷ : اگر احباء مدیران و مسئولان جامعه را تضعیف و تحقیر نمایند

۲۸۸ : احباء حق دارند انتقادات خود را نسبت به عملکرد محفل روحانی ابراز دارند، اما نه به گونه ای که قدرت و اختیار آن را تضعیف کند

۲۸۹ : اطاعت از تصمیمات محفل روحانی باید بدون قید و شرط و با تمام قلب و روح باشد.

۲۹۰ : محفل روحانی محلی نباید خط مشی محفل روحانی ملی را مورد انتقاد قرار دهد.

۲۹۱ : فقط یک شفا و مداوا مطالعه نظم اداری

۲۹۲ : سرنوشت جامعه به افراد احباء وابسته است

ی مومنان غیر فعال

۲۹۳ : لیست انتخاباتی Voting List – اسامی افراد نباید از آن حذف شود

۲۹۴ : حذف اسامی از لیست انتخاباتی

۲۹۵ : مومنین بی تفاوت و غیر فعال (unresponsive) اغلب محتاج تشویق هستند

۲۹۶ : مرد متان غیر فعال – اسامی چنین نفوسی فقط هنگامی حذف میشود که به روشنی اظهار دارند

دیگر موء من به حضرت بهاء الله نیستند

۲۹۷ : دلائل عدم فعالیت باید مشخص شود.

۲۹۸ : جلسات باید چنان جالب توجه باشد که احبای متقدم را جذب نماید

۲۹۹ : باید نفوس بدرفتار را مساعدت کرد تا روش و سلوک خود را اصلاح کنند

۳۰۰: اگر شخصی مایل نباشد عضوی از جامعه بحساب آید

۳۰۱: موقعیت شخصی یک فرد بهایی ممکن است مانع فعالیتهای امری شود.

۳۰۲: کسانی که دیگر به حضرت بهاء الله ایمان نداشته باشند. ….

۳۰۳: موه منانی که محل اقامتشان نامشخص است

فصل دوم – غیبت، انتقاد عیبجویی، شایعه پراکنی دروغ تهمت …..

۳۰۴: کلمات مکنونه حضرت بهاء الله

۳۰۵: تعریف غیبت

۳۰۶: اجتناب از عیبجویی و غیبت

۳۰۷: حسادت و حالات کودکانه (petty attitude) فقط با محبت و درایت قابل رفع است

۱۴

 

فصل دوم – غیبت ، انتقاد ،عیبجویی شایعه پراکنی دروغ تهمت و…..

۳۰۴: کلمات مکنونه حضرت بهاء الله

۳۰۵: تعریف غیبت

۳۰۶: اجتناب از عیبجویی و غیبت

۳۰۷: حسادت و حالات کودکانه (petty attitude) فقط با محبت و درایت قابل رفع است

۹۱۱ / ۱۶

۱۴

۳۰۸: طرز رفتار با احبالی که به طرقی بر خلاف مصالح امر الله عمل می کنند

۳۰۹: ما باید بیاموزیم که خود را با عیوب دیگران مشغول نسازیم

۱۰

همپای الهی به نفوس مصلحه بیشتری محتاجند که در بین آنان حرکت کنند. اقدامی از جانب

بهائیان متقدم و بالفتر

۳۱۱ : باید بجای تسلیم شدن به غیبت و انتقاد خوددار، صبور و خطا پوش بود

۳۱۲ : غیبت – عظیمترین گناه

۳۱۳ : غیبت نور جان را بفرده

۳۱۴ : انتقاد یک فاجعه است

۳۱۵ : هر فکر انتقاد آمیز و هر کلمه تندی را کنار بگذارید

۳۱۶ یک عمل و یا سخن غیر حکیمانه

۳۱۷ : اختلافات شخصی و مشغله های ناچیز ذهنی

۳۱۸ همچون شخم زنان هر کس باید گاو آهن خویش را هدایت کند

۳۲۰ فرد بهایی باید ممتاز از دیگران باشد.

۳۲۱ : احبای الهی باید مجذوب یکدیگر باشند

۳۲۲ : بدترین دشمنان امر الهی از درون آن هستند

۳۲۳ : غیبت عملی شیطانی است

۳۲۴ : وقتی که انتقاد و استعمال کلمات زشت رایج شود

۳۲۵ : اگر مستمع باشیم، شریک جرم خواهیم بود

فصل سوم – دنیای بهایی

الف – دار الاثار بهایی

۳۲۶: حضرت بهاء الله در جهت حفظ الواح و آثار مبارکه، نصیحت و تاکید می فرمایند

۳۲۷ : الواح و آیات الهیه باید در دار الآثار، جمع آوری شوند

۳۲۸ : مؤسسه دار الآثار بهایی

۳۲۹: نسلهای آینده به تحسین و تمجید دار الآثار خواهند پرداخت

۳۳۰ محفل روحانی باید به جهت نظارت و رسیدگی به اشیاء و مواد آرشیو، لجنه مخصوص تعیین

نماید

۳۳۱ : هر مومنی در جهت کمک برای حفظ و نگهداری اشیاء متبرکه و آثار مقدسه، مسئولیت دارد

 

۳۳۲ – آرشیو بهایی باید در هر مرکز امری تاسیس شود

۳۳۳ : اسناد حائز ارزش تاریخی نباید معدوم شوند ب آثار هنری و نمایشی بهائی

۳۳۴ : هیاکل مقدسه ثلاثه امر الله نباید به تصویر در آیند

۳۳۵: کارهای نمایشی

۳۳۶ انجام دهندگان رقص باید پوشش محجوبانه داشته باشند.

۳۳۷ – ارائه امر الله به طرق ،هنری، بعضی نقوس خاصی را جذب می کند

۳۳۸ هنر بهتر میتواند احساسات عالیه را تحریک نماید

۳۳۹ شرکت در نمایشها – رقصیدن

۳۴۰ شرکتهای فیلمسازی

۳۴۱ : فیلمهای سینمایی

۳۴۲ : به نمایش در آوردن حوادث تاریخی امرالله

۳۴۳ : اگر اشعه نور معرف و نمایان کننده شخصیت مظهر الهی باشد، نباید استفاده شود

۳۹۴ منع از به تصویر کشیدن مظهر الهی در نقاشیها و طرحها، شامل کلیه مظاهر مقدسه است

۳۴۵ نیاز به تجربه و مهارت جهت تولید فیلمی موثر راجع به تاریخ امر

ج- مولفان و نویسندگان بهایی

۳۴۶ : موءلفان و نویسندگان بهایی باید چنان بنویسند که ارواح نفوس را جذب کند

۳۴۷ نویسندگان بهایی باید برای انتشار آثار خود، آنها را به تصویب محفل روحانی کشور خود

برسانند

۳۴۸ : نویسندگان و مولفان بهایی باید از مطالعه و بررسی آثار خود، استقبال کنند

۳۴۹ : مرور و بررسی مقالاتی که افراد احباء برای مجلات مینویسند

۳۵۰ : لجنه، تصویب تالیفات

۳۵۱ : ارائه امر الله، بنحوی باشکوه و پروقار وظیفه، اهل بهاء است

۳۵۲ : وظیفه و قصد بررسی تالیفات

۳۵۳ : قصد از بررسی تالیفات

۳۵۴ : اعتراضی بر احبائی که با داستان نویسی قصد تصویر و توصیف حوادث تاریخی را دارند، نیست

۳۵۵ : روزنامه نگاران

۱۶

 

۱۶

۳۵۶ : علومی که از حرف ابتدا و به حرف منتهی شود حضرت بهاءالله هرگز قصد نداشته اند، داستان

نویسی را در این زمره قرار دهند

۳۵۷ : امر الهی به مردلفان بهایی نیازمند است ۳۵۸ پایان نامه های دکتری و مقالات مشابه آن

۳۵۹ : هیچ ناشری حق تغییر دستنویس مولف را ندارد

د. نشر و ترجمه و بررسی و حق چاپ و استنساخ بهایی

۳۶۰ : خبرنامه ها و مجله های بهایی – چرا انتشار فقط مخصوص بهائیان است؟

۳۴۱ کاربرد علامات تلفظی روی کلمات فارسی و عربی در متون اسپانیولی

۳۶۲ : انتشارات مرکز جهانی – عدم محدودیت در نقل قول

۳۶۳ : برای محافل روحانیه و نفوس مومنه در مورد استفاده از آثار مقدسه تقاضای حق ویژه تکثیر

لزومی ندارد

۳۶۴ : نوشتن ضمائر با حروف درشت در متون انگلیسی

۳۶۵ : درشت نوشتن حرف اول ضمائر در سایر السنه

۳۶۶ : علائم نقل قول – لازم است معیارهای اساسیه موء کده، امری در این زمینه، رعایت گردد

۳۴۷ : محفل روحانی علی مسئولیت ترجمه را بعهده لجنه ای متشکل از مترجمان بهایی، واگذار می کند. در نحوه تعیین تلفظ صحیح کلمات سبک عمل حضرت ولی امر الله باید متابعت شود

۳۶۸ : هدایات کلی جهت ترجمه آثار مقدسه بهایی

۳۶۹ : می توان فردی را مامور ترجمه نمود ترجمه ها مایملک محفل روحانی بحساب می آیند

۳۷۰ : ترجمه ادبیات بهایی به ظن عامیانه – تلخیص و بسط مطالب نباید بعنوان نصوص الهی تلقی شوند

۳۷۱ : مترجمان باید آخرین طبع های کتب را برای ترجمه استفاده نمایند.

ه – مواضیع متفرقه

۳۷۲ : جمعه – یوم الاستقلال در تقویم بهایی

۳۷۳ : استفاده از تاریخ بهایی

۳۷۴ : امر بهایی، طرز تسمیه آن

۳۷۵ : نماد دیانت بهایی – ستاره پنج پر

۱۷

 

۱۷

فصل چهارم حیات ،بهانی نفس اماره ، فداکاری، ایثار و خدمت

الف ۔ حیات بھائی

۳۷۶ : امر مهم دارا بودن و حیات بهایی است

۳۷۷ امتیاز – اهل بهاء باید ممتاز از سایرین باشند.

۳۷۸ : برای جذب قلوب دیگران زندگی بر اساس تعالیم الهی، ضروری است

۳۷۹ : اهل بها باید به امر الهی و به یکدیگر متمنک شوند

۳۸۰ : تبلیغات برای امر الهی، محبت مهمان نوازی تفاهم و میل به مساعدت است ما عدت است

۳۸۱ : نحوه حصول آرامیش خاطر

۳۸۲ : انسان نباید سبب ایجاد تفکراتی در دیگران شود که او را متعضب فرض نمایند ـ بکوشید

متحمل و متعادل و طبیعی باشید

۳۸۳ : حیات درونی روح مهم است.

۳۸۴ با مطالعه عمیق و حیات بدیع میتوان چون صخره مستحکم شد.

۳۸۵ : تکامل روح

ب – نهاد و نفس

۳۸۶ : معنی نفس

۳۸۷ : نهاد، جنبه حیوانی وجود ما است

۳۸۸ : زندگی مبارزه ای است مستمر علیه قوای محیطه و انفس شخصیه خودمان

۳۸۹ : مظاهر الهى تنها نفوسی هستند که از مشتهیات نفسانی و عاریند

۳۹۰ : کلیه تسلط بر نفس

۳۹۱ : ما از طریق خداشناسی به خودشناسی میرسیم

۳۹۲ : خودشناسی فرایندی تدریجی است

۳۹۳ : تحول و تکامل انسان، هم فردی و هم جمعی است

۳۹۴ : امر الهی حائز قدرت روحانی برای تجدید حیات ما می باشد

۳۹۵ : اندیشه های ما بایستی به نحوی معلمانه، هشیارانه و موفرانه، بر خداوند متمرکز گردد

۳۹۶ : ما باید بر عظمت امر الله توجه نماییم و نه بر نواقص خود

۳۹۷ : بر افکار و احوال دیگران متمرکز نشوید

۱۸

 

ج – دفاع از خود

۳۹۸ : فرد بهایی محق است در مواقع اضطراری از زندگی خود دفاع کند

۳۹۹ : دفاع از خود

۴۰۰ : مهاجرین مقیم در نواحی دور افتاده و بی دفاع، شرایطی که تحت آن فرد بهایی محق به دفاع

شخصی است

د – از خود گذشتگی و خدمت

۴۰۱ : راز فدا

۴۰۲ : معنی اینار و از خود گذشتگی

۴۰۳ : ما تا چه حدی باید خود را برای مصالح امرالله، فدا سازیم؟

۴۰۴ : قبول بلایا به خاطر یکدیگر

۴۰۵ : خدمت مغناطیس تأییدات الهیه است

۴۰۶ : یاری جنود ملاء اعلی

۴۰۷ : اراده میرم برای خدمت – نظر به نقائص خود ننمایید

۴۰۸ : قاعده یا معیاری موجود نیست که مؤمنی را ملزم سازد صرفاً در یک میدان، با مستثنی کردن

سایر میادین خدمت کند

الف – تکذی

فصل پنجم – تکدی ، صدقات و فقراء

۴۰۹ : تکذی حرام است – بیت العدل مسؤول حمایت از عجزاء است

۴۱۰ : گدایان – مبغوضترین

نفوس در نظر حق

ب – صدقات و خیرات

۴۱۱ : صدقه، جوهر تعالیم مبارکه است

۴۱۲: اعانات محافل و افراد به امور خیریه

۴۱۳ : مطمئن ترین طریق برای اینکه یکبار و برای همیشه رنج بیچارگی و گرسنگی زدوده شود

:۴۱۴ برای کمک رسانی به همنوعان مبتلا طرق متعدد وجود دارد ۴۱۵ : اهل بهاء علاج آسمانی برای آلام عالم انسانی را در دست دارند

۱۹

 

۴۱۶ : زمانی که یک بهایی طلب کمک از دیگران را ضروری می یابد

۴۱۷ : محفل روحانی محلی باید به کمک فقراء بشتابد

۲۱۸: یک فرد بهایی چگونه از طریق مؤسسات امری می تواند به همکیشان خود کمک کند

ج فقراء و مساکین

۴۱۹ : اولو الغنی به فقراء ناظر باشند

۴۲۰ : بزرگترین هدیه ای که می توانیم به فقراء اهداء کنیم

۴۲۱ از فقر محزون مشوید – بعضی نفوس عظیمه مقدسه در زمرۀ فقیر ترین کیان جهان بودند

۴۲۲ : عالم منقلب است.

فصل ششم – بلایا و بحرانها

۴۲۳ : قوای عظیمه در عملند تا حوادث این قرن شوم را به اوج رسانند

۴۲۴ : اهل بهاء به شمول هدایت الهی اطمینان داده شده اند

۴۲۵ : اگر اهل بهاء کونامی کنند، تا حدی مسؤول، رنج و عذاب بشریتند

۴۲۶ : جهان مصیبات و افتتانات بی سابقه تجربه خواهد کرد

۴۲۷ : بلایا ادامه خواهد یافت تا نوع انسان به حد کفایت تطهیر گردد

۴۲۸ : احبای الهی نبایستی با تفکر بر بلیه آنیه وقتشان را تلف نمایند

۴۲۹ : بسیار مهم است که بهائیان نسبت به بلایای در پی نگرش درستی داشته باشند

۲۳۰ : اگر ارتباط احیاء با مرکز جهانی و با یکدیگر قطع شود، محافل روحانیه، تحت قیادت

مشاورین ،قازه ای به اداره امور آنان خواهند پرداخت

۴۳۱ اهل بها می توانند به تخفیف آلام بشریت، کمک کنند

۴۳۲ بشر امروز به سبب معاصی سهوی و عمدیش، رنج می برد

۴۳۳ : ما باید برای سعادت و آسایش ابدیمان امر الهی را در مرحله اول قرار دهیم

۴۳۴ : ما نمی دانیم که فاجعه تا چه حد گسترده خواهد بود

۴۳۵ : اتحاد عالم انسانی

۴۳۶ : بحران به هدفی عظیم خدمت می کند.

۲۳۷: حضرت ولی امر الله فکر نمی کنند خداوند اجازه دهد انسان خود را نابود سازد …..

۴۳۸ : مصیبت و محرومیت و یأس و حرمان مردمان را احاطه خواهد کرد.

۴۳۹ : فتنه و آشوب مرتبط با مکاشفات

 

۴۴۰ : شرایط جهان اقدام عاجل در مورد بسیاری از مسائل را ایجاب می نماید

۴۴۱ : بلایا و بحرانها

۴۴۲ : شتاب یافتن انحلال درونی و اغتشاش بیرونی

۴۴۳ : وضع رو به وخامت جهان – بسیاری کنار ایستاده و دست بر دست می سایند

۴۴۴ : شکافی عمیق تهدید می کند

۲۴۵ قوای بانه ای جهانی – آتش امتحان

۴۴۶ : وقتی بحران جهان را فرا گیرد، اهل بها، نباید اجازه دهند سختیها امیدشان را به آینده، تضعیف

کند

۴۴۷ : مرحله تطهیر، اجتناب ناپذیر است اهل بهاء نباید انتظار داشته باشند آسیبی نیستند

۴۴۸ : خطراتی که آمریکا را تهدید می کند.

– ۴۴۹ : نگرش انسان به زندگی بسیار خام و ماده گرایانه است ۴۵۰ : امتحانات ذهنی که احیای غربی باید تحمل کنند

۴۵۱ : مدنیت متلاشی از نزاع و جدال

۴۵۲ : حملات محتمله به امر الله، شدید و عدید خواهد بود

۴۵۳ : وظیفه ما نسبت به نجات همنوعانمان

۴۵۴ : اهل بهاء، خمیر مایه خداوند و خلق برگزیده او هستند

۴۵۵ : چشمان عالمیان متمرکز بر ما است

۴۵۶ : بهائیان به وسیله اصول نظری و نمونه های عملی موظف به تطهیر عالم بشریند

۴۵۷ : اصفیاء الهی نباید به امتیاز و اعتلای نسبی راضی باشند

۴۵۸ : مواقع سرراه

۴۵۹ : مدنیت متحمل امتحانات شدیده بی سابقه است

فصل هفتم – مراسم مذهبی

۲۶۰ صحیح نیست بیان گردد که دیانت بهائی مراسم خاصی ندارد

۴۶۱ : مراسم نامگذاری

۴۶۲ : غسل تعمید روحانی اطفال

۴۶۳ : غسل تعمید طفل

۴۶۴ : بهائیان میتوانند و می بایست در مراسم و آئینهای سنتی و فرهنگی بی ضرر شرکت نمایند.

۴۶۵ : بهائیان نبایستی در بعضی مراسم مذهبی موجود شرکت نمایند.

۲۱

 

والا ۹۱۱/۲۳ ناست در مراسم غسل تعمید شرکت نمایند ولی نمی توانند هیچگونه تعهد و

دری را ادا نمایند

الف – فرزندخواندگان و ایتام

فصل هشتم – اطفال

۴۶۷ : هر کسی فرزندی را تربیت کند گولی فرزند مرا تربیت کرده است.

۴۶۸ : افرادی که فرزند خوانده قبول میکنند مورد عنایت حضرت بهاء الله و حضرت عبدالبهاء هستند

۴۶۹ : فرزند خوانده و پدر اصلی او

۴۷۰ : یک فرد بهائی نمیتواند تعهد بکند که فرزند خوانده را طبق قوانین مذهبی دین دیگری تربیت

کند

۴۷۱: یک فرد بهائی که قسم یاد کند فرزندان خود را طبق قوانین مذهبی دیگر تربیت نماید مشمول

طرد اداری است.

۴۷۲ : وظیفه احیاء در قبال ایتام

ب – والدین تعمیدی

۴۷۳ : وظیفه بهائی بعنوان والدین تعمیدی

۴۷۴ : زوجین بهائی نباید بچه را غسل تعمید دهند

۴۷۵ : یک فرد بهائی می تواند پدر تعمیدی یک غیر بهانی بشود در صورتیکه شرائط روشن و واضح

باشد.

۴۷۶ : افرادی که قبل از بهائی شدن سوگند پدر تعمیدی یاد بکنند.

۴۷۷ : والدین تعمیدی غیر بهائی اطفال بهائی

۴۷۸ : دو فرد بهائی ممکن است پیمان پدرخواندگی ببندند

ح – تعلیم و تربیت اطفال

۴۷۹ : باید از بدایت اطفال را به شرائط دین تعلیم دهند

۴۸۰ : اطفال را از صفر من تشویق کنید

۴۸۱ : امتیاز اطفال بهائی

TT

 

۲۲

۴۸۱ : امتیاز اطفال بهائی بر دیگران در تحصیل علم و عرفان

۴۸۲ : والدین در پیشگاه خداوند مسئول تربیت اطفالند

۴۸۳ : معلمین اطفال خادم حضرت بهاء الله هستند

۴۸۴ : قصور در تربیت گناهی است نابخشودنی

۴۸۵ : طفل اگر به حال خود گذاشته شود جاهل شود

۴۸۶ : اگر طفل بمیرد بهتر از آن است که جاهل بماند ۴۸۷ : طفل نباید مورد سرزنش و عتاب قرار گیرد

۴۸۸ محصل باید تشویق شود

۴۸۹ : مقام آنانکه خدمت میکنند و اطفال را تعلیم می دهند

۴۹۰ : طریق تعلیم اطفال

۴۹۱ : یک معلم خردمند

۴۹۲ : دوره تحصیل برای پسران و دختران یکی است.

۴۹۳ : آغاز تعلیم رسمی

۴۹۴ : موضوعات تعلیم در کلاسهای اطفال

۴۹۵ : تعلیم رسمی طفل باید از سن پنج سالگی شروع شود

۲۹۶ : در تعالیم چیزی بیانگر آن نیست که بتوان بچه را در پنج سال اول زندگی از والدین و خانه اش

دور ساخت

۴۹۷ : مسئولیت اساسی در تربیت اطفال بعهده ما در است

۴۹۸ : مادران لول مربی اطفال و نونهالانند

۴۹۹ : تربیت اطفال در حالتی که یکی از والدین غیر بهائی است.

۵۰۰ : بالاترین خدمت انسان در راه خداوند متعال این است

۵۰۱ : تربیت اولیه طفل بهتر است که در خانه زیر نظر مادر باشد تا در پرورشگاه

۵۰۲ : محافل روحانی باید امهات را با برنامههای بهتر طراحی شده مجهز سازند

۵۰۳ : تعلیم و تهذیب بعد از بلوغ بسیار دشوار شود

۵۰۴ : اطفال باید تعلیم داده شوند که الواح و مناجاتها را حفظ کنند

۵۰۵ : وظیفه مقدس اطفال در قبال والدین

۵۰۶ : اطفال باید تربیت شوند تا ارزش روحانی جلسات بهائی را درک کنند

۵۰۷ : عده کمی از اطفال واقعا بد هستند

۵۰۸ : مشاجره اطفال

۵۰۹ : تنبیه بدنی

۲۳

 

۵۱۰ : مسئله طفل – بعضی مقررات واجب الاجراء

۵۱۱ : تنبیه طفل جائز نیست

۵۱۲ : اطفال بهائی بخودی خود دین والدین را به ارث نمی برند ۵۱۳ : اطفالی که والدین آنها بهائی می شوند

:۵۱۴ : وضع اطفال کمتر از پانزده سال

۵۱۵ سن پانزده مربوط میشود به وظائف و تعهدات روحانی

۵۱۶ : اطفال کمتر از پانزده سال که اظهار ایمان می نمایند

۵۱۷ : اطفال با نزده ساله و قانون کتاب اقدس

۵۱۸ : اطفال والدین بهانی، بهائی هستند

۵۱۹ : تسجیل اطفال در رسیدن به سن پانزده

۵۲۰ : طفل در رسیدن به سن ۱۵ مجددا باید اظهار ایمان نماید

۵۲۱ : تسجیل اطفال والدین بھائی

۵۲۲ : شرایطی که ممکن است طفل تسجیل نشود …

ه موضوعات متفرقه درباره اطفال

۵۲۳ : اطفال باید در انتخاب دین خود آزاد باشند

۵۲۴ : به طفل تعلیم دهید که در مواقع بحرانی اسم اعظم را ذاکر شود

۵۲۵ : انتقاد از امر در حضور اطفال

۵۲۶ : هدف اصلی از زندگی را حضرت ولی امر الله برای اطفال رجا می نمایند

۵۲۷ : اطفال را تربیت نمائید که به حیوانات رئوف و مهربان باشند

۵۲۸ : اطفال بهائی میتوانند در تبرعات شرکت کنند

۵۲۹ : پاسخ بیت العدل اعظم راجع به سردال اطفال در باره بلایا

فصل نهم – کلیساها

۵۳۰ : بهائی نباید هیچگونه ارتباطی با کلیساها داشته باشد.

۵۳۱ : ما باید برای ابراز عقائدمان شجاعت داشته باشیم

۵۳۲ : بهائی شدن یعنی جدائی از کلیسا

۲۴

 

۵۳۳ بهائیان مومنین واقعی حضرت مسیح هستند

۵۳۴ : روحانیون مسیحی که خود را بهائی میدانند باید از کلیسا کناره گیری نمایند.

۵۳۵ عضویت در کلیسای یهودی

۵۳۶ کناره گیری جوان بهائی از عضویت کلیسا

۵۳۷ : بخاطر اتحاد خانواده به جوان امتیاز داده شده

۵۳۸ : رفتار بهائی در رابطه با کلیسا

۵۳۹ : طرد شدن از کلیسا

۵۴۰ : پرداخت مالیات کلیسا

۵۴۱ : دادن اعانه به کلیسا

۵۴۲ : تاریخ اولین کلیسا

فصل دهم – لجنات

الف – انتخاب لجنات

۵۴۳ آزادی برای انتخاب هر فرد بهایی که شایسته آن کار باشد.

۵۲۴ : تداوم عضویت لجنه

۵۴۵ : رجحان خدمت بعضی از مومنین واجد شرایط در لجنه

۵۴۶ : مطلوب بودن و سهولت تشکیل مجلسه لجنه ملی تبلیغ در صورت امکان وظائف دیگر تحمیل

نشود)

۵۴۷ : لجنه می تواند با نگرشی بر اصلاح و تغییر تشکیل شود

۵۴۸ : محافل باید در انتصاب اعضاء با بصیرت عمل نمایند افراد ناسازگار در لجنات) ۵۶۹ : الجنات ملی معمولا توسط محافل روحانی ملی انتصاب میشوند و در قبال آنها مسئولند ۵۵۰ : به اعضاء غیر محافل باید فرصت داده شود که مهارت اداری و اجرائی خود را توسعه دهند ۵۵۱: تجدید انتخابات لجنات در عید رضوان الزامی نیست

ب – انتخاب هیاتهای عامله

۵۵۲ به تمام اعضاء لجنه باید فرصت رای دادن داده شود انتخاب هیاتهای عامله باید با اکثریت آراء

باشد نه اکثریت نسبی

۲۵

 

۵۵۳ : اگر فردی دلیل موجه دارد آزاد است که پیشنهاد نماید که بعنوان هیات عامله انتخاب نشود

ج – روش و وظیفه لجنات ملی

۵۵۴ : یک روش موثر تبلیغ باید از طرف محفل روحانی ملی اتخاذ گردد

۵۵۵: وظیفه لجنه ملی تبلیغ

۵۵۶ : لجنات ملی جهت کمک به محافل محلی تشکیل میشوند.

۵۵۷ محافل ملی باید به لجنه ملی تبلیغ دستور صادر فرمایند که از اشتباه کاری اجتناب نمایند

۵۵۸ : بعضی از لجنات به اعضاء بیشتری احتیاج دارند

د – لجنات مخصوص ، لجنات ملی و ناحیهای تبلیغ اضطراری خاص اداری

۵۵۹ : قدرت عمل لجنات اجرائی فقط آنهائی است که از طرف محفل روحانی ملی به آنها تفویض

می شود

۵۶۰ : لجنات خاص را میتوان جهت اقدام در مسائل شخصی منصوب نمود

۵۶۱ : هنگامی که محفلی ملغی میشود یک لجنه اجرائی از بین مومنین بالغ جامعه نامزد می شوند

۵۶۲ : حدود اقدامات هیات اضطراری

۵۶۳ : دامنه فعالیت هیات اضطراری

۵۶۴ : حدود اختیارات هیات اضطراری را محفل ملی معین می کنند.

۵۶۵ : حد نصاب اعضاء هیات اضطراری ۵۶۶ : لجنه خاصی را می توان تعیین نمود که مسئولیت تقویت را بعهده بگیرد ۵۶۷ : استقرار لجنات ملی در اداره مرکزی ملی ضروری نیست

۵۶۸ : لجنات منطقه ای الجنات فرعی لجنه ملی تبلیغ)

۵۶۹ : لجنات خیلی زیاد سبب درهم برهمی کار است تا روشن شدن آن

۵۷۰ : ارتباط لجنه ملی تبلیغ بالجنات منطقه ای

۵۷۱ : عضو هیات معاونت میتواند در لجنات خاص معین خدمت نماید

۵۷۲ : تشریک مساعی فیمابین هیات معاونت و لجنات تبلیغ ملی و منطقه ای

۵۷۳ : لجنه ملی جوانان

۵۷۴ : جوانان بهائی زیر بیست و یک سال میتوانند در لجنات قائم به خدمت باشند

۵۷۵ : لجنات محلی

۲۶

 

۵۷۶ : سبک کار لجنات ملی و منطقه ای تبلیغ

فصل یازدهم – مشورت

۵۷۷ : نیل بر سعادت و رفاه میسر نمی شود مگر با مشورت

۵۷۸ : مشورت و شفقت

۵۷۹ مشورت صریح و بی تـ ى تکلف

۵۸۰ : مقصود از مشورت آیا اهل یک قریه با هم مشورت نمایند

۵۸۱ : هر سینه ای باید مرکز تلگراف باشد

۵۸۲ : هر شخصی میتواند هر موضوعی را به محفل ارجاع نماید

۵۸۳ : هر عضوی به صراحت و آشکارا اظهار نظر می نماید

۵۸۴ : در رای دادن بهائی امتناع از رای وجود ندارد

۵۸۵ : تصمیمات اکثریت در مواردی که محفل تصمیم بگیرد که تمام نه نفر اعضاء باید حضور یابند)

۵۸۶ : اختلاف آراء در امر وجود ندارد

۵۸۷ : وقتی عداوت و تهدید به میان می آید مشاوره را قطع کنید

۵۸۸ در مسائل شخصی قدم مهمی بدون مشورت برندارید

۵۸۹ : وقتی یکی از مومنین با مشکلی مواجه است طرق مختلفی برای رفع مشکل دارد

۵۹۰ : محفل نمی تواند از عضوی بخواهد که در مشورت شرکت ننماید

۵۹۱ : یک عضو ممکن است مایل باشد در موقع مذاکره درباره خود او در جلسه حضور نداشته باشد.

۵۹۲ : مشورت خالی از تعصب، آزاد و جامع باید حاکم باشد

فصل دوازدهم – عهد و میثاق

الف – عهد و میثاق بهایی

۵۹۳: عهد و میثاق بهایی

۵۹۴ ثبوت بر عهد و میثاق

۵۹۵: صحیفه حمراء

۵۹۶ در خصوص عهد منعقده در جبل فاران

۲۷

 

۵۹۷ برای استقامت در برابر امتحانات احباء نیاز به تعمق در عهد و میثاق دارند

۵۹۸: الواح وصایای حضرت عبدالبهاء . نیاز به یک قرن تفکر

۵۹۹ الراح مبارکه وصایا از وحدت امر حراست می کند.

۶۰۰ در مخالفت با عهد و میثاق سخن گفتن

ب – طرد ناقضین

۶۰۱: ناقضین عهد و میثاق چه کسانی هستند (تعریف)

۶۰۲: نقض عهد یک بیماری روحانی است.

۶۰۳ نقض عهد و میثاق مانند امراض سل مسری و شبیه سرتان است

۶۰۴: ابتلاء به بیماری مری روحانی

۴۰۵ معاشرت با غیر بهائیانی که با ناقضین معاشریت دارند.

۰۶ ۶: دشمنان امر الله

ج – احباء از معاشرت با ناقضین عهد و میثاق منع شده اند

۶۰۷: طرد

۶۰۸ کسی حق ملاقات با ناقضین عهد را ندارد

۶۰۹: احیاء نمی توانند با کسانی که از ظل امر الله خارج شده اند و با عهد شکنان در ارتباطند، معاشر

شوند

۶۱۰: یک بهایی میتواند در مراسم منعقده از سوی غیربهاییان در حالیکه ناقض عهد نیز در آن

حضور دارد نماند

۶۱۱ روابط شخصی با ناقضین عهد و پیمان .

۶۱۲: طرز برخورد و رفتار ما با کلیه ناقضین، بدون در نظر گرفتن چگونگی و نحوه نقض عهد، باید

کاملا یکسان باشد

۴۱۳ مخالفت به سبب عدم اطلاع یا کمبود اطلاعات کافی نقض عهد بشمار نمی آید

۶۱۴: نقش عضو هیأت معاونت صبانت

۶۱۵ رحمت الهی از عدلش پیشی می گیرد

۶۱۶: دشمنی با معاندان خدا خصلت خوبی است ۶۱۷ مراقبت زیاد بهتر از مسامحه بیش از حد است.

TA

 

۶۱۸: محتملاً هیچ گروهی زبانی به ترمی ناقضین عهد ندارد.

۶۱۹: محفل ملی می بایست خود را بمنزله هیأت مراقبت بداند

۶۲۰. … احیای دنیا بیش از هر چیز به تعمق در عهد و میثاق حضرت بهاء الله و حضرت عبدالبهاء نیاز دارند

د طرد و عفو، مسؤولیتهای مربوط به حفظ و صیانت آثار مدون به وسیله معاندان امر)

۶۲۱: طرد ناقضین عهد و میثاق

۶۲۲ صیانت و حفظ، وظیفه اساسی آبادی امر الله

۶۲۳: طرد و عفو

۶۲۴: حصول موفقیت در سایه میثاق الهی

۶۲۵ دوره هایی در خصوص نقض عهد باید در مدارس تابستانه گنجانده شود

۶۲۶: نباید تیزعات کسانی که حق رأی خود را از دست میدهند پذیرفت؛ آنها می توانند در گلستان

جاوید دفن و از مساعدتهای مادی برخوردار شوند

۶۲۷ نوشتجات معاندین امر

۲۸ کتب دشمنان نا آگاه امر

۴۲۹ محافل دارای مسؤولیتهای روحانی عظیمی هستند

فصل سیزدهم – مرگ

الف – وصیت نامه

۶۳۰ عموم احیاء به نوشتن وصیت نامه ترغیب می شوند

۶۳۱ به وسیله تهیه وصیت نامه رسمی یاران قادر خواهند بود که با توجه به محدودیتهای قانونی

وارث خود و سهمیه آنان را تعیین نمایند

۶۳۲: محفل ملی یا محلی نباید به عنوان مجری وصیت نامه نامیده شوند، چنانچه آن مؤسسه صلاح

بدانند

۶۳۳: لازم است که بهائیان در وصیت نامه تمایل خود به تدفین بر طبق مراسم نهایی را صریحاً اعلام

نمایند. باید محفل و خویشاوندان غیر بهایی نیز مطلع شوند ۶۳۴ محفل روحانی باید اجرای وصایای موضی را به دقت مورد ملاحظه قرار دهد. تقاضاهای

۲۹

 

غیر معقول قابل را شدن است

۶۳۵: بندی از وصیت نامه که با احکام دیانت بهایی مغایرت دارد باید توسط محفل باطل و فاقد اعتبار

تلقی شود

۶۳۶: احباء در ترتیب بندهای وصیت نامه خود مختارند مجاز به سرپیچی از مفاد وصیت نامه

دیگران نیستیم

ب احکام کفن و دفن

۳۷ و نهی از حمل میت به بیش از یک ساعت فاصله

۶۳۸: احکام الزامی تدفین برای احیای غرب

۶۳۹: تدارکات لازم برای دفن مومیایی کردن جاز نیست

۶۴۰: احکام تدفین بهایی تابوت باید از بلور، سنگ، با چوب باشد

۶۴۱ با جنین، بدون توجه به سن او باید به احترام رفتار شود

۶۴۲: سوزاندن اجساد با احکام بهایی تضاد و تغایر دارد. خویشاوندان بهایی و محفل روحانی مسؤولاند

۶۴۳ در صورت وقوع فوت در دریا قوانین دریانوردی قابل اجراست دفن در خشکی مرجح است

۶۴۴: لازم است که باران از تدفین خود بر طبق احکام امریه اطمینان یابند

۶۲۵ آمادگی برای مراسم تدفین بهایی

۶۴۶: صورت جنازه باید بسوی قبله متوجه باشد

۶۴۷: یک ساعت فاصله باید از محدوده شهر محاسبه گردد

۶۹۸ گلستان جاوید با بیش از یک ساعت پیاده روی از روستا

۶۵۰ تکفین در پارچه ابریشمی

۶۵۱ بهائیان در خدمات نظامی باید رعایت موازین تدفین را نمایند

ج – گلستانهای جاوید بهایی

۶۵۲: احباء مجاز به پذیرفتن زمین گلستان جاوید از سوی دولتند

۶۵۳: نبش قبر

۶۵۴: در حال حاضر قاعده قطعی و معینی برای گلستانهای جاوید وجود ندارد

۶۵۵ از دفن مطرودین ،اداری نباید امتناع کرد – محفل میتواند اجازه دفن غیر بهاییان را بدهد

 

۴۵۶ نقش اسم اعظم با نقش نگین انگشتری بر روی سنگ قبر درست نیست

د شؤون و اعمال مربوط به تدفین

۶۵۷: مراسم رسمی مربوط به تدفین بهایی منحصر به احیاء است

۶۵۸: لزوم رعایت حداکثر انعطاف و سادگی…..

۶۵۹ حضور بهائیان در مراسم منعقده از سوی غیر بهائیان ایرادی ندارد

۶۶۰: صلات میت – اجازه تغییر به نسبت جنس

۶۶۱ صلات منت باید توسط یکی از احیاء تلاوت شود

۶۶۲ شخص غیربهایی میتواند در حین قرائت صلات کبیر برای اموات بهایی حاضر باشد

۶۶۳ دعا برای متوفی شرایط خاص

۶۶۴ هر دعایی را برای اماءالرحمن میتوان خواند. در نصوص مبارکه نباید تغییری داده شود

۶۶۵- مجالس تذکر

ه سوزاندن جد

۶۶۶: سوزاندن جسد

۶۷ت: جسد را می توان جهت تحقیقات علمی هدیه کرد ولی بقایای آن نباید سوزانده شود

۶۶۸: هیکل معنوی (روح) ناظر بر قالب جسمانی خود

۶۶۹ ترکیب هیکل عنصری تدریجی است لزوماً تحلیل آن نیز تدریجی است

۶۷۰: محفل روحانی نمی تواند ترتیب سوزاندن جسد یک بهایی را بدهد

۶۷۱ از کلمه بهایی در مرکز ستاره نه پر می توان استفاده کرد

۶۷۲ از بیانات مبارکه میتوان روی سنگ مقابر استفاده کرد

۶۷۳ امکان دفن خویشاوندان غیربهایی در گلستان جاوید

و – خودکشی

۶۷۴: در تعالیم مبارکه خودکشی بشدت محکوم شده است

۶۷۵ نور مشرق از حضرت بهاء الله میتواند نومیدی نسل جوان را زائل سازد

۶۷۶ بهائیان در دعا برای مردگان آزادند

۳۱

 

۶۷۷ شخص باید هر گونه فکر خود کشی و انتحار را از ذهن دور کند

۶۷۸: تسلی دادن بدر و مادر داغدار

ز – زندگی بعد از مرگ روح

۶۷۹ خیرات و مبزات به یاد متصاعدین

۶۸۰: خداوند مقدر فرموده که روح انسانی تا ابد ترقیات روحانیه داشته باشد

۶۸۱ در خصوص عقاید غیر بهاییان

۶۸۲: روح انسانی ترقی در عوالم لایتناهی را ادامه خواهد داد

۶۸۳: ما قادریم هر نفسی را در نیل به مقامی بلند یاری نمائیم.

۶۸۴: شفاعت در جهان دیگر

۶۸۵: خیرات در راه فقراء

۶۸۶: ماهیت روح بعد از مرگ هرگز به وصف در نمی آید ۶۸۷ روح به عالم خاکی تعلق ندارد

۶۸۸: ارواح اشرار فوت نموده هیچ گونه استیلایی بر مردمان ندارد

۶۸۹: قرین ارواح

۶۹۰ نفوذ ارواح مقدسه و روحانیه

۶۹۱: اعمال روح

۶۹۲ جهان بعد در بطن (within) این عالم است

۶۹۳: روح یک قاتل

۶۹۴ : اتحاد و ملاقات در عالم بعد

د ۶۹: مرگ می تواند تلخی خود را از دست بدهد

۶۹۶ با وقوف و بینش به برکات عالم ،بالا هیچ کس علاقه ای به ماندن در این عالم نخواهد داشت

۶۹۷: ارواح نیکوکار به مرتبه ای از وجود اشرف و اجمل نائل می گردند.

۶۹۸: روح انسانی پس از مرگ نیز شخصیت و ادراک و هوشمندی خود را حفظ می کند

۶۹۹: همه ارواح از نظر روحانی در جهان بعد پیشرفت میکنند – برخی خویشاوندان احباء به ملکوت واصل خواهند شد

۷۰۰: برخی چیزها در مرحله کنونی از پیشرفت ما بصورت یک راز خواهد ماند

٧۵١: مظاهر الهیه هرگز آنچه را که پس از مرگ برایمان پیش می آید، آشکار نساخته اند. ایمان به

 

خدا و مظاهر او موجد رشد روحانی می گردد

۷۰۲ تفکرات ما در خصوص واقعیت زندگی پس از مرگ دارای اعتبار و صحت کمی است

۷۰۳: معرفت خدا، تنها از طریق عرفان مظاهر او میتر است – بهشت، دوزخ مراتبی می باشند که در کنه وجودمان است واقع است

۷۰۴ سیر روحانی انسان به سوی کمال بی پایان است ۷۰۵: چگونگی وصول به بهشت، به دو چیز بستگی دارد

فصل چهاردهم – تعلیم و تربیت

الف – تعلیم و تربیت علمی و روحانی

۷۰۶: تعلیم و تربیت انسان

۷۰۷: تعلیم و تربیت جنبه های جسمانی و عقلانی، روحانی و اخلاقی انسان

۷۰۸: انسان آیت کبرای الهی

۷۰۹: تعلیم و تربیت کنونی فاقد توانایی لازم برای ایجاد عقلی کامل و بالغ است

۷۱۰: تعلیم و تربیت هر فرد باید با احتیاجات و شایستگی او موافق باشد

۷۱۱: تعلیم و تربیت زندانیان

۷۱۲: عباد بمثابه اطفال دبستانند و مظاهر الهیه معلمان آنها

۷۱۳: علم اعظم مواهب الهی است

ب – دانشگاهها و دانشکده ها

۷۱۴: زندگی دانشگاهی

:۷۱۵: هنوز یک برنامه تربیتی بهایی وجود ندارد

۷۱۶: سه اصل اساسی

۷۱۷: وجوه ممیزه دانشجویان بهایی

۷۱۸: حضرت عبدالبهاء به بهائیان سفارش میفرمایند که بر دیگر محصلان برتری داشته باشند، با

تاکید بر صداقت

۷۱۹: دعوت از دانشجویان ایرانی ۷۲۰: تبلیغ در دانشگاهها و دانشکده ها

 

۷۲۱: زمان تحصیل در مدرسه یا دانشگاه

فصل پانزدهم – موقوفات محلی و ملی

۷۲۲ : زمین وقفی خاصی که برای محل ساختمان حظیره القدس در نظر گرفته شود، به تعبیر امری،

دیگر موقوفه بحساب نمی آید

۷۲۳ : اوقاف ملی

۷۲۴ : اوقاف محلی

۷۲۵ : زمین وقفی – ایرادی بر احداث ساختمان موقت در آن نیست

۷۲۶ : زمین وقفی بایستی بعنوان سرمایه گذاری محفل روحانی محلی بحساب آید

۷۲۷ : زمین وقفی را می توان جهت تسهیلات ورزشی و یا کسب درآمد برای فعالیتهای امری، مورد

استفاده قرار داد

۷۲۸ : خلاصه اصول و مقرراتی که بایستی حاکم بر قبول اراضی رایگان به جهت استفاده، امری ،

باشد

فصل شانزدهم – خانواده

الف – روابط خانوادگی

۱ : وابستگیهای خانوادگی

۰۷۲۹

۷۳۰ : خانواده: حالتی مخصوص از یک جامعه – هر عضو از حقوق و مسئولیتهای ویژه برخوردار

است

۷۳۱ : هر خانواده ای در صورت وجود وحدت، ترقی خواهد کرد

۷۳۲ : حضرت بهاء الله طریق رفع دشمنی و نفاق را از عالم، تمهید فرموده اند

۷۳۳ برای انسان مهم اس است که خانواده ای تشکیل دهد

۷۳۴ : نکات مهم جهت تقویت و تحکیم خانواده

۷۳۵ : مسئله مادر شوهر یا مادرزن

۷۳۶ : خانه، حقیقی بهایی – دژی که امرالله میتواند به آن مطمئن و متکی باشد

۷۳۷ : خانواده مو، سه ای است که حضرت بهاء الله جهت تقویت و نه تضعیف آن، ظاهر گشته اند

۷۳۸ : خانواده های بهایی را محافظت کنید ،محبت، اتحاد و هماهنگی، عالیترین ایده آلها در

 

۳۴

روابط بشری

۷۳۹ : حقوق و امتیازات هر عضو خانواده

۷۴۰: خشونت در منزل

۷۴۱ : محبت قادر است انسان پست و شرور را به نفس ملکوتی تبدیل کند ۷۴۲ مومنان بایستی در مقابل همسران غیربهایی خود صبور و شکیبا بوده با محبت و مهربانی و

درایت و کاردانی، توجه آنان را جلب کنند

۷۴۳ : تبلیغ بستگان

۷۴۴ : کسب استحقاق وساطت از جانب خانواده

۷۴۵ : والدین با همسر را نبایستی فریب داد بلکه باید حزم و احتیاط را بیشه نمود.

۷۴۶: وظیفه هر فرد مو معنی است که جهت هدایت خانوادهاش به امر الهی، تلاش نماید .

۷۴۷: اگر اعضاء خانواده عناد می ورزند، از مخالفت و مجادله با آنان پرهیز کرده، به حال خود رهایشان کنید.

ب روابط بین زن و شوهر

۷۴۸ : نکات مهم جهت تقویت و تحکیم خانواده

۷۴۹: مناقب و مزایای مقرره برای نساء اطاعت از شوهر ۷۵۰ : عدم صحت احساس برتری زن یا شوهر نسبت به یکدیگر

۷۵۱ : زمانی که زن باید تسلیم شوهر باشد و هنگامی که شوهر باید تمکین زن نماید.

۷۵۲: در لوح مبارک دنیا، زنان و مردان، هر دو بعنوان نان آور (bread winner) ملحوظ گشته اند.

۷۵۳ : محبت میان زن و شوهر

۷۵۲ : مؤسسه ازدواج

۷۵۵ شوهر و زن چون نفسی واحد ۷۵۶ زن باید با شوهر به مهربانی رفتار کند.

۷۵۷ : اعمال ظالمانه و رفتار بدخواهانه را تحمل کنید عشق و محبت ارائه نمائید

۷۵۸ : به دعا از آستان جمال ابهی استمداد طلب به حضرت عبدالبهاء بعنوان مثل اعلی، بیندیش ۷۵۹ : بر اهل بهاء واجب است تلاشی فوق بشری مبذول دارند که از طلاق اجتناب نمایند

۳۵

 

ج – اجداد و احفاد

۱۷۶۰ ایمان فرد موه من سبب جلب رحمت الهی برای ارواح والدین است

۷۶۱ : جهت شفاعت و وساطت برای اجداد، موء من حقیقی در موقعیت بهتری قرار دارد

د روابط میان والدین و فرزندان

۷۶۲: مهمترین وظیفه بعد از معرفت الهی توجه کافی به حقوق والدین

۷۶۳ : اگر اولاد از ابرین اطاعت نکنند… از حق اطاعت نکردماند

۷۴۴ : پسر باید خدمت پدر کند

۷۴۵ مشورت میان پدر و پسر

۷۶۶ : پدر باید دلیل پسر و پر مطیع پدر باشد

۷۶۷ : والدین باید مورد احترام قرار گیرند فرزندان نبایستی از خدمت به امر الهی بازداشته شوند

۷۶۸ : اگر لازم شود ،نفسی میان خدمت به حضرت بهاء الله و خدمت به والدین، یکی را انتخاب

کند…

۷۶۹ : مراقبت از والدین یک مزیت است

۷۷۰ : دعا برای والدین

۷۷۱ : پدری که در تربیت اولاد خود قصور ورزد، حق پدری از او ساقط است

۷۷۲ : مادران الزاما، محکوم به ماندن در خانه نیستند

۷۷۳ : نفوس غیر بالغ برای مهاجرت نیاز به رضایت والدین دارند

۷۷۴ : والدین و فرزندان در میادین مهاجرت

فصل هفدهم – صیام

۷۷۵ : صیام حائز خصیصه، روحانی است

۷۷۶ : رعایت صیام یک فریضه، عمومی است.

۷۷۷ روزه هم از لحاظ جسمانی و هم از نظر روحانی، دارای اثرات مفیده است

۷۷۸ در صورتیکه برای سلامتی مشکلاتی رخ دهد، باید با پزشک مشورت نمود

۷۷۹ : حکمت الهی صوم

۷۸۰ مسافران از روزه معاف هستند تناول غفلت ،آمیز سبب ابطال طال صیام نیست

۳۶

 

۷۸۱: صوم در نواحی قطبی

۷۸۲ : تدخین نوعی شرب محسوب است

۷۸۳ : صوم و مدرسه نظام

۷۸۴ : دعای صوم

فصل هیجدهم – خشیت (ترس)

۷۸۵ : خشیه الله و شرم و حیا انسان را از اعمال ناشایسته محفوظ می دارد

۷۸۶ : بواسطه توحید الهی و قوانین ،رحمانی به اولاد خشیه الله بیاموزید

۷۸۷ علمی که تا حد زیادی ترس را زائل می کند

۷۸۸ : فقدان ایمان به حیات بعد از مرگ، سبب ترس تضعیف نیروی اراده و تدنی عالم انسانی است

۷۸۹ معنی عبارت خشیه الله

۷۹۰: توضیح خشیه الله برای کودکان

۷۹۱ : ترس، مشکلات را حل نمی کند

۷۹۲ : غلبه بر ترس

۷۹۳: ترس را فراموش کن و به تبلیغ و خدمت امر الله مشغول شو

۷۹۴: خشیه الله – نفوس انسانی به خشیه الله نیاز دارند

فصل نوزدهم – ضیافت نوزده روزه

الف – طبیعت و عملکرد آن

۷۹۵: مقصد ضیافت نوزده روزه

۷۹۶: عشاء ربانی – ضیافت نوزده روزه

۷۹۷ : حضرت عبدالبهاء، روحا و قلبا، حاضر است

۷۹۸: شرکت در ضیافت اجباری نیست

۷۹۹ : اگر ضیافت بنحو صحیح برگزار گردد….

۸۰۰: پیشگویی راجع به ضیافت

۸۰۱: مهمانان و بازدید کنندگان در مشاورات میتوانند شرکت کنند اما در ابداء رای خیر

۸۰۲ : بخش مشورتی جلسه را در صورت حضور افراد غیر بهایی حذف کنید

۳۷

 

۸۰۳ : حق رای را نمی توان به دلیل قصور از حضور در ضیافت، ساقط نمود

۸۰۴: شرکت افراد غیربهایی در ضیافت

۸۰۵: ضیافت نوزده روزه مختص اهل بهاء است. هیچگونه انحرافی از این اصل مجاز نیست

۸۰۶: جمعیتهای بهایی مومنین دور افتاده و کلیه احیای الهیه، بایستی ضیافت نوزده روزه را برگزار نمایند

۸۰۷: مکانهایی که ضیافت نوزده روزه باید در آنها برگزار گردد

۸۰۸: صاحب منزل بایستی، شخصا، پذیرایی کند

۸۰۹ کودکان، قبل از ۱۵ سالگی مجاز به شرکت در ضیافت هستند

۸۱۰: ضیافت نوزده روزه، ناحیه ای

ب – زمان تشکیل ضیافت

۸۱۱ : زمان تشکیل ضیافت

۸۱۲: در صورتیکه ضیافت با روز منظم جلسات عمومی، همزمان شود…..

۸۱۳: ضیافت بایستی در روز مقرره قبل از غروب آفتاب تشکیل گردد

۸۱۴: آخرین جلسه ضیافت را میتوان در خلال ایام ها و یا حتی در طول ماه صیام تشکیل داد

۸۱۵ در مناطق قطبی توسل به ساعت مجاز است

۸۱۶: و مناسبترین روزه برای انعقاد جلسات ضیافات نوزده روزه

ج – برنامه، ضیافت نوزده روزه

:۸۱۷ قسمت عبادی – دعایی ضیافت

۸۱۸: طرح کلی برای بخش عبادی – دعایی

۸۱۹ آثاری که میتوان در قسمت روحانی ضیافت قرائت کرد

۸۲۰: استفاده از آثار حضرت ولی امر الله برای ضیافت، در ایران

۸۲۱ : استفاده از آثار مقدسه، بهایی، حکیمانه تر است

۸۲۲ موسیقی در ضیافات

۸۲۳: استفاده از سرودهای مذهبی اشعار و آوازها، ممدوح است.

۸۲۴ : استفاده از موسیقی زنده در ضیافات

۸۲۵ : وظیفه هر موء من هو شیار و وفاداری است که پیشنهادها و توصیه ها و انتقادهای سازنده، خود

۳۸

 

را، ارائه نماید

۸۲۶: مشورت در ضیافت نوزده روزه

۸۲۷ فروش اجناس در ضیافت نوزده روزه

فصل بیستم – بیوت تبلیغی

۸۲۸: بیوت تبلیغی، موثرتر از ابلاغ علنی است

۸۲۹ : بیوت تبلیغی بایستی هر نوزده روز یکبار برگزار گردد.

۸۳۰: خدمتی را که قبلا روحانیان انجام می دادند، اکنون انتظار می رود که فرد بهایی به دیانت خود

تقدیم نماید

۸۳۱ چنان خانه ای، روضه الهی است

۸۳۲ : جلسه، تبلیغی در منزل نمونه ای از اهداف فردی است

نمائید

۸۳۳ : مقبلین جدید را یاری کنید تا بهائیان حقیقی شوند سپس آنان را به جامعه معرفی

۸۳۴ : روح القدس احیاء را حیات می بخشد. احیاء بایستی مجاری انتشار آن گردند

فصل بیست و یکم – صندوق تبرعات بهایی

الف – شرکت در تقدیم تبرعات، و نظایف احیاء

۸۳۵ : بخشش و عطا

۸۳۶ : خداوند از هیچ وجودی خارج از توان وی نمی خواهد

۸۳۷ : وظیفه هر مو من بهایی

۸۳۸ : در تقدیم تبرعات هیچ حدی را نمی توان قائل شد.

۸۳۹ خدمتی که هر موءمنی میتواند بجا آورد

۸۴۰ بازرگانی کشاورزی و صنایع به مبارکی چندین برابر خواهد شد.

۸۴۱ : تنها مومنین هستند که از فضل شرکت در تقدیم تبرعات برطور دارند

۸۲۲: به منظور شرکت در تقدیم تبرعات نمی بایست به گرفتن قرض متوسل شد

 

ب – واجدین شرایط برای شرکت در تقدیم تبرعات

۸۴۳: صور ویژه ای از امر پروردگار

۸۴۴: تقدیم تبرعات مزیتی روحانی است.

۸۴۵ : هنگامی که نفسی حقانیت حضرت بهاء الله را پذیرفت ؛ وی در جرگه همگامان و همکاران امر برگه همگامان و همکاران نمر

الهی وارد می شود. ۸۴۶: کسانیکه آشکارا اعلام عرفان حضرت بهاء الله را نموده اند مجاز در تقدیم تبرعات می باشند.

۸۴۷: ایشان می بایست احساس تعلق و وابستگی را خلق نمایند

۸۴۸ : تقدیم تبرعات از جانب فرزندان اشخاص غیربهایی، یا زمانیکه یکی از اولیاء بهایی است

۸۴۹ : فروش اجناس به نفع صندوق بهایی

۸۵۰ بر یک موسسه بهایی شایسته نیست که حراج و فروش به نفع صندوق امر را در معرض

تبلیغات عمومی قرار دهد

۸۵۱: حراج (به مزایده گذاشتن در میان بهائیان شرکت در تقدیم تبرعات یک وظیفه روحانی است

۸۵۲ : برگزاری مراسم بخت آزمایی

۸۵۳: دستورالعملهایی در مورد تاسیس تجارتی مخاطره آمیز تحت مالکیت احیاء

۸۵۴: دلایل موجود در مورد عدم قبول هدایا از جانب غیر بهائیان برای اداره امور امر

۸۵۵: دستورالعملهایی جهت قبول کیکهای مالی از جانب حکومت و سایر منابع غیر بهایی تولد: آیا دریافت کننده حقوق از صندوق خیریه عمومی میتواند در تقدیم تبرعات بهایی شرکت نماید؟

ج امین صندوق و محفل روحانی

۸۵۷: قابلیت امانت و اعتبار شرط لازم برای مسئولین صندوق

۸۵۸: وظیفه، عظیم اعضای محفل روحانی ملی ضرورت وجود دو امضاء برای برداشت از صندوقها

۸۵۹ : امین صندوق محفل هرگز نباید دارایی خود و آنچه متعلق به جامعه است در هم آمیزد

۸۶۰: محفل محلی یک جامعه بزرگ میتواند به انتصاب هیاتی برای کمک به امین صندوق اقدام

نماید

۸۶۱: وظایف میانه ای صندوق

۸۶۲: هیات ملی تبرعات

۴۰

 

۴۰

۸۶۲: هیات ملی تبرعات

۸۶۳ امین صندوق متصدی و عهده دار مستقیم است، ولی تمامی اعضای محفل روحانی ملی مسئول

می باشند

۸۶۴ : تعلیم اعتبار و قابلیت اعتماد از طریق نوشتجات

۸۶۵: محفل روحانی ملی می بایست رسیدگی سالیانه ای بر حسابهای امین صندوقی داشته باشد.

۸۶۶: دستورالعملهایی برای امنای صندوق

۸۶۷ بر محفل شایسته است که ذخیره حالی نگاهدارد

۸۶۸ : وظیفه محفل ملی اجازه نمی دهد که منافع ملی بواسطه ملاحظات و رعایات فردی به مخاطره

انداخته شود

۸۶۹ : محفل نمی بایست نه احساس شرم و نه آشفتگی از روی آوردن به احباء بنماید

۸۷۰: منافع عمومی و ملی امر بر منافع محلی اولویت و رجحان دارد، ولی ممکن است مقرون به مصلحت آن باشد که ابتدا صندوق محلی تقویت شود

۸۷۱: محافل موظفند که احیاء را از تمامی وجوه صندوقهای تبرعات آگاه نمایند، صندوقهای محلی ملی، قاره ای و بین المللی

۸۷۲ : تبرعات تقدیمی میتوانند مستقیما به اراضی مقدسه ارسال شوند

۸۷۳ : صندوق قارهای

۸۷۴ : تعهدات می توانند وسیله مفیدی جهت تشریق برای شرکت در تقدیم تبرعات باشند

۸۷۵ : احیاء در مناطق تبلیغ دسته جمعی می بایست از وظایف و احکام خویش مطلع شوند

۸۷۶: جلسات بیاورید و بفروشیده

۸۷۷: محفل میتواند اجناس اهداء شده در تبرعات را طی یک حراج رسمی و حرفه ای در معرض فروش قرار دهد

AYA : تحمیل مالیات و یا هیچگونه امانتی بر دوش محافل محلی مجاز نیست

۸۷۹: محفل روحانی محلی خود فی النفسه در مورد چگونگی مصرف بودجه صندوقش تصمیم می گیرد محفل روحانی ملی فقط میتواند در این مورد پیشنهادی ارائه دهد

۸۸۰ : درخواست کمکهای مالی از کشورهای دیگر

۸۸۱: افراد بهایی آزاد هستند که در هر کشوری که میخواهند در تقدیم تبرعات شرکت نمایند

د وجوه اختصاص یافته

۸۸۲ : هدف وجوه اختصاص یافته نمی بایست نادیده انگاشته شود

۴۱

 

۸۸۳ : وجوه اختصاص یافته به خریدها و برنامه ها

۸۸۴: زمانیکه تبرعات اختصاص یافته غیر عملی با دور از حکمت باشد

۸۸۵ : عایدات حاصل از فروش اموال خریداری شده بوسیله، وجوه اختصاصی، همچنان اختصاص مشابه خود را حفظ می نماید

۸۸۶ : محاسبه درست و مناسب برای وجوه اختصاص یافته بسیار حائز اهمیت است

۸۸۷ پرداخت کننده این حق را ندارد که هدف اختصاص یافته را تغییر دهد، مگر آنکه محفل با درخواست او در انجام این امر موافقت نماید

۸۸۸ محفل میبایست تلاش نماید که ارزش واقعی وجوهی را که به عهده اش سپرده اند، حفظ کند. این امر بخصوص در مورد وجوه اختصاص یافته صادق است

۸۸۹ : اکثرا بهتر آنست که احباء وجوه خویش را محدود ننمایند

۸۹۰ می بایست مراقبت نمود که تخلفی در حق اختصاصی نمودن و جوه بوجود نیاید. تبرعات اختصاص یافته می بایست مقدمتر و بالاتر از تخصیصی قرار بگیرند که محفل برای وجوه صندوق در نظر گرفته است.

۸۹۱ : محرمانه بودن تبرعات احباء از هر نوع که باشد اختصاص یافته یا عمومی، می بایست محترم شمرده شود

فصل بیست و دوم – اسم اعظم الهی

الف – اسم اعظم

۸۹۲ : اسم اعظم اسم آسایش، امنیت و … است .

۸۹۳ : احباء میتوانند با «الله ابهی به یکدیگر درود گویند

۸۹۴ : اسم اعظم نام حضرت بهاء الله است ۸۹۵ : اسم اعظم یک دعا و نشانی از امر ماست

۸۹۶ نقش علامت اسم اعظم بر روی اقلام و وسایلی که در معرض مصارف عمومی قرار دارند

شایسته نیست

۸۹۷: دستورالعملهایی در مورد استفاده از نقش اسم اعظم بر روی نوشت افزارها و نقاشیها

۸۹۸ برچسبها، استفاده ای که تشویق نشده است.

۸۹۹: سنگهای قبور

۹۰۰ : علائم

۴۲

 

۴۲

۹۰۱ : احباء میتوانند اقلامی را که در آنها از نقش اسم اعظم استفاده شده است، بسازند و بفروشند

۹۰۲ : عدم وجود ممنوعیت در جهت استفاده از اسم اعظم نام مظاهر مقدسه و اسامی شخصیتهای برجسته روحانی در ترانه ها

۹۰۳ : چاپ نقش اسم اعظم بر روی جواهرات بصورت تجاری

۹۰۴ : تصویر اسم اعظم اگر لازم باشد، می تواند سوزانده شود

۹۰۵ : ذکر اسم اعظم العلیهی) ۹۵ بار در روز

۹۰۶ : اسم اعظم و شمایل حضرت عبدالبهاء می بایست در محل و موقعیتی متناسب با شان و مقام

ایشان قرار گیرد

۹۰۷ : نشانه، سنگ انگشتری شکلی از اسم اعظم است، استفاده از جواهرات

۲۰۸ : احیاء ضرورتی در مورد پوشیدن انگشتر اسم اعظم ندارند

۹۰۹ : تشریح نقش انگشتر اسم اعظم

۹۱۰ : اهمیت ستاره ها

۹۱۱ : اسم اعظم، یک دعا

فصل بیست و سوم – حظیره القدس

۹۱۲ : حظیره القدس . کار اصلی آن

۹۱۳ : رقصیدن در حظیره القدس مناسب نیست

۹۱۴ : حظیره القدس ملی و محلی

۹۱۵ : اصولی که قبول هدایا را ممکن می سازد

۹۱۶ : محفل روحانی ملی می بایست جهت حفظ و نگهداری اماکن و اموال، بودجه سالیانه ای را اختصاص دهند

۹۱۷ : مسئولیت محفل روحانی ملی برای حفظ و توسعه اموال و اماکن افراد احباء می توانند در بسیاری جهات کمک نمایند.

۹۱۸ : فروش و به حراج نهادن حظیره القدس

۹۱۹: حظیره القدس ملی ضرورتی به مرتفع نمودن احتیاجات محافل روحانی محلی ندارند ارجح آنست که منشی ملی در حظیره القدس زندگی نمایند

۹۲۰ : محفل روحانی ملی می بایست از حظیر فالقدس امور را اداره نمایند نهایتا خدمت تمام وقت منشی ملی مورد نیاز خواهد بود

۹۲۱ : ترتیب ارجح و عادات بهایی بر این اساس است که منشی ملی در حظیره القدس زندگی کند، نه

۴۳

 

آنکه بعنوان یک وظیفه شغلی به حساب آید

۹۲۲: حظیر تالقدس یک حوزه (بخش) برای جامعه محلی بعنوان مرکز گردهمایی بهائیان منطقه

وسیع تری عمل می نماید

فصل بیست و چهارم – سلامتی شفا و تغذیه

الف شقای جسمانی و روحانی

:۹۲۳ هنگام بیماری با پزشک حاذق مشورت کنید

۹۲۴ : ادعیه برای شفای جسمانی و روحانی

۹۲۵ : اسم اعظم بر امور روحانی و مادی هر دو تاثیر دارد

۹۲۶ طرق دو گانه، معالجه بیماری

۹۲۷ : در نحوه معالجه – دعا به تنهایی کافی نیست

۹۲۸: علاج روحانی و مادی هر دو ضروری و مکمل یکدیگرند

۹۲۹ : شفای مادی باید به واسطه شفای روحانی تقویت شود

۹۳۰ : علاج بیماری – کسی به نام معالج بهایی وجود ندارد

۹۳۱ : نسبت دادن چنین چیزهایی به امر الله عاقبت سبب ضر آن خواهد شد

۹۳۲ : پدیده ای که منحصر به فرد نیست

۹۳۳ : امکان کمک به کسانی که از بیماری رنج می برند

۹۳۴ : سعی نکنید امرالله را معادل چنین اموری به حساب آورید

۹۳۵ : نباید به عنوان یک شفادهنده شناخته شوید

۹۳۶ : شفا به واسطهء روح القدس

۹۳۷: عیادت از بیماران

۹۳۸ : بیماری هر چقدر هم و خیم و یاس آور باشد باید به طبیب حاذق مراجعه و از دستورات او متابعت

کرد

۹۳۹ : برای بهبودی سریع هر دو نیروی روحانی و جسمانی لازم است

۹۴۰ : امراض جسمانی تاثیری بر روح ندارند

۹۴۱ : لعل بهاء باید از تحلیل بردن قوا و تخریب نمودن سلامتی خود اجتناب کنند

۹۴۲ : نیاز شدید دنیای امروز شفای روحانی است اهل بهاء به منزله مایه ای هستند که

ور آمدن خمیر می گردد

۴۴

 

۴۴

۹۴۳ : بعضی از بیماریها سبب ترقی روحانی فرد مبتلا و یا عزیزان او می شوند

۹۴۴ : آلام جسمانی برای حیات ضروری است و از آن گریزی نیست. در هر بلیه ای می توان معنی و حکمتی یافت

۹۴۵ : کتاب مستطاب اقدس مومنان را ترغیب و تشویق مینماید که در مورد هر نوع بیماری جسمی به پزشک مراجعه نمایند

۹۴۶ : مراقبت از فرد بیمار مسئولیت روحانی موءمنان است

ب – بیماری ذهنی (روانی)

۹:۴۷ : درباره مغز و عملکرد آن اطلاعات چندانی نیست

۹۴۸ : بیماری ذهنی (روانی) ، روح و یا ارتباط قلبی ما را با خداوند تحت تاثیر قرار نمی دهد

۹۴۹ : دو نوع بیماری – دیوانگی می تواند توسط دعا شفا یابد

۹۵۰ : بعضی نواقص جسمی و روانی جدی ممکن است صلاحیت ازدواج را از انسان سلب نماید

۹۵۱ مراجعه به روانپزشک بلامانع است

۹۵۲ در عین دعا برای حصول سلامتی به پزشک حاذق هم مراجعه کنید

۹۵۳: متخصصین میتوانند به مغز و ذهن کمک کنند اما روان درمانی قادر نیست به روح مددی

برساند

۹۵۴ : دانش مغز شناسی علم (دماغ) در مراحل نسبتا کودکی است درمان اغتشاشات ذهنی رو به پیشرفت است

۹۵۵ بیماری ذهنی (روانی) پدیده ای روحانی نیست

۹۵۶: اهل بهاء نباید نسبت به بیماریهای ذهنی (روانی) حالتی تدافعی بخود بگیرند

۹۵۷: روانپزشکی

ج – پزشکان

۹۵۸ : طبیبی که بنام خدا معالجه کند، مشمول برکات الهی است

۹۵۹: استفاده از مداوای پزشکی و اطاعت از طبیب یک حکم الهی است

۹۶۰ : هر کسی باید از حکم الهی تبعیت کرده در مقابل تصمیمات و دستورات پزشکی تسلیم گردد

۹۶۱ : علم پزشکی بسیار مفید است

۹۶۲ : مریض باید به طبیب حاذق رجوع کند

۴۵

 

۴۴

۹۴۳: بعضی از بیماریها سبب ترقی روحانی فرد مبتلا و یا عزیزان او می شوند

۹۴۴ : آلام جسمانی برای حیات ضروری است و از آن گریزی نیست. در هر بلیه ای می توان معنی و حکمتی یافت

۹۴۵ : کتاب مستطاب اقدس مومنان را ترغیب و تشویق مینماید که در مورد هر نوع بیماری جسمی به پزشک مراجعه نمایند

۹۴۶: مراقبت از فرد بیمار مسئولیت روحانی موسمنان است.

ب – بیماری ذهنی (روانی)

۹۴۷ درباره مغز و عملکرد آن اطلاعات چندانی نیست

۹۴۸ : بیماری ذهنی (روانی)، روح و با ارتباط قلبی ما را با خداوند تحت تاثیر قرار نمی دهد

۹۴۹ : دو نوع بیماری – دیوانگی می تواند توسط دعا شفا باید

۹۵۰: بعضی نواقص جسمی و روانی جدی ممکن است صلاحیت ازدواج را از انسان سلب نماید

۹۵۱: مراجعه به روانپزشک بلامانع است.

۹۵۲ : در عین دعا برای حصول سلامتی به پزشک حاذق هم مراجعه کنید

۹۵۳: متخصصین میتوانند به مغز و ذهن کمک کنند اما روان درمانی قادر نیست به روح مددی برساند

۹۵۴ دانش مغز شناسی علم (دماغ) در مراحل نسبتا کودکی است درمان اغتشاشات ذهنی رو به پیشرفت است

۹۵۵: بیماری ذهنی (روانی) پدیده ای روحانی نیست

۹۵۶: اهل بهاء نباید نسبت به بیماریهای ذهنی (روانی) حالتی تدافعی بخود بگیرند

۹۵۷: روانپزشکی

ج – پزشکان

۹۵۸ : طبیبی که بنام خدا معالجه کند، مشمول برکات الهی است ۹۵۹: استفاده از مداوای پزشکی و اطاعت از طبیب یک حکم الهی است ۹۶۰ : هر کسی باید از حکم الهی تبعیت کرده در مقابل تصمیمات و دستورات پزشکی تسلیم گردد

۹۶۱: علم پزشکی بسیار مفید است

۹۶۲ : مریض باید به طبیب حاذق رجوع کند

۴۵

 

۹۶۳ : طبیب دارای دو قوه متفاوت است

۹۶۴ : در وقت مداوا به جمال ابهی توجه کن

۹۶۵ : لازم است که مریض به طبیب رجوع کند حتی اگر خود طیبی شهیر باشد.

۹۶۶ : فقط خداوند قادر است شفای حقیقی عنایت کند (چه بسا نفوسی که در اثر مرض تخصصی

خود جان سپرده اند)

۹۶۷: خدمت عبادت است

۹۶۸ : پزشکانی که در حرفه خود متبحرند، بهتر از مادران مهربان به موارد محوله رسیدگی می کنند

۹۶۹ : قوای فائضه توسط حضرت بهاء الله بواسطه مومنان حضرتش ظاهر و عیان میگردد

۹۷۰ : پزشکان نباید در ایام محرمه به کار مشغول شوند

۹۷۱ : فعالیتهای فاسده

د – امراض و اقدامات پزشکی

،

۹۷۲ : دانش پزشکی با تجدید حیات روحانی انسان، پیشرفت عظیم خواهد کرد ۹۷۳ : مادران جانشین (Surrogate (Mothers) و تلقیح مصنوعی

۹۷۴ : ایجاد مصنوعی حیات

۹۷۵ : آبستنی بدون نطقه، مرد

۹۷۶ : خواب مصنوعی (هیپنوتیزم)

۹۷۷ : تلقین به خود یا هیپنوتیزم

۹۷۸ : سرطان

۹۷۹ : سرطان – بعنوان مرضی روحانی ثبت نشده

Chiropractrce: A.

۹۸۱ : ختنه کردن

۹۸۲ : در باره، بعضی مسائل مربوط به حرفه پزشکی که در نصوص الهی یافت نمی شود

۹۸۳ : تعویض قلب یا کلیه

۹۸۴ : اعطای عضو برای برخی قسمتهای بدن از جمله چشم

۹۸۵ : آسان میری (میرانی) (قتل مشفقانه) (Mercy Killing) (Eem Thanastce)

۹۸۶ : هنگام تشریح باید با پیکر انسان با احترام برخورد شود

۹۸۷ : حمایت از حیات

۹۸۸ : تله پاتی با انتقال منویات از راه دور

۴۶

 

۴۶

۹۸: تله پاتی با انتقال منویات از راه دور

۹۸۹ : قبل از انجام یک عمل جراحی مشکل با بیشتر از یک پزشک مشورت کنید

۹۹۰ با خواب کافی از سلامتی خود مراقبت کنید

۹۹۱: مراقب سلامتی خود بعنوان وسیله ای ضروری برای خدمت به امر الهی باشید

۹۹۲ : واکسیناسیون

۹۹۳ : تشریح جانور زنده

۹۹۴: آزار حیوانات – هنگامی که قلوب انسانها تغییر و تحول یافت، تحقیقات پزشکی تا حد ممکن سختی و آزار حیوانات را از بین خواهد برد

۹۹۵: در خلال کالبدشکافی زنده حیوان باید کاملایی حسن گردد

۹۹۶ معاصی عوامل موثری در بروز امراض جسمی هستند

ه تربیت جسمانی

۹۹۷ : تربیت مادی

۹۹۸ : لزوم توجه صحیح به کودک از نخستین ایام حیات او

۹۹۹: کودکان را از مزایای هر نوع علم مفیدی بهره مند سازید

۱۰۰۰ : تربیت جسمانی سبب قدرت و سلامت است.

۱۰۰۱ : برای رشد و نمو نسل جوان در سراسر جهان برنامه ای مخصوص لازم است

۱۰۰۲ : بازیهای سرگرم کننده

و – خوراک و تغذیه

۱۰۰۳: بیماری را بوسیله غذا شفا دهید اما از مراقبتهای پزشکی هم غافل نشوید

۱۰۰۴ در نزد خدا یک غذای واحد محبوب تر است

۱۰۰۵ : معمولا شیر مادر بهترین غذا برای کودک است

۱۰۰۶ : پرهیز از تناول گوشت حیوان

۱۰۰۷ : انسان چهار دندان نیش دارد

۱۰۰۸: حضرت عبدالبهاء می فرمایند که اهل بهاء باید علم طب را چنان ترقی و توسعه دهند که

امراض بواسطه، غذا شفا باید

۱۰۰۹ : علم پزشکی هنوز در مراحل کودکی است

۱۰۱۰ : آیا کشتار حیوانات به جهت غذا مجاز است؟

۴۷

 

۴۷

۱۰۱۱ : بسیاری از امراض که انسان را متاثر می سازد، حیوانات را هم مبتلا می نماید

۱۰۱۲ : خوردن گوشت خوک ممنوع نیست

۱۰۱۳ : جسم چون اسبی است که حامل شخصیت و روح آدمی است

۱۰۱۴: دانش پزشکی با ظهورات الهی پیشرفت و ترقی می نماید

۱۰۱۵ : مکتب و مرام خاصی در امور تغذیه و طب در تعالیم بهایی مطرح نیست

۱۰۱۶ : ما بعضی هدایات و مشاورات کلی و اصولی در اختیار داریم که متخصصان آینده آنها را مورد مطالعه قرار خواهند داد

۱۰۱۷ : مومنین باید مساعدت و مشورت متخصصان را طلب نمایند. در آثار و تعالیم مطلبی راجع به خوردن گوشت و نیز ماهی وجود ندارد

فصل بیست و پنجم – ایام تعطیل مذهبی

۱۰۱۸ : دو یوم از ایام تعطیلات مذهبی که اشتغال به کار در آنها منع نشده است. و توضیح اهمیت

یوم عهد و میثاق

۱۰۱۹ : تعلیق فعالیتهای اداری بهایی در ایام محرمه

۱۰۲۰ : رادیوی بهایی باید از اشتغال به کار در ایام محرمه خودداری کنند امکان ارائه برنامه های ویژه

توسط داوطلبان

۱۰۲۱ : مراکز تجاری متعلق به افراد بهایی باید در ایام محرمه تعطیل شوند. در معابد بهایی باید حداقل

خدمات ضروری تدارک شود

۱۰۲۲: در مواردی که کار بر اساس قرارداد ضروری است. استثناهایی را می توان قائل شد.

۱۰۲۳ : تقدیم هدایا جزئی ضروری از هیچیک از ایام محرمه بهایی نیست – در این زمینه منعی نیز

موجود نیست

۱۰۲۴ : اوقات صحیح برگزاری جلسات یادبود

۱۰۲۵ : نوروز

۱۰۲۶ جشن نوروز ربطی به ضیافت ۱۹ روزه ندارد

۱۰۲۷: عید نوروز باید منطبق با اعتدال ربیعی جشن گرفته شود.

۱۰۲۸ : کارت تبریک نوروزی

۱۰۲۹: برگزاری جشنهای مربوط به تعطیلات مذهبی مسیحی توسط احیای الهی مجاز نیست

۱۰۳۰ : ایام محرمه فرصتهای مناسبی هستند برای بنیانگذاری موسسات و طرحهای پیشرفت و توسعه اجتماعی و اقتصادی

۴۸

 

۴۷

۱۰۱۱ : بسیاری از امراض که انسان را متاثر می سازد، حیوانات را هم مبتلا می نماید

۱۰۱۲ : خوردن گوشت خوک ممنوع نیست

۱۰۱۳ : جسم چون اسبی است که حامل شخصیت و روح آدمی است

۱۰۱۴: دانش پزشکی با ظهورات الهی پیشرفت و ترقی می نماید

۱۰۱۵ : مکتب و مرام خاصی در امور تغذیه و طب در تعالیم بهایی مطرح نیست

۱۰۱۶ : ما بعضی هدایات و مشاورات کلی و اصولی در اختیار داریم که متخصصان آینده آنها را مورد مطالعه قرار خواهند داد

۱۰۱۷ : مومنین باید مساعدت و مشورت متخصصان را طلب نمایند. در آثار و تعالیم مطلبی راجع به خوردن گوشت و نیز ماهی وجود ندارد

فصل بیست و پنجم – ایام تعطیل مذهبی

۱۰۱۸ : دو یوم از ایام تعطیلات مذهبی که اشتغال به کار در آنها منع نشده است. و توضیح اهمیت

یوم عهد و میثاق

۱۰۱۹ : تعلیق فعالیتهای اداری بهایی در ایام محرمه

۱۰۲۰ : رادیوی بهایی باید از اشتغال به کار در ایام محرمه خودداری کنند امکان ارائه برنامه های ویژه

توسط داوطلبان

۱۰۲۱ : مراکز تجاری متعلق به افراد بهایی باید در ایام محرمه تعطیل شوند. در معابد بهایی باید حداقل

خدمات ضروری تدارک شود

۱۰۲۲: در مواردی که کار بر اساس قرارداد ضروری است. استثناهایی را می توان قائل شد.

۱۰۲۳ : تقدیم هدایا جزئی ضروری از هیچیک از ایام محرمه بهایی نیست – در این زمینه منعی نیز

موجود نیست

۱۰۲۴ : اوقات صحیح برگزاری جلسات یادبود

۱۰۲۵ : نوروز

۱۰۲۶ جشن نوروز ربطی به ضیافت ۱۹ روزه ندارد

۱۰۲۷: عید نوروز باید منطبق با اعتدال ربیعی جشن گرفته شود.

۱۰۲۸ : کارت تبریک نوروزی

۱۰۲۹: برگزاری جشنهای مربوط به تعطیلات مذهبی مسیحی توسط احیای الهی مجاز نیست

۱۰۳۰ : ایام محرمه فرصتهای مناسبی هستند برای بنیانگذاری موسسات و طرحهای پیشرفت و توسعه اجتماعی و اقتصادی

۴۸

 

۴۸

فصل بیست و ششم – موسسه حقوق الله

۱۰۳۱ : ادای حقوق الله سبب تطهیر اموال و جذب سعادت و برکت است.

۱۰۳۲ : فضلی که با هر روحی در هر عالمی از عوالم الهی باقی است

۱۰۳۳ : اعتدال در مقابل اسراف

۱۰۳۴ : طلب حقوق الله جائز نیست

۱۰۳۵ : امانت در حقوق الله با حصول صد مثقال سود خالص، ۱۹ مثقال آن به حق راجع است

۱۰۳۶ : حقوق الله بعنوان مود سبسه ای از امرالله طراحی شده و نیز طریق محاسبه، معادل یک متقال

طلا

۱۰۳۷ : ترویج حقوق الله یکی از وظائف محافل روحانیه است – بیت العدل اعظم در باره اینکه حقوق الله چگونه باید صرف شود، تصمیم می گیرند ۱۰۳۸ : در محاسبات شخصی باید حقوق الله را از تبرعات مجزا کرد ادای حقوق در درجه اول اهمیت قرار دارد

۱۰۳۹: بعنوان نشانه رحمت الهی مخارج تدفین و پرداخت دیون مشوقی، مقدم بر پرداخت حقوق الله

است

۱۰۴۰ : امین حقوق بودن – عدم امکان انتقال آن به کسی دیگر

۱۰۲۱: حقوق الله سالیانه به کل مایملک تعلق نمی گیرد

۱۰۴۲ : به وسائل و ابزار زراعی حقوق الله تعلق نمی گیرد

۱۰۴۳ : ارزش ریالی محل مسکونی و انات البیت و وسایل تجارت متعلق به وراث از پرداخت

حقوق الله معاف است

۱۰۴۴ : ادای حقوق الله یک فریضه روحانی است – منجر به ثروت و عزت شده، تحقق سعادت

حقیقی را تضمین می نماید

فصل بیست و هفتم – موسسات مخصوص امرالله

الف – تعریف موسسه

۱۰۴۵ : تعریف یک موسسه

۱۰۴۶ : توضیح موسسات ملازم با موسسه ولایت امر الله

۴۹

 

ب – موسسه ولایت امر الله

۱۰۴۷ : ولایت امر الله – قبول آن یومی که شبی از پی نخواهد داشت

۱۰۴۸ : کلمه «ولایت امر الله به مفاهیم گوناگون به کار میرود

۱۰۴۹: حقوق مخصوصه و وظایف محوله به ولی امر سه نوع است

۱۰۵۰ : بعهده، افراد احیاء نیست که مصونیت از خطای ولی امر را تحدید با قضاوت کنند

۱۰۵۱ : تبیین و تفسیر قطعی تعالیم، حق انحصاری ولی امر بعد از حضرت عبدالبهاء است

۱۰۵۲ : فرق و تفاوت بین تبیین مخصوص و ادراک فردی

۱۰۵۳ : در این برم مبارک خداوند مقدر فرموده که هدایت الهیه بواسطه موسسات بشریه، به و وسسات بشریه، به عالم

انسانی افاضه گردد

۱۰۵۴ : اولیای امر در آینده

۱۰۵۵ : هدایات حضرت بهاء الله و حضرت رب اصلی برای ولی امر مقدر و محلوم است

۱۰۵۶ : ولی امر الله مبین کلمه الله است. حقیقت الهیه نسبی است نه مطلق

۱۰۵۷ : به دلیل فقدان ظاهری ولی امر از اهمیت و منزلت مود سه ولایت امر الله کاسته نخواهد شد.

۱۰۵۸ : ادعای مقام ولایت امر الله قبل از انقضاء ۱۰۰۰ سال امکان پذیر نیست

ج – بیت العدل اعظم

۱۰۵۹ : بیت العدل اعظم تاسیس حضرت بهاء الله است

۱۰۶۰ : ذروه، علیای نظم اداری حضرت بهاء الله .

۱۰۶۱ : وظائف قانونگزاری

۱۰۶۲ : مراحل قانونگزاری

۱۰۶۳ : وظائف کلی صیانت امر الله و اداره امور آن بعهدهه بیت العدل اعظم است

۱۰۶۴ : عصمت مصونیت از خطای بیت العدل اعظم مستلزم حضور ولی امر در آن نیست

۱۰۶۵ : به بیت العدل اعظم مصونیت از خطا، اعطاء شده است

۱۰۶۶ : عمل استنباط و استنتاج قوانین متمم و مکمل از متون اصلی از حقوق بیت العدل اعظم الهی

است

۱۰۶۷ – در نظم جهانی حضرت بهاء الله، بعضی وظائف اختصاص به بعضی موسسات یافته است

۱۰۶۸ : تصمیمات متخذه و قوانین موضوعه بیت العدل اعظم ملهم و موید به الهامات و تالیدات

 

روح القدس است این خصیصه انحصاری از خطایای ادوار سابقه ممانعت خواهد کرد

۱۰۶۹ : حبل متینی که کل باید به آن متمک شوند، میثاق الهی است

۱۰۷۰ : بیت العدل اعظم آخرین ملجاء و پناه مدنیت رو به زوال کنونی است.

۱۰۷۱ : جانشینان منتخب حضرت بهاء الله و حضرت عبدالبهاء

۱۰۷۲ : بیت العدل اعظم سوای مسئولیت تقنینیه، مسئولیتهای اجرائیه و قضائیه را نیز بعهده دارند

۱۰۷۳ : تعیین جانشین حضرت شوقی افندی و یا ایادیان بیشتر برای امر الهی غیر ممکن است

د محکمه کبرای بین المللی

۱۰۷۴ : محکمه گیری عاملی در تاسیس صلح اصغر

۱۰۷۵: محکمه گیری عمل صعب تاسیس صلح عمومی را به مرحله اجراء در خواهند آورد

۱۰۷۶ : ماموریت محکمه کبری ممانعت از بروز جنگ است

۱۰۷۷: قوه مجریه بین المللی – قدمی که منجر به تاسیس دولت جهانی بهایی خواهد شد.

ه ایادیان امر الله

۱۰۷۸ : موسه وعلماء فی البهاء

۱۰۷۹: ایادیان امر الله وارثان اسم و عنوانی نیستند

۱۰۸۰ : لوح مبارکه نازله به افتخار ایادیان امر الله

۱۰۸۱ : ایادیان امر الله مره سیهای کمکی برای ولایت امر الله

۱۰۸۲ : وظائف ایادیان امر الله

۱۰۸۳ اختیار طرد و عفو توسط آبادیان امر، اعمال می شود

۱۰۸۴ : وظیفه و امتیاز ایادیان امر الله در مشورت با هیاتهای مشاورین و محافل ملیه

۱۰۸۵ : خدمت در موسسات اداری متناسب مقام ایادیان امر الله نیست

۱۰۸۶ : مقام و منزلت ایادیان امر الله

و – دار التبلیغ بین المللی

۱۰۸۷ : تاسیس دار التبلیغ بین المللی و وظائف آن

۵۱

 

ز هیاتهای مشاورین قاره ای

۱۰۸۸ : وظائف هیاتهای مشاورین قاره ای

۱۰۸۹ : دوره خدمت مشاورین قاره ای

۱۰۹۰ : روابط میان مشاورین و محافل روحانی ملی

۱۰۹۱ : روابط میان هیاتهای مشاورین و محافل روحانیه ملیه

۱۰۹۲ : مشاورین و اعضاء هیاتهای معاونت از مسئولیتهای اداری معاف هستند

۱۰۹۳ : مشاورین قاره ای و محافل روحانی ملی مقصد و هدفی مشترک دارند

۱۰۹۴ : مشاورین قاره ای در اثر اقدام ایادیان امر الله گام می زنند

۱۰۹۵ : وظائف مشاورین قاره ای و محافل روحانی مکمل یکدیگرند

۱۰۹۶ : عملکرد صحیح جامعه مستلزم رعایت مقامات و مراتب است

۱۰۹۷ : غرور و خودبرتربینی از جمله خطرناکترین گناهان است

۱۰۹۸ : اختلاف مقامات به قصد کانالیزه کردن کار و فعالیت امر الله و نه برای سد وضع کردن آن است

۱۰۹۹ : مشاورین باید آزادی عسل گسترده ای به اعضاء هیات معاونت در انجام کارها بدهند

۱۱۰۰ : محافل روحانیه عهده دار طرح و هدایت امور میباشند. نقشه های مطروحه باید بخوبی برای مشاورین و اعضاء هیات معاونت روشن باشد. ۱۱۰۱ : مشاورین می توانند اعمال خلاف اشخاص را از طریق اعضاء هیات به محافل روحانیه گزارش

دهند

۱۱۰۲ : هر یک از مشروعات نظم بدیع الهی مامنی است از برای جهان پریشان

ج- هیاتهای معاونت صیانت و تبلیغ

۱۱۰۳: حضرت ولی امرالله دو هیات معاونت با وظایفی متفاوت ولی مکمل یکدیگر تاسیس فرمودند

۱۱۰۴ : مناطق تحت اشراف هیات صیانت و حیات تبلیغ الزاما یکی نیست

۱۱۰۵ : در موارد استثنائی یکی از اعضای هیات میتواند یک ناحیه را تحت پوشش قرار دهند

۱۱۰۶ : مقتضی است که عضو هیات معاونت مقیم محل خدمت خود باشد.

۱۱۰۷ : بسیاری از وظائف اعضاء دو هیأت و محافل مشتر کند

۱۱۰۸ : اعضای هیانها باید احباء و محافل را تشویق به همفکری و اتحاد نمایند

۵۲

 

۱۱۰۹ : اعضای هیات معاونت مشوق و معین امور تبلیغی خواهند بود

۱۱۱۰ : اعضای هیات معاونت در برقراری ارتباط مستقیم با افراد و محافل محلیه مختارند

۱۱۱۱: احیاء مختارند که به هر یک از اعضای هیأت معاونت که مایلند مراجعه کنند

۱۱۱۲: مسئولیتها و وظایف اعضای هیات حیات

۱۱۱۳ : رسیدگی به مسائل اخلاقی وقتی ضرورت می یابد که کاملا محرز باشد.

۱۱۱۴ : مسئولیتها و وظایف اعضای هیات تبلیغ

۱۱۱۵ : اعضای هیاتهای معاونت باید از مسئولیتهای اداری فارغ و آزاد باشند

۱۱۱۶ : بطور کلی هر چه اطلاعات ساده تر و با طیب خاطر بیشتر بید

است

۱۱۱۷ : معاونین باید در ایفای وظایف در برابر خدا احساس مسئولیت کنند

ط مساعدین اعضای هیات معاونت

۱۱۱۸ : انتصاب مساعدین اعضای هیات معاونت

۱۱۱۹ : کمک اساسی و اولیه مساعدین تحریف و یاری احساست

۱۱۲۰ : یک مساعد میتواند در خدمت دو عضو هیات باشد.

۱۱۲۱ : بیت العدل اعظم ترجیح میدهد که مساعدین از کار اداری استعفا ندهند

ه مبادله شود، بهتر

۱۱۲۲ : مساعد شخصاً انجام وظیفه می کند حوزه وظائف مساعد و محفل ملی با یکدیگر متفاوت است و باید در تحکیم روابط بین محافل محلیه و اعضای هیأت کوشا باشد.

۱۱۲۳ : اصل محرمانه بودن برخی از موضوعات از جانب مساعدی که عضو محفل است اجراء

می شود اکثر موضوعات محرمانه نیستند

ی – روابط میان مشاوران اعضای هیات معاونت و مساعدین و محافل و لجنات ملیه و محلیه

۱۱۲۴ : محافل منشاء و مصدر قدرت و تنفیذ و رهبری میباشند، به عبارت دیگر وظیفه مشاوران، اعضای هیأت معاونت و مساعدین توصیه، تشویق و مساعدت است.

۱۱۲۵ : عضو هیات معاونت می بایست گهگاه با محفل روحانی محلی ملاقات کند

۱۱۲۶ : روابط میان اعضای هیات معاونت و محافل محلیه نباید بواسطه قوانین مختل شود

۱۱۲۷ : مسائل در مورد معاونین باید به مشاورین گزارش شود

۱۱۲۸ : نیازی نیست که مشاوران در مورد انتصابات با محفل روحانی ملی مشورت کنند

۵۳

 

۱۱۲۹ : اجتماع مشاورین اعضای هیئت اعضای محافل ملی و اعضای لجنات باید مورد تشویق قرار

گیرد.

۱۱۳۰ : باید میان اعضای هیات معاونت و لجنات تبادل اطلاعات وجود داشته باشد.

۱۱۳۱ : گزارشات و پیشنهادات عضو هیات به مشاوران داده میشود نه به محافل ملیه و لجنات

۱۱۳۲ : محافل روحانیه ملیه می بایست موضوعات مربوط به حفظ امرالله را به هیات معاونت صیانت ارجاع دهند

۱۱۳۳ : موء سسات اداری امریه می توانند به عضو هیات معاونت اجرای وظیفه ای خاص را پیشنهاد کنند

۱۱۳۴ : عضو هیات معاونت

۱۱۳۵ : لازم نیست هنگامی که اعضای هیات مشغول کار با محفل محلی هستند آن را به محفل ملی گزارش کنند

۱۱۳۶ : محافل ملیه باید به نحو موثر در خدمت به اعضای هیأت معاونت و مساعد پنشان همت گمارند.

فصل بیست و هشتم – زبانها

۱۱۳۷ : جواز آموختن السنه مختلف

۱۱۳۸ : اهمیت بسیار زیاد یک زبان کمکی

۱۱۳۹ : سخن آدمی نمایانگر قلب اوست – مشاجرات بی ثمر مورث فرسودگی و درماندگی فرد است

۱۱۴۰ : اسپرانتو

۱۱۴۱ : نیاز کنونی به زبان کمکی

۱۱۴۲ : اسپرانتو تا حد معینی در جهان گسترش می یابد

۱۱۴۳ : زبان فارسی

الف – مقدمه

فصل بیست و نهم – قوانین و احکام

۱۱۴۴ : اطاعت از احکام حضرت بهاء الله شدائد و امتحاناتی برای اشخاص در بردارد

۱۱۴۵ : بعضی احکام جنبه جهانی دارد و اساسا در زمان حاضر قابل اجراء می باشند.

۱۱۶۶ : احکام کنترل کننده حیات جسمانی و روحانی

۵۴

 

۱۱۴۷ : پیروی از احکام حضرت بهاء الله مشکل است

۱۱۴۸ : تنبیهات مقرر از سوی بیت العدل اعظم

۱۱۴۹ : اطاعت از احکام نباید بواسطه خوف از مجازات باشد

۱۱۵۰ : ما ملزم به اجرای احکام هستیم ولو در نظر اول نیازی به آنها نبینیم

۱۱۵۱ : تا زمانی که شخص بهایی است نباید نوشیدن مشروبات را ادامه دهد و می بایست تدریجا آگاه

شود

۱۱۵۲ : اینکه مقبلین جدید برای دخول در جرگه اهل ایمان ابتدا نیاز به پذیرفتن هم

دارند، غیر منصفانه است

۱۱۵۳ : تفاوت بین نصیحت تشویق انداره ) و یک حکم لازم الاجراء

من همه احکام أمریه

ب – سقط جنین

۱۱۵۴ : سقط جنین صرفا به منظور جلوگیری از تولد یک کودک ناخواسته، در امر الله به شدت نهی

می شود

۱۱۵۵ : عمل جراحی و سقط جنین – روح از زمان انعقاد نطفه وجود دارد

ج – زنا

۱۱۵۶ : امرالله غرایز جنسی را تصدیق میکند اما جنبه نامشروع آن را محکوم می نماید

۱۱۵۷ : مجاز نبودن روابط جنسی بدون ازدواج

۱۱۵۸ : مقاربت جنسی فقط بین زن و شوهر مجاز است

۱۱۵۹ : زنا ترقی روح و نفس را به تعویق می اندازد

د – کنترل موالید

۱۱۶۰ : در آثار مبارکه به سوءال مربوط به جلوگیری از زاد و ولد پاسخ خاصی داده نشده است

۱۱۶۱ : در آثار مبارکه انفجار جمعیت اشاره ای نشده است – زمان ظهور روح انسانی

۱۱۶۲ : وقتی که کنترل موالید برای جلوگیری از توالد و تناسل صورت گیرد

۱۱۶۳ : زن و شوهر تصمیم میگیرند که چند بچه داشته باشند

۱۱۶۴ : اگر برداشتن مجرای منی به منظور ممانعت از داشتن بچه ناخواسته، منجر به عقیم شدن دائمی

۵۵

 

گردد، مجاز نیست

۱۱۶۵ : انسداد رحم ( بستن لوله ها)

۱۱۶۶ : باید امکانات و قابل اعتماد بودن و قابل برگشت بودن عمل جراحی را در نظر گرفت

۱۱۶۷ : در آثار مبارکه در مورد پیشگیری از آبستنی به منظور ممانعت از انتقال صفات نامطلوب اشاره نشد است

۱۱۶۸ : تلقیح در لوله آزمایش و پرورش جنینی در رحم زنی دیگر (مادر جانشین)

۱۱۶۹ : افراد باید در مورد مخاطرات عوامل پیشگیری از بارداری ، یعنی عقیم شدن همیشگی تصمیم بگیرند

۱۱۷۰ : نامه به یک پزشک متخصص بیماریهای زنان و زایمان

د – الکل مواد مخدر توتون

الکل

۱۱۷۱ : نوشیدن مشروبات الکلی، چه ضعیف و چه ،قری نهی شده است مگر به تجویز پزشک

۱۱۷۲ : در کتاب اقدس استفاده از هر چیزی که عقل را زائل کند، منع شده است.

۱۱۷۳ : شرب مسکرات حرام است هیچ بهانه ای برای استعمال آن ولو بصورت شیرینی پذیرفته نیست

۱۱۷۴ : عصاره و چاشنی کیک

۱۱۷۵ : منع اکید غذاهای معطر شده بوسیله مشروبات الکلی

۱۱۷۶ : الکل برای درمانهای خانگی هیچ دستور العملی دال بر مجاز بودن مصرف الکل وجود ندارد.

۱۱۷۷ : عرضه مشروبات الکلى بوسیله احباء و موسسات امریه

۱۱۷۸ : شراکت شغلی بین یک بهائی و یک غیر بهائی

۱۱۷۹ : نقش محافل در رابطه با کسانی که به نوشیدن مشروبات ادامه می دهند

۱۱۸۰ : اعتیاد به الکل و معتادان

۱۱۸۱ : عوامل تبلیغات بهانی میبایست حکیمانه از تبلیغ مشروبات الکلی ممانعت کنند

۱۱۸۲ : حق والد غیر بهائی و پذیرانی با مشروبات الکلی، شامباین

۱۱۸۳ : داروی سکر اور Haniuginoyeva

۱۱۸۴ : مصرف ماری جو آنا، LSD و دیگر تولیدات

۱۱۸۵ : Peyore داروی محرکی که از میوه، کاکتوس گرفته شود

۵۶

 

۱۱۸۶ : شرب افیون باعث میگردد که وجدان بمیرد شعور زائل شود و ادراک بکاهد

۱۱۸۷ : خرید و فروش هروئین و سائر مواد مخدره نهی شده

۱۱۸۸ انذار در مورد توتون الکل، و افیون – تنزیه و تقدین باید ممیزه اهل بهاء باشد

۱۱۸۹ : شرب دخان منع شده اما تحریم نشده است

۱۱۹۰ : شرب دخان ، استعمال دخانیات هیچ ربطی با ثبات در عهد و میثاق ندارد

۱۱۹۱ : تازه مومنین را نباید موء کد به ترک شرب دخانیات کرد

۱۱۹۲ : مضرات تدریجی شرب دخان

۱۱۹۳ : رهنمودهائی به افراد و محافل در خصوص شرب دخان

و – جرم مجرم و زندانی ها

۱۱۹۴ : احیای متهم به قانون شکنی

۱۱۹۵ : موءسات ،بهائی در زمان حاضر نمیتوانند احکام مربوط به جرائم اعمال کنند – چنین

مواردی در دادگاههای مدنی رسیدگی می شوند

۱۱۹۶ : باز پروری مجرمان به متخصصان این فن موکول است

۱۱۹۷ : اقدامات مؤسسات اداری در هنگام عدم اطاعت از قوانین مدنی

۱۱۹۸ : مجازات ضروری که ایجاد حریق نماید – احکام برای جوامع پیشرفته تر

۱۱۹۹ : حکم اعدام و جرائم افراد دیوانه

۱۲۰۰ : خودکشی در امر الله ممنوع است

ز – قمار (شرط بند)

۱۲۰۱ : فروش یا خرید بلیطهای لاتاری بخت آزمایی

۱۲۰۲ : شرط بندی در مسابقات اسب دوانی

۱۲۰۳ : شرط بندی در مسابقات فوتبال، بینگو ، دبلنا و امثالهم

۱۲۰۴ : بینگو و بخت آزمانی و دیگر بازیهای شانس برای تبرع به صندوق خیریه

ح – عفت و عصمت و آموزش مسائل جنسی

۱۲۰۵ : آموزش مسائل جنسی نیازمند خردمندی و قضاوت صحیح از جانب والدین میباشد

۵۷

 

۱۲۰۶ : جوانان بهائی می بایست در برابر رخوت و فساد موجود در یک جامعه بی بند و بار ایستادگی کنند

۱.۲۰۷ : فرد بهائی باید رفتار و کرداری مطابق با ادراک عمیق و متعالی خود از آثار الهی داشته باشد.

۱۲۰۸ : احباء نباید در کسب نصیحت از محافل در وقت ،لازم تأمل نمایند و باید بیاموزند که از طریق مطالعه به افق روشنتری از رسالتشان برسند

۱۲۰۹ : فرد باید یاد بگیرد که غرائز حیوانی خود را کنترل کند، نه اینکه بنده، آنها باشد.

۱۲۱۰ : بوسه بخصوص آنگونه که در جوامع مدرن شایع می باشد. غیر اخلاقی است.

۱۲۱۱ : بهائیان باید نمونه باشند و راه را به سوی موازین حقیقی زندگی انسان مهیا سازند

۱۲۱۲ : عفت و عصمت یعنی قبل از ازدواج ، عصمت مطلق و بعد از ازدواج وفاداری صرف به همسر

۱۲۱۳ : جوانان بهایی باید تعالیم مبارکه راجع به عفت و عصمت راه جهت حصول هدایت لازم برای تصمیم گیری در مورد اینکه کدامیک از روابط جنسی مجاز و کدامیک ممنوع می باشد، مطالعه

کنند

۱۲۱۴ : باید درس کنترل نفس را به جوانان تعلیم داد

۱۲۱۵ : هر دو جنس باید عفت و پاکدامنی را دقیقا و کاملا به مورد اجراء گذارند

۱۲۱۶ : صفت و پاکدامنی یکی از خطیرترین و مهمترین مفاهیم در این عصر آزادی و انحطاط است.

۱۲۱۷ : موالید نامشروع (کودکان زاده، روابط جنسی آزاد)

۱۲۱۸ : در حرف و اخلاق جنسی نفوس اغلب دچار لغزش و خطا شده، از حالت ایده آل عدول می کنند محفل روحانی باید چون بدری پر محبت عمل کند و نه چون یک قاضی سرسخت

۱۳۱۹ مرد سات ،امرید بایستی به جهت تعمیق معارف احیای الهی از نحوه، وصول به موازین عالیه عفت و عصمت، موم کنده توسط حضرت بهاء الله، برنامه های مناسبی را تدارک و تهیه نمایند.

۱۲۲۰: استمناء

ط – تمایل به همجنس

۱۲۲۱ : اعمال سینه فاسده

۱۲۲۲ : همجنس بازی و (Trans Sexuality)

۱۲۲۳ : بوسیله هدایت و نصیحت و مساعدت پزشکان و ادعیه و مناجات میتوان بر این نقیصه غلبه یافت

۱۲۲۴ : همجنس بازی توسط مظهر الهی ممنوع گشته و در صورت لزوم فرد مبتلا باید با پزشک داتا، مشورت کرده نهایت جهد و کوشش را میذول نماید تا بر این نقیصه، سینه غلبه باید

۵۸

 

۱۲۰۶ : جوانان بهائی می بایست در برابر رخوت و فساد موجود در یک جامعه بی بند و بار ایستادگی کنند

۱.۲۰۷ : فرد بهائی باید رفتار و کرداری مطابق با ادراک عمیق و متعالی خود از آثار الهی داشته باشد.

۱۲۰۸ : احباء نباید در کسب نصیحت از محافل در وقت ،لازم تأمل نمایند و باید بیاموزند که از طریق مطالعه به افق روشنتری از رسالتشان برسند

۱۲۰۹ : فرد باید یاد بگیرد که غرائز حیوانی خود را کنترل کند، نه اینکه بنده، آنها باشد.

۱۲۱۰ : بوسه بخصوص آنگونه که در جوامع مدرن شایع می باشد. غیر اخلاقی است.

۱۲۱۱ : بهائیان باید نمونه باشند و راه را به سوی موازین حقیقی زندگی انسان مهیا سازند

۱۲۱۲ : عفت و عصمت یعنی قبل از ازدواج ، عصمت مطلق و بعد از ازدواج وفاداری صرف به همسر

۱۲۱۳ : جوانان بهایی باید تعالیم مبارکه راجع به عفت و عصمت راه جهت حصول هدایت لازم برای تصمیم گیری در مورد اینکه کدامیک از روابط جنسی مجاز و کدامیک ممنوع می باشد، مطالعه

کنند

۱۲۱۴ : باید درس کنترل نفس را به جوانان تعلیم داد

۱۲۱۵ : هر دو جنس باید عفت و پاکدامنی را دقیقا و کاملا به مورد اجراء گذارند

۱۲۱۶ : صفت و پاکدامنی یکی از خطیرترین و مهمترین مفاهیم در این عصر آزادی و انحطاط است.

۱۲۱۷ : موالید نامشروع (کودکان زاده، روابط جنسی آزاد)

۱۲۱۸ : در حرف و اخلاق جنسی نفوس اغلب دچار لغزش و خطا شده، از حالت ایده آل عدول می کنند محفل روحانی باید چون بدری پر محبت عمل کند و نه چون یک قاضی سرسخت

۱۳۱۹ مرد سات ،امرید بایستی به جهت تعمیق معارف احیای الهی از نحوه، وصول به موازین عالیه عفت و عصمت، موم کنده توسط حضرت بهاء الله، برنامه های مناسبی را تدارک و تهیه نمایند.

۱۲۲۰: استمناء

ط – تمایل به همجنس

۱۲۲۱ : اعمال سینه فاسده

۱۲۲۲ : همجنس بازی و (Trans Sexuality)

۱۲۲۳ : بوسیله هدایت و نصیحت و مساعدت پزشکان و ادعیه و مناجات میتوان بر این نقیصه غلبه یافت

۱۲۲۴ : همجنس بازی توسط مظهر الهی ممنوع گشته و در صورت لزوم فرد مبتلا باید با پزشک داتا، مشورت کرده نهایت جهد و کوشش را میذول نماید تا بر این نقیصه، سینه غلبه باید

۵۸

 

:

۱۲۲۵ : مسئله این نیست که آیا یک همجنس باز می تواند بهایی باشد یا خیر، بلکه این است که وی گونه با الیم الهیه قادر است بر مشکل خود فائق آید ۱ ۹۱۱/۶۰ ی غریزه جنسی در انسان دین الهی کنترل این غریزه، طبیعی را تعلیم می دهد

۱۲۲۷ : هنگامی که جهت اطاعت از اوامر الهی تلاش مینمائیم به هدایت او مطمئن هستیم

۱۲۲۸ : انسان باید با تلاش و کوشش و با تغییر مسیر فکر و ذهن از طریق توسل به آثار مبارکه،

هنگامی که تمنیات سرکش نفسانی هجوم می نماید، با آنها به مقابله برخیزد

۱۲۲۹ رابطه همجنس بازانه، مقصد حیات انسانی را، معلوم می سازد

۱۲۳۰ : همجنس بازی فساد اخلاقی و زناکاری در امر الهی ممنوع میباشند

ی قوانین ازدواج

(۱) رضایت والدین

۱۲۳۱ : اطلاع از خصوصیات یکدیگر، وظیفه، طرفین و نیز والدین آنان است

۱۲۳۲ : طرفین ازدواج باید کاملا با خصوصیات یکدیگر آشنایی حاصل کنند.

۱۲۳۳: قانون رضایت والدین، بایستی سبب توجه جوانان به اهمیت و جدیت امر ازدواج گردد

۱۲۳۴ : رضایت والدین برای افراد مسنی که مجددا ازدواج میکنند نیز چه والدین بهایی باشند یا نه، ” ضروری است

۱۲۳۵ : قانون رضایت ،والدین به قصد تحکیم روابط خانوادگی است

۱۲۳۶ : رضایت والدین قانونی که اهمیت عظیم داشته، اساس جامعه بشری را، استحکام می بخشد

۱۲۳۷ : رضایت والدین در قید حیات مسئولیت سنگینی را متوجه هر یک از آنان می نماید

۱۳۳۸ : والدین میتوانند از محفل روحانی نظر خواهی کنند، اما تصمیم نهایی بعهده خود آنان است.

۱۲۳۹ : مخالفت سایر اعضاء خانواده، غیر از والدین در اعتبار ازدواج، تأثیری ندارد

۱۲۴۰ : در ازدواج با غیربهایی، رضایت والدین هر دو طرف ضروری است

۱۲۴۱ : فرزند می تواند از والدین خود تقاضای تجدید نظر نماید. و نیز می تواند از محفل روحانی درخواست کمک کند

۱۲۴۲ : والدین، اغلب، به دلیل تعصب از اعطای رضایت، خودداری می کنند

۱۲۴۳ : اگر والدین در قید حیات ،باشند تحصیل رضایت آنان ضروری است

۱۲۴۴ : شرایطی که تحت آن؛ رضایت والدین جهت ازدواج بهایی لازم نیست

۱۲۴۵ : کناره گیری از امرالله به قصد شانه خالی کردن از قوانین حضرت بهاء الله، برای موء من

۵۹

 

حقیقی، محال است

۱۲۴۶ : والدین برای ازدواج رضایت میدهند نه برای برگزاری یک مراسم مذهبی بهایی

۱۲۴۷ : برای یافتن والدین هر طریق معتدل و اقدام ممکنی باید بررسی و صورت پذیرد محفل روحانی مسئول بایستی متقاعد شود که این اقدامات انجام شده است

۱۲۴۸ : دختر یا پسر میتواند از دیگران بخواهد که به نفع وی با والدین تماس بگیرند

۱۲۴۹ : ازدواج به قصد تحکیم وحدت و هماهنگی است – پدر و فرزندی که نسبت به هم بیگانه

شده اند، باید به یکدیگر نزدیک شوند

۱۲۵۰ : خلاصه مقررات مربوط به رضایت ازدواج برای فرزند خواندگان

۱۲۵۱ : فرزند خواندگان و اهمیت ویژه روابط آنان با والدین طبیعی

۱۲۵۲: قانون عمومی فرزند خواندگی

۱۲۵۳ : وظیفه، محفل روحانی، تضمین آزادی در اعطای رضایت است مطلوب ر ممهور است گرچه این یک ضرورت قانونی نمی باشد

۱۲۵۴ : اگر والدین مشخصات همسر فرزندشان را در رضایتنامه قید نکنند.

(۲) نامزدی بهایی

۱۲۵۵ : ابتدا باید کسی را انتخاب کرد

۱۲۵۶ : دوره نامزدی و اعلام آن

۱۲۵۷ : اگر در دو طرف ازدواج ایرانی باشند دوره نامزدی نبایستی از ۹۵ روز تجاوز کند

۱۲۵۸ : ۹۵ روز ،باید از هنگامی که طرفین نامزد شده اند، شروع شود

۱۲۵۹ : فسخ نامزدی به معنی نقض قانون امری نیست

۱۲۶۰ : اعلان ازدواج قبل از شروع ۹۵ روز مانده به ازدواج، ممنوع است

۱۲۶۱: نامزد شدن با دختری که به سن بلوغ نرسیده، ممنوع است

(۳) ازدواج بهایی

۱۲۶۲ : گرچه نفوسی هستند که ازدواج نمی کنند اما تعالیم امرالله ازدواج را تا حد یک مؤسسه الهی،.

متعالی می شمارد

۱۲۶۳ : مؤنسه ازدواج آنگونه که توسط حضرت بهاء الله معین و مقرر گشته، اساس حیات اجتماعی بشری را تشکیل میدهد

۱۲۶۴ : بعد جسمانی رابطه زوجی تابع مقاصد و وظائف اخلاقی و روحانی آن است

۱۲۶۵ : ازدواج بین دو فرد بهایی میتواند بعنوان نیرویی نافذ در حیات دیگران بحساب آید

 

۱۲۶۴ : بعد جسمانی رابطه زوجیت، تابع مقاصد و وظائف اخلاقی و روحانی آن است

۱۲۶۵ : ازدواج بین دو فرد بهایی میتواند بعنوان نیرویی نافذ در حیات دیگران بحساب آید

۱۳۶۶ ازدواج بهایی باید رابطه ای حقیقی و ابدی باشد

۱۲۶۷ : ازدواج وظیفه ای است اخلاقی و نه اجباری

۱۲۶۸: حضرت بهاءالله ازدواج را بعنوان طریق صحیح و طبیعی زندگی رد تاکید قرار داده اند

۱۲۶۹ : دیانت بهایی هیچ شکلی از ازدواج آزمایشی را تائید نمی کند

۱۲۷۰ : درباره زوجهایی که بدون عقد و ازدواج با یکدیگر زندگی می کنند

۱۲۷۱ : تفاوت اساسی میان دو نوع رابطه بین زن و مرد

۱۲۷۲ : امرالهی در برخی موارد، روابط را غیر اخلاقی اما پذیرفته شده بوسیله جوامعی

آن زندگی می کنند را می پذیرد

۱۲۷۳: قانونی کردن وضعیت موجود مستلزم انجام مراسم عقد بهائی نیست

۱۲۷۴ : فرق میان ازدواج آزاد و ازدواج قانونی

۱۲۷۵ : ازدواج آزاد (بدون عقد نکاح) و روابط مفسده آمیز علنی

۱۲۷۶ : نقض قانون ازدواج در صورتی صادق است که فرد بهایی قبلا از مقررات مربوطه مطلع شده

باشد

۱۲۷۷ : ارائه اطلاعات اشتباه توسط محفل روحانی

۱۲۷۸ : کلیه، احبائی که از قانون بی اطلاعند در وضعیت دیگری قرار می گیرند

۱۲۷۹ : نسبت به اعمال قوانین امری برای مردمان بومی، صبور و متحمل باشید نبایستی در امور

شخصی مردم مداخله نمود

۱۲۸۰ : اختیار دو همسر مردود است

۱۲۸۱ : خلاصه مقررات امری راجع به ازدواج با پیروان سایر ادیان الهی

۱۲۸۲ : ازدواج مختلط (یعنی بهایی با غیر بهایی)

۱۲۸۳ : مقررات ازدواج بین کاتولیکهای رمی با غیر کاتولیکها

۱۲۸۴ : در واقع، هیچ شخصیتی در انجام مراسم عقد بهایی، حضور ندارد اگر به هر دلیلی فرد غیر بهایی از ذکر آیه مبارکه مربوطه امتناع ورزد فرد بهایی نمی تواند با وی ازدواج کند

۱۲۸۵ : ازدواج فرد بهایی با فرد ملحد

۱۲۸۶ : ازدواج و کالتی

۱۲۸۷ : مراسم هند و برای فرد بهایی قابل قبول است، مشروط بر آنکه

۱۲۸۸ : ازدواج بین نژادی

۱۲۸۹ : ازدواج بین فامیلی

 

۱۲۹۰ : مراسم ازدواج بهایی برای دو نفر غیر بهایی

۱۲۹۱ : اثر موسوم و مشهور به «لوح ازدواج

۱۲۹۲ : ترتیبات و برنامه های ازدواج بایستی کلا در اختیار عروس و داماد باشد

۱۲۹۳ : مومنان نبایستی در مراسم ازدواج احبائی ،که مراسمشان بر خلاف موازین امریه است.

حاضر شوند

۱۲۹۴ : قسمت اجباری یک عقد بهایی، تقبل و تعهد انجام آنست در حضور دو نفر نمایندگان محفل

روحانی

۱۲۹۵ : وقتی که فردی بهایی با فردی غیر بهایی ازدواج می کند، در صورت تقاضا، ممکن است. مراسم در عبادتگاه دین دیگر انجام شود، مشروط بر آنکه….

۱۲۹۰ : شاهدان عقد هر دو نفسی هستند که مورد تائید محفل روحانی باشند: این امر امکان ازدواج بهایی، نفوس مهاجر و منفرد در نقاط دور افتاده را ممکن می سازد

۱۲۹۷: دو وظیفه، ضروریه در باره تربیت فرزندان

۱۲۹۸ : مراسم ازدواج بهایی باید به ساده ترین نحو ممکن برگزار گردد. هیچ آداب و رسومی وجود

ندارد

۱۲۹۹ : معنى تحلل ازدواج با زفاف

۱۳۰۰ : تحقق ازدواج (زفاف) باید در خلال ۲۴ ساعت پس از عقد امری صورت پذیرد

۱۳۰۱ : طرز گزارش کردن مراسم ازدواج بهایی فرد فقط برای محفل روحانی عمل می نماید

ک – طلاق

۱۳۰۲ : موضع جامعه امروز نسبت به طلاق

۱۳۰۳ : در امر الله هیچ جهت و بهانه ای برای طلاق موجود و مسموع نیست. این عمل فقط هنگامی قابل قبول است که انزجاری شدیده نسبت به شریک زندگی حادث شود ۱۳۰۴ : جوانان، باید چنان در تعالیم مبارکه همین شوند که حتی فکر طلاق برایشان منفور باشد.

۱۳۰۵ : طرفی که عامل و مسئول طلاق است. معرض مصالب شدیده واقع خواهد شد

۱۳۰۶ : احبای الهی باید جداً از طلاق بپرهیزند

۱۳۰۷ : طلاق موکول به تصویب و اجازه محفل روحانی است

۱۳۰۸ : باید به فکر آینده فرزندان بود

۱۳۰۹ : طلاق، تمامی زندگی آینده فرزندان و نیز جهت گیری آنان را نسبت به ازدواج، تحت تاثیر قرار می دهد

۶۲

 

۶۲

۱۳۱۰ : فرد ممکن است متوجه شود که با طلاق نه آزادی بدست آورده است و نه خوشبختی

۱۳۱۱ : هیچکس نمی تواند امر الهی و خدمت به آن را دلیلی برای طلاق و جدایی در نظر گیرد

۱۳۱۲ : برای نجات زندگی مشترک، به هر کوششی باید دست زد در مورد مهاجرین این مسئله حتی مهمتر است

۱۳۱۳ : خانواده بهایی باید تحت حفاظت و صیانت قرار گیرد

۱۳۱۴ : فرد چه هنگام ازدواج بهایی بوده باشد یا خیر یک سال تربص ضروری است.

۱۳۱۵ : اگر در کشوری، طلاق غیر قانونی باشد، احیاء باید از قانون مدنی تبعیت کنند.

۱۳۱۶ : اگر زن با شوهر نارسایی -ذهنی- روانی داشته باشد…..

۱۳۱۷ : احبائی که قصد طلاق دارند باید با محفل محلی یا ملی خود مشورت کنند

۱۳۱۸ : مومنین باید بدانند که گرچه در قوانین الهی طلاق مجاز شمرده شده اما عملی محکوم و مذموم تلقی شده

۱۳۱۹ : محفل روحانی باید، قبل از تعیین تاریخ شروع یک سال تربص، از وجود کره و تنفر علاج ناپذیر، مطمئن گردد.

۱۳۲۰ : دستور العمل برای محفل ،روحانی هنگامی که تقاضایی برای طلاق دریافت می کند.

۱۳۲۱ : تعیین تاریخ شروع ،سنه، تربص بطور خود به خود و دلخواه نیست

۱۳۲۲ شروع یک سال تریص معمولا از زمانی که طرفین، کنیا محفل روحانی را، از جدایی خود به قصد طلاق، مطلع کردند، آغاز می شود

۱۳۲۳ : وظائف محفل روحانی و با لجنه منتخبه، مربوطه راجع به قوانین و مقررات طلاق

۱۳۲۴ : معاشقه با نفسی دیگر در خلال سنه، تربص

۱۳۲۵ : خلاصه مطالب مربوط به تعیین تاریخ مفارقت

۱۳۲۶ : کاهش دوره تربص امکان پذیر نیست

۱۳۲۷ : محفل روحانی موظف است، تقاضانامه به جهت یک سال تربص را مورد ملاحظه قرار دهد

۱۳۲۸ در خلال دوره مفارقت قانونی مراوده و مصاحبت عاشقانه خارج از محدوده، آداب بهایی است

۱۳۲۹ : طرفین در هر زمان از دوره تربص یک ساله می توانند تقاضای طلاق خود را، پس بگیرند

۱۳۳۰ : مادامی که احیاء، مشکلات خانوادگی خود را مطرح نکرده اند، محفل روحانی نبایستی در امور آنان، مداخله کند

۱۳۳۱ : هنوز قانونی که بر اساس آن، به جهت اخذہ طلاقنامه مدنی قبل از اتمام سنه ، تریض، مجازات طرد اداری اعمال شود، وجود ندارد

۱۳۳۲ : فسخ ازدواج با طلاق

۶۳

 

۱۳۳۳ : استرداد مخارج ازدواج

۱۳۳۴ : اعلان برنامه های ازدواج جدید، قبل از تحقق طلاق، صحیح و عاقلانه نیست

۱۳۳۵ : هدایات لازمه مربوط به نفقه در هنگام طلاق

۱۳۳۶ : مرجح آنست که طرفین طلاق راجع به مسئولیت نگهداری فرزندان، دوستانه با یکدیگر کنار بیایند. شوهر موظف است تا تحقق ،طلاق، تامین مادی زن و فرزندان و پس از آن نیز همچنان،

تامین و صیانت فرزندان راه بعهده گیرد

۱۳۳۷ : تأمین مایحتاج زن در طول ،سنه تریض و پس از طلاق – محفل روحانی بایستی، شوهر را به رعایت مسئولیتهایش در امر تأدیه مخارج لازم تشویق نماید

۱۳۳۸ : هیچ شوهری حق ندارد، همسرش را کتک بزند

فصل سی ام – محبت و یگانگی

۱۳۳۹ : عشق و محبت دریان اعظم نفرت است زیرا نفرت عدم عشق است

۱۳۴۰ : باران در مناسبات خود باید محبت را میزان قرار دهند.

۱۳۴۱ : ما باید خدا را دوست بداریم و در این مقام است که محبت نسبت به عموم بشر امکان پذیر می گردد

۱۳۴۲ : نوع محبتی که هر مومنی باید ابراز دارد

۱۳۴۳ : حضرت عبدالبهاء بیان مبارک حضرت بهاء الله را در مورد محبت بشری چنین شرح

می فرمایند:

۱۳۴۹ : مناسبات روحانی به مراتب مهمتر و اساسیتر از قوانین و قواعد است

۱۳۴۵ : اهل عالم مشتاق و نیازمند مشاهده تجلیات عشق و محبت در قلوب یارانند

۱۳۴۶ : پریشانی و آشفتگی عالم در اثر نفوذ نیروهای مخربه….

۱۳۹۷ : باید دعا کنیم که از آلودگی جامعه برکنار و مصون بمانیم

۱۳۴۸ : شجاعت مومنین مورد نیاز است

۱۳۴۹ : شیوه های الهی ضرور تا نباید با اندیشه و افکار بشری مطابق باشد

۱۳۵۰ : اگر طرفین هر دو در آن مورد منفق باشند ،مقبول در صورت نفاق هر دو مردودند

فصل سی و یکم – خدمت نظام وظیفه

۱۳۵۱ : بهائیان در امور نظامی که مستلزم قتل نفوس باشد مجاز به مشارکت داوطلبانه نیستند

۶۴

 

 

۱۳۵۲ : بهائیان مخالف خدمت در ارتش نیستند

۱۳۵۳ : به طرق مختلفی باران الهی در زمان جنگ میتوانند مشارکت و همکاری نمایند.

۱۳۵۴ : بهائیان حق و حقوق حکومتها را در حمایت از ملتشان محترم می شمارند

۱۳۵۵ : این وظیفه آنان است که به عنوان شهروندانی وظیفه شناس و فداکار و از خود گذشته دین خود را نسبت به کشورشان خود ادا نمایند

۱۳۵۶ : مخصوصا از خشونت و درگیریهای مستقیم نظامی اجتناب نمایند

۱۳۵۷ فرد بهائی میتواند وارد ارتش شود به شرطی که مامور و مجبور به شرکت در فعالیتها و در گیریهای مستقیم نظامی نباشد

۱۳۵۸ : خدمت کشوری از طریق حرف به حال بشر مفید است. محفل روحانی ملی مسئول هدایت

جوانان است

۱۳۵۹ در زمان بروز بحرانهای ملی بهائیان منحصرا در پی آسایش و راحتی خود نیستند

فصل سی و دوم – موسیقی

۱۳۶۰ : موسیقی نردبانی است برای عروج ارواح ….

۱۳۶۱ : موسیقی وسیله مهمی برای پرورش و ترقی و پیشرفت بشر است

– ۱۳۶۲ : تعلیم موسیقی در مدارس لازم است

۱۳۶۳ : موسیقی از علوم ممدوحه است.

۱۳۶۴ : موسیقی به عنوان یک هنر

۱۳۶۵ : تلاوت دعا و مناجات با موسیقی (تنظیم ادعیه برای (موسیقی)

۱۳۶۶ : تلاوت و ترتیل ادعیه به صورت سرود دسته جمعی و کر

۱۳۶۷ : به موسیقی در آوردن نماز جایز نیست

۱۳۶۸ : در سر آغاز و طلیعه فرهنگ بهائی ، نمی توانیم خصوصیات هنر آینده را پیش بینی نمائیم

۱۳۶۹ : از اسم اعظم و مظاهر ظهور الهی و اشخاص برجسته امر باید با احترام و تکریم یاد نمود

۱۳۷۰ : تاثیر کلام بعد از استماع موسیقی

۱۳۷۱ : موسیقی به ارتباط روحی کمک می کند

فصل سی و سوم – عدد نه

۱۳۷۲ : احبا به دو دلیل عدد نه (۹) را محترم می شمارند

۶۵

 

۱۳۷۳ : نزد بهائیان عدد و نه مقدس است

۱۳۷۴ : عدد ۹، مظهر نه مذهب مهم و بزرگ عالم و مظهر کمال و نیز ارزش عددی معادل کلمه،

بهاء است.

۱۳۷۵ : عدد ۹ به عنوان بزرگترین عدد یک رقمی مبین و معرف جامعیت و تفوق است

۱۳۷۶: حضرت اعلی از حروف ابجد (ارزش) هندی (کلمات برای معرفی مفاهیم روحانیه استفاده می فرمودند

۱۳۷۷ : خرافات مربوط به عدد ۱۳

فصل سی و چهارم – مخالفتها و اعراض

۱۳۷۸ : اگر حیات درونی قوی و محکم باشد در مورد مخالفت بیرونی جای ترس و نگرانی نخواهد

برد

L

۱۳۷۹ : مقابله با حملات و انتقادات علیه امر الله بر عهده محفل مقدس روحانی ملی است

۱۳۸۰ : امرالهی به نحو موثر مستقر نخواهد شد مگر آنکه با نیروهای مخالف مقابله و بر آنها غلبه نماید

۱۳۸۱ : زوجه بهائی علی رغم مخالفت همسرش با امر الهی، باید نهایت محبت و وفاق را نسبت به او روا دارد

۱۳۸۲ : چگونه جامعه پریشان و آشفته خود را از مخاصمات و منازعات خلاص تعالیم و آن را بازسازی کنیم

۱۳۸۳ : اغلب موءسات مذهبی و علمای روحانی سرسخت ترین مخالفان امر الله هستند

فصل سی و پنجم – سازمانهای غیر بهائی

۱۳۸۴ : ارتباط با امر بهائی به تنهایی کافی نیست

۱۳۸۵ : ارتباط با مؤسسات غیر بهائی

۱۳۸۶ : تصریح ارتباط و پیوستگی جهت مقاصد امر بهائی

۱۳۸۷ : وابستگی بهائیان به کلیساها و کنیه و فراماسونری و امثالهم

۱۳۸۸ : تقاضای کناره گیری بهائیان از گروههای فراماسونری و سایر مجامع سری

۱۳۸۹ : چرا از بهائیان تقاضا میگردد از عضویت در کلیا کنیسه و غیره اجتناب کنند؟

۱۳۹۰ : استعفاء از نظم فراماسونری

۶۶

 

۱۳۹۱ : پیروان امر بهائی باید از سازمانهای سری اجتناب کنند

۱۳۹۲ : تتوسوفیها، یک فرد نمی تواند همزمان هم بهانی و هم تئو سوفیست باشد.

۱۳۹۳ : سازمان حکومت جهانی باید بی نظر و بیطرف باشد.

۱۳۹۴ : جامعه تاریخ جدید … اعداء و مخالفین امر بهائی

۱۳۹۵ : سازمانهای اجتماعی – کارهای رفاهی- پیروان امر بهائی در حال ساختن پناهگاهی برای بشر

می باشند

۱۳۹۶ : عضویت در سازمانهای دینی غیر بهائی

۱۳۹۷ : تدریس در مدرسه تبلیغی (Mission School)

۱۳۹۸ : بهائیان نباید به کلیسا اعتراض کنند

۱۳۹۹ : فرد بهائی نمی تواند پیرو مکتب روح پرستی (Spiritism) باشد

۱۴۰۰ : ارتباط جامعه بهائی با سازمان ملل متحد

۱۴۰۱: کلیه جنبشهای اجتماعی لمعه ای از حقیقت در بر دارند.

۱۴۰۲ : عدم مطالبه اعانات مالی از یک سازمان دینی و مذهبی بعنوان یک فرد بهائی

۱۴۰۳ عضویت در اتحادیه های بازرگانی – نحوه انتخابات

۱۴۰۴: درباره شرکت در اعتصابات

فصل سی و ششم اهالی مشرق زمین

۱۴۰۵ : شرقیان ـ اخطارات به مسلمانان شرقی ۱۴۰۶ : بهائی بودن تنها به نام نیست

۱۴۰۷ : امتناع از هر گونه تلاش برای روی آوردن شرقیها به امر مقصود مسلمانان خاورمیانه،

پاکستان و هندوستان میباشد؟

۱۴۰۸ : عدم ضرورت قطع ارتباط و تماس بهائیان با مسلمانان ایرانی – اما برقراری روابط دوستانه و تبلیغی با آنان درست نیست

۱۴۰۹ : در موارد خاصی مسلمانان ایران قابل تسجیل هستند. هر موردی باید جهت تأیید به بیت العدل اعظم ارجاع گردد

۱۴۱۰ : متخصصین بهائی نباید از رویارویی با مسلمانان ایرانی خودداری کنند

۶۷

 

فصل سی و هفتم – صلح

۱۴۱۱: ترویج صلح توسط وزرای بیت عدل

۱۴۱۲ : زمان و وسیله تأسیس صلح اصغر و صلح اعظم

۱۴۱۳ : تا وقتی که پیام بهاء الله به قلوب بشر ترسد و آنها را دگرگون نسازد تحقق صلح ممکن نیست

۱۴۱۴ : پیش بینیهای صلح پیشگولی دانیال – ۱۳۳۵ روز

۱۴۱۵ : مقدمات صلح

۱۴۱۶ : پرتو افکار صلح به بار نمی آورد

۱۴۱۷ : عنایتی اعظم از این نه که فردی مسبب و مصدر صلح گردد

۱۹۱۸ : قبل از استقرار صلح عمومی اراده و عمل ضروری است

۱۴۱۹ : هر وسیله ای که موجد جنگ باشد باید مهار شود

۱۴۲۰ : هر قرنی حائز یک راه حل برای یک مشکل اساسی و غالب است

۱۴۲۱ : تا استقرار آن صلح دائمی که پیامبران پیشگوئی نموده اند دمی آرام نگیرید

۱۴۲۲ : عدم توجه به راه حل بهائی جهت صلح بمشابه ایجاد بنا بر شنزار است

۱۴۲۳ : وحدت عالم انسانی توسط حضرت بهاء الله تضمین گشته و هیچ قوه ای قادر به ممانعت از آن

نیست

۱۴۲۴ : تعالیم حضرت بهاء الله آگاهی جهانی و خط مشی زندگی عمومی را بوجود خواهد آورد

(مستقر خواهد ساخت)

۱۴۲۵ : صلح تحقق خواهد یافت

۱۴۲۶ : هدف و مقصد امر بهائی محو جنگ و استقرار صلح و وحدت است

۱۴۲۷ : خلع سلاح هسته ای

۱۴۲۸ : انتقال از حکومت ملی کنونی به حکومت جهانی

۱۳۲۹ : بهائیان طرفدار جنبش صلح طلبان نیستند.

۱۹۳۰ : صلح اصغر ابتدائاً (مقدمتاً)، یک وحدت سیاسی خواهد بود.

فصل سی و هشتم – یادداشتهای زائران

۱۴۳۱ : هر نوع روایتی که بواسطه نضی تأیید نشده باشد قابل اطمینان نیست

۱۴۳۲ : امتیاز احیاتی که از نتایج این زیارتها بهره مند می گردند

۱۴۳۳ : یادداشتهای زائرین از صحبتهای شفاهی است و نمی تواند مرجع موثقی همچون نصوص

۶۸

 

۶۸

مقدسه محسوب شود

۱۴۳۴ : یادداشتهای زائرین برای استفاده شخصی خودشان است

۱۴۳۵ : تفاوت بین بیانات شفاهیه و الواح مبارکه

۱۴۳۶ : داستانهای ذکر شده در مورد حضرت عبدالبهاء

۱۴۳۷ : تنها الواح مهر و امضاء شده موفق تلقی می شود

۱۴۳۸ : یادداشتهای زائرین حاوی بیانات حضرت عبدالبهاء در مورد در آغوش کشیدن و بوسیدن

۱۴۳۹ : یادداشتهایی که توسط خانم ماکسول در حیفا گردآوری شده

الف – سیاست

فصل سی و نهم – سیاست و دولتها

۱۴۴۰ : شخصیتهای سیاسی

۱۴۴۱ : سیاستمداران؛ مشاغل دولتی غیر سیاسی

۱۴۴۲ : بهائیان نباید عضو حزب جمهوریخواه و یا دمکرات شناخته شوند

۱۴۴۳ رأی دادن در انتخابات کشوری

۱۴۴۴ : اجتناب از انتساب به احزاب سیاسی

۱۴۴۵ : برای بهائیانی که در کشورهایی زندگی میکنند که ساختار سیاسی مبتنی بر سیستم یک

حزبی میباشد

۱۴۴۶ ز هیچ بهایی مؤمنی نباید خود را نسبت به برنامه های سیاسی متعهد سازد

۱۴۴۷ : اگر اهل بهاء مجبور به انتساب به یک مکتب و حزب سیاسی بودند، باید از مشارکت در انتخابات مربوطه خودداری کنند

۱۲۴۸ : تسجیل در هنگامی که وابستگی سیاسی و یا فعالیت سیاسی مطرح است

۱۴۴۹ : عضویت در هر یک از احزاب سیاسی متضمن انکار اصول صلح و وحدت می باشد.

۱۴۵۰ : راجع به شخص بهائی که به تهیه آگهیهای تلویزیونی برای مبارزات سیاسی اشتغال دارد

۱۴۵۱ : بهائیان نمی توانند برای احراز مقامات سیاسی مبارزه کنند و یا فعالیتهای طرفدار مایانه سیاسی را تعهد نمایند ولی می توانند به مقامات انتصابی که ماهیت سیاسی ندارند بر گزیده شوند

۱۴۵۲: انتخاب شخص بهایی به عنوان کدخدای محل و یا شرکت در یک شورای محلی اشکانی ندارد مشروط بر آنکه….

۶۹

 

ب – دولتها و مقامات کشوری

۱۴۵۳ : از سیاست چون طاعون بپرهیزید و مطیع دولت حاکم باشید

۱۴۵۴ : دیانت بهایی فوق همه احزاب سیاسی قرار دارد ولی بهائیان موظفند که صمیمانه از رژیمهای سیاسی حاکم اطاعت کنند

۱۴۵۵ : بهائیان حتی به قیمت فدا کردن امور تشکیلاتی باید از دولت اطاعت کنند ولی سازش بر سر – مسائل عقیدتی حتی اگر منجر به مرگ گردد جایز نیست

۱۴۵۶ : اصل اطاعت از حکومت منضمن انتساب تعالیم بهایی به برنامه های سیاسی نیست

۱۶۵۷: استخدام در وزارت خارجه

۱۴۵۸ : بهائیان باید به محفل روحانی خود و در عین حال به دولت حاکم بچه شورای قبیله و یا رئیس قبیله و یا مقامات شهرداری باشد و قادار بمانند.

۱۴۵۹ : پستهای انتخابی و با انتصابی در دولت باید در صورت عدم مغایرت با رهنمودهای ارائه شده مورد پذیرش قرار گیرد

۱۴۶۰ : امر الهی با منافع واقعی هیچ کشوری مخالف نیست

۱۴۶۱ : هدف ما تخطی از مفاد قانون اساسی هیچ کشوری نیست

۱۴۶۲ : بهائیان مطیع قوانین فدرال و یا ایالتی میباشند

۱۹۶۳ : اطاعت از حکومت عادل – مفهوم آن

چیست

۱۴۶۴: قسم یاد کردن

۱۴۶۵ : اطاعت نام از مقررات اداری

تو تو ۱۶ : در صورتی که محفل روحانی و خود احیاء نتوانند از طریق مذاکره اختلاف را حل و فصل نمایند ارجاع دعوا به دادگاههای مدنی اشکالی ندارد

۱۴۶۷ : جهانیان را از مقصد حقیقی حضرت بهاء الله آگاه سازید

۱۳۶۸ : عدم مداخله در امور سیاسی ما باید از تفزه در باره امور سیاسی پرهیز نمائیم و از نوشتن مطالبی راجع به امور جاری خودداری کنیم

۱۹۶۹ : روشی که فرد میتواند برای انتقاد از نظام سیاسی – اجتماعی امروز جهان برگزیند.

۱۴۷۰ : سلطنت در آینده

۱۴۷۱ : پرزیدنت ویلسون و دکتر جردن

Y.

 

ج کارمندان دولت

۱۴۷۲ : آنانی که به خدمت دولت مشتغلند باید وظایف خود را با کمال وفاداری و صداقت انجام

دهند…

۱۹۷۳ : کارمندان دولت باید اعمال و افعالشان در منتها درجه درستی و صداقت باشد.

۱۴۷۴ : تقومی که برای خدمت به عموم انتخاب میشوند باید وظایف خود را با روح اطاعت محضه

انجام دهند ۱۴۷۵ : نفوسی که به خدمت دولت وارد میشوند باید از همه اشکال رشوه و فساد بر حذر باشند.

۱۴۷۶ : اگر شخصی از موقعیت خود در دولت با رفتار فاسد و پول پرستانه سوء استفاده کند….

۱۴۷۷ : اگر شخص به حکومت عادله خیانت کند به خداوند خیانت کرده است

۱۴۷۸ : آنان باید راضی به دستمزد دریافتی خود بوده شخصیت خود را با ارتشاء و تقلب و حتی پشیزی سوء استفاده ضایع نسازند

فصل چهلم – دعا و تفکر

الف – دعا و مناجات

۱۴۷۹ : حالت دعا بهترین حالتهاست بخصوص در تنهایی و در نیمه شب

۱۴۸۰ : امتیاز تنهایی در هنگام ارتباط با خداوند

۱۳۸۱ : هر چه شخص مناجات کننده منقطع تر و خالصتر باشد مناجات او در درگاه خداوند مقبولتر

است

۱۴۸۲: الهاماتی که از طریق مناجات به انسان می رسد

۱۴۸۳ : دعا و مناجات باید توام با عمل و اقدام باشد.

۱۴۸۴ : اهمیت و قدرت مناجات

۱۴۸۵ : هر کس در هنگام برخاستنش از خواب باید امروز خود را با دیروز خود مقایسه نماید و دعا

کند

۱۳۸۶ : چگونه دعا کنیم شخص باید با درک صحیح از وجود خداوند شروع به دعا کند

۱۴۸۷ : تلاوت مناجاتهای نازله از قلم حضرت بهاء الله بهتر است. به ادعیه ای که توسط دیگران

تجویز شده است

۱۴۸۸ : توجه به مظهر ظهور

۷۱

 

۷۱

۱۴۸۹ : دعا کردن خطاب به حضرت بهاء الله

۱۴۹۰ : خطاب قرار دادن حضرت بهاءالله در د ر دعا به عنوان واسطه

۱۴۹۱ : ما می توانیم در دعا حضرت ولی امر الله را مخاطب قرار دهیم ولی نباید مقام ایشان را با مقام

پیغمبر اشتباه کنیم

۱۴۹۲ : توجه به مقام حضرت بهاء الله در هنگام دعا

۱۴۹۳: حضرت بهاء الله را می توان از طریق حضرت عبدالبهاء مخاطب قرار داد

۱۴۹۴ : اشخاصی که میخواهند به صورت اجتماع دعا کنند

۱۴۹۵ : ادعیه بایستی بر حسب متن چایی تلاوت شوند

۱۴۹۶ : به متن آثار مبارکه کاملا وفادار باشید

۱۴۹۷ : در زمینه نقل ادعیه

۱۴۹۸ : اوقات مخصوصه برای ذکر خداوند

۱۴۹۹ : دعای سحر

۱۵۰۰ : ادعیه، صبحگاهی

۱۵۰۱ : ما نباید دعای شکرگزاری و یا تعلیم آن را به کودکانمان وظیفه خود قرار دهیم

۱۵۰۲ : نماز جماعت فقط مخصوص اموات است

۱۵۰۳ : ادعیه را می توان به صورت هماهنگ تلاوت کرد

۱۵۰۴ : نماز تدفین را یک نفر باید بخواند

۱۵۰۵ تلاوت و قرائت ادعیه دعا اصولا ارتباط بین خدا و انسان است.

۱۵۰۶ : دعای شفا و ادعیه خاص ایام ضیام

۱۵۰۷ : تاثیر دعای شفا

۱۵۰۸ : اجابت ادعیه از طریق عمل

۱۵۰۹ : محافظت دعا از ابتلائات اجتماع

۱۵۱۰ : پنج مرحله، دعا

۱۵۱۱ : تلاوت ادعیه به تعداد نه بار اجباری نیست

۱۵۱۲ : انسان روحانی فقط به خاطر عشق به خداوند دعا می کند

۱۵۱۳ : تسبیح به صورت خواندن نماز جماعت و غیره

۱۵۱۴: قرائت ادعیه از طریق رادیو

۱۵۱۵ : اطفال بهایی، مراسم دعا و دعای دسته جمعی

۱۵۱۶ : مادران و سایر منتخبین باید منتخباتی از کلام الهی را برای حفظ توسط کودکان برگزینند

۱۵۱۷ : هیچگونه دستور مصرحی برای تکرار ادعیه، حضرت باب وجود ندارد

VT

 

۷۲

۱۵۱۸ : جلسات دعای دسته جمعی

۱۵۱۹ : بهائیان باید مناجات کردن را بیاموزند ولی باید از مراسم تعصب آمیز و خرافاتی اجتناب کنند

۱۵۲۰ : یا مسکن الأرباح دعایی برای مواقع خطر

ب نمازهای واجب

۱۵۲۱ : در هر یک از کلمات و حرکات نماز واجب رموز و حکمتهایی وجود دارد

۱۵۲۲ : نمازهای واجب

۱۵۲۳ : توجه به مکا در هنگام نماز، نمادی جسمانی از یک حقیقت باطنی است. اگر شخص نتواند اعمال لازمه، نماز کبیر را انجام دهد میتواند نماز صغیر را بخواند

۱۵۲۴ : اگر شخص بهایی مریض است و یا از نظر جسمانی قادر به اجرای رکوع نیست

۱۵۲۵ : نماز وسطی . تکرار اسم اعظم به تعداد ۹۵ بار

۱۵۲۶ : واجبات نماز و شستشوی دست و صورت در ارتباط با نمازها قوانین حضرت بهاء الله است

۱۵۲۷ : هر نفسی باید نماز خود را شخصا به جا آورد

۱۵۲۸ : درباره قرائت دعای حضرت باب به تعداد ۵۰۰ دفعه

۱۵۲۹ : نماز وسطی باید در هنگام صبح، ظهر و شب به تعداد سه نوبت در روز تلاوت شود .

۱۵۳۰ : تعریف و صبح و ظهره و و شبه

۱۵۳۱ : در عرض جغرافیایی بالا محفل روحانی ملی میتواند ساعات نماز و روزه را بر حسب ساعت

معین نماید

۱۵۳۲ : با اتکاء به متون کتاب اقدس در رساله سوال و جواب – بیت العدل اعظم الهی استفاده از ساعت را تجویز می کند

۱۵۳۳ : والله ابهی شکل اسم اعظم است که در نماز کبیر قرائت می شود.

۱۵۳۶ : دستورات مربوط به نماز کبیر

۱۵۳۵ : دستورات مربوط به نماز وسطی

۱۵۳۶ : حالت صحیح نشستن در هنگام نمازها

۱۵۳۷ : وضو و سایر واجبات نماز که لازمه، تلاوت نماز کبیر است

۱۵۳۸ : وقتی برای انجام و ضو آب کافی در دسترس نباشد.

۱۵۳۹ : آیه ای که در مواقع عدم دسترسی به آب باید تلاوت شود

۷۳

 

فصل چهل و یکم – انبیاء – مظاهر ظهور الهی

الف – حضرت باب

۱۵۴۰ : دوران رسالت حضرت باب

۱۵۴۱ : اظهار امر حضرت باب

۱۵۴۲ : اظهار امر حضرت باب و تولد حضرت عبدالبهاء

۱۵۴۳ : کتاب بیان

۱۵۴۴ : ایقان و بیان

۱۵۴۵ : دلیل قوانین شدیدی که توسط حضرت باب نازل گردیده است

۱۵۴۶ : شمایل حضرت باب

۱۵۴۷ : ساعت تولد حضرت باب

۱۵۴۸ : اصطلاح افغان مربوط به منسوبین حضرت باب است.

۱۵۴۹: قربانی کردن نوزده گوسفند توسط حضرت باب پیش از بعثت ایشان بوده است

:۱۵۵۰

ب – حضرت بهاء الله

: هیچ پیامبری همپایه حضرت بهاء الله نیست

۱۵۵۲: حضرت بهاء الله مظهر ظهور اسم اعظم الهی میباشند ۱۵۵۲: حضرت بهاء الله همانی هستند که از طریق نار موقده با حضرت موسی تماس گرفتند ۱۵۵۳: حضرت بهاءالله خدا نیست ولی از طریق ایشان ما می توانیم به معرفت الهی پی ببریم

۱۵۵۴ : چرا خضرت بهاء الله ضمیر «ماه را به کار میبرند

۱۵۵۵ : هیچگونه آثاری از وجود پیامبری که از نظر مقام معادل با حضرت بهاء الله باشد وجود ندارد ۱۵۵۶ : ساعت تولد حضرت بهاء الله

۱۵۵۷ : دور حضرت بهاء الله توضیح بعضی عبارات

۱۵۵۸ : توجیه ایام مذکوره در توقیع دور حضرت بهاء الله

۱۵۵۹: حضرت بهاء الله هم از طریق کنورا Katurah و هم از طریق سارا از اخلاق حضرت ابراهیم

به شمار میآیند یسی پسر سارا، پدر حضرت داود و نیای حضرت بهاء الله میباشد.

۱۵۶۰ : درباره رجعت حضرت مسیح

۱۵۶۱ : ظهور پیامبران بعد

۷۴

 

۱۵۶۲ : نگرانی من برای ظهورات بعد

۱۵۶۳: ایشان از ما نمیخواهند که کورکورانه پیروی کنیم

۱۵۶۴: حضرت مسیح و حضرت بهاء الله

۱۵۶۵ : طول زمان دور و کوربهایی

۰ ۱۵۶۶ : هیچ توضیحی برای مدت پانصد هزار ساله، کور بهایی داده نشده است ۱۵۶۷: حضرت بهاءالله خود را با ظهورات ماقبل شناسایی می کند ۱۵۶۸: حضرت بهاء الله هیچگونه حروف حی برای خود تعیین نکردند

۱۵۶۹ : ابنای علم (راسخین فی العلم)

۱۵۷۰ : دیانت بهائی یک روش زندگی است، نه تنها یک آرمان صرفاً اجتماعی یا فلسفی ۱۵۷۱ : تعالیم حضرت بهاء الله باید در تمامیت خود و واجد ابعاد بسیار انگاشته شود

۱۵۷۲ : تمام نظریه وحی الهی متکی به مصونیت از خطای پیامبران است

۱۵۷۳ : در دیانت بهایی شعائر مذهبی به حداقل تقلیل یافته و هیچگونه عقاید ساخته دست بشر وجود

ندارد

ج – توضیح بعضی از تعالیم بهائی

۱۵۷۴ : منظور از خدای مجسم چیست – خداوند صورت انسانی ندارد

۱۵۷۵ : انسان در گستره، سه بعدی آگاهی زندگی می کنند

۱۵۷۶ : یحتمل سرخپوستان امریکا تحت تاثیر پیغمبران آسیایی بوده اند

۱۵۷۷ : مستغات

۱۵۷۸ : اشاره، یوحنای مقدس در انجیل به ظهور حضرت بهاء الله

۱۵۷۹ : پونیم و خدا در آثار بهایی به خالق اشاره دارد

۱۵۸۰ : مسی قابل تبدیل به طلاست

۱۵۸۱ : در تمام سیارات موجوداتی یافت می شوند

۱۵۸۲ : مفهوم یفجره

۱۵۸۳ : وجود مطلق فقط می تواند به خداوند اطلاق شود مخلوقات او دارای موجودیت نسبی و

واقعیتی جداگانه هستند

۱۵۸۴ : مفهوم علومی که از حرف شروع و به حرف خاتمه می یابند

۱۵۸۵: انرژی اتمی ابزاری شگفت انگیز و عج –

۱۵۸۶: حضرت بهاء الله انسان را ترغیب میکنند به اینکه در ایقاظ استعدادهای خفته خود بکوشد

۷۵

 

۱۵۸۷ : وحجبات در زمان مظهر ظهور بسیار ظریف هستند

۱۵۸۸ : امروزه انکار مظهر ظهور موجب مسئولیت بیشتری است.

۱۵۸۹ : حجر زاویه، همه، تعالیم – وحدت بشریت

۱۵۹۰: کسی که همنوع خود را دوست دارد.

۱۵۹۱ : وما شما را از آن خلق فرمودیم

۱۵۹۲ : منظور از بار دوم رستاخیز روحانی انسان است

۱۵۹۳ : روز قیامت، روز داوری و قبر

۱۵۹۴ : دیانت حضرت بها الله در مرحله اول برای سیاره زمین است.

۱۵۹۵ : ملکوت ابھی

۱۵۹۶ : منتخب

۱۵۹۷ : تکامل روح

۱۵۸ : هلاکت

۱۵۹۹ : هیچ نفسی به حیات ابدی دست نمی یابده

۱۶۰۰ : تفاوتهای مقامی و طبقاتی در جامعه

۰۱ ۱۶: کلمات مکنونه

۱۶۰۲: ایقان، کتاب ایقان مفهوم مدینه الله

۱۶۰۳: که از عدم بخته

۱۶۰ معنی جنود عهد الهی و نیز مفهوم وجین

۱۶۰۵: توضیحی راجع به سوره الشمس

۱۶۰۶: شفاعت

۱۶۰۷ : علم از ۲۷ حرف تشکیل یافته

۱۶۰۸ : معنی کلمه، کافر و نکته ای از لوح احمد

۱۶۰۹ : لوح ملاح القدس

۱۶۱۰: لوح خطاب به جمهوریهای قاره آمریکا

۱۶۱۱ : لوح یوسف

۱۶۱۲ : معنی حقایق امر الله

۱۶۱۳ : معنی کلمه، معین در هفت وادی

۷۶

 

د حضرت عبدالبهاء

۱۶۱۴: حضرت عبدالبهاء

۱۶۱۵: کلیه اعمال ثبت می شود

۱۶۱۶: اهداف اساسیه دوران قیادت حضرت عبدالبهاء

۱۶۱۷: خاطراتی از حضرت عبدالبهاء

۱۶۱۸: حکایاتی در باره حضرت عبدالبهاء

۱۶۱۹ : یوم میثاق و سالگرد صعود حضرت عبدالبهاء

۱۶۲۰ : اگر مبین آیات راجع به موضوعی توضیح نفرموده باشد؛ فرد مختار است آن را بپذیرد بارد

نماید

۱۶۲۱ : دعا و مناجات بسوی حضرت عبدالبهاء

۱۶۲۲ : بواسطه حضرت عبدالبهاء میتوان جمال مبارک را مخاطب ساخت

۱۶۲۳ : شمایل حضرت عبدالبهاء

۱۶۲۴ : شمایل مبارک باید در جایی مناسب قرار داده شود

۱۶۲۵ : حفظ اشیاء و بقایای متبرکه.

۱۶۲۶ : اعصار و عهود امر الهی

۱۶۲۷ : نقشه، ملکوتی الواح تبلیغی حضرت عبدالبهاء)

۱۶۲۸: الواح نقشه، ملکوتی، دستور تبلیغ امر الله است

۱۶۲۹ : عصر رسولی با قهرمانی امرالله

۱۶۳۰: عبارت عصر آهنین (Ironage)

ه – کلمات مبارکه مکنونه

۱۶۳۱ : عنوان کلمات مکنونه را حضرت بهاء الله مطرح فرمودند

۱۶۳۲ : معنی عبارت کلمات مکنونه

۱۶۳۳: کلمات مکنونه دارای ترتیب خاصی نیست

۱۴۳۲ : فقراتی از کلمات مکنونه که در آنها حضرت بهاء الله با عبارت بای پسر روح، انسان را

مخاطب می فرمایند

۱۶۳۵ : تبیین فقره ۱۳ از کلمات مکنونه عربی

 

و – حضرت مسیح

۱۶۳۶ : تاریخ تولد حضرت مسیح

۱۶۳۷ : حضرت مسیح – مسئله بکرزادگی (Virgin birth)

۱۴۳۸ : وقوع معجزات همواره امکان پذیر است

۱۶۳۹ : در مسئله، بکرزادگی تعالیم بهایی با اصول کلیسای کاتولیک تطابق دارد

۱۶۴۰ : برادران و خواهران حضرت مسیح به طریق طبیعی بوجود آمدند

۱۴۴۱ : مقام رفیع حضرت مریم و رد اتهامات کاذبه

۱۶۴۲: کبوتره صرفا یک تمثیل است

۱۶۴۳ : دیانت بهایی منشاء الهی مسیحیت و عصمت مریم عذرا را به رسمیت می شناسد

۱۶۴۴ : مقام حضرت مسیح – همه رسل را میتوان ابن الله نامید زیرا کل مطالع انوار الهیند

۱۶۴۵ : مطابق نص انجیل، حضرت مسیح فقط دو نفره احکام ظاهره مقرر فرمودند

۱۶۴۴ : مصلوب ساختن حضرت مسیح آنگونه که در انجیل آمده است

۱۶۴۷ : اب سماوی ظاهر شد و ماموریت این یعنی حضرت مسیح را اکمال نمود

۱۶۴۸ : اهل بهاء به قیام جسمانی حضرت مسیح بعد از شهادت، قائل نیستند

۱۶۴۹ : اهل بهاء باید برای معجزاتی که در انجیل ذکر شده معانی روحانی جستجو نمایند

۱۶۵۰: حضرت مسیح بدون تردید، تفوق بطرس را مشخص فرمود

۱۶۵۱ : راجع به علائم ظهور جدید

۱۶۵۲ : حضرت مسیح در قرآن

۱۶۵۳ : جانشینی حضرت مسیح جنبش اصلاح دینی و اسلام

۱۳۵۴ دوره عذابی که ملازم یک ظهور جدید است

۱۶۵۵ : آیه ۱۲/۶ از کتاب جامعه غفلت انسان از خداوند

۱۶۵۶ : بارقه ای از الوهیت در انسان موجود است

۱۶۵۷ اشاره به حضرت بهاء الله در انجیل یوحنا

۱۶۵۸ : اهل بهاء به حوادث سفر تکوین از عهد عتیق بصورت ظاهر، معتقد نیستند

۱۶۵۹: سالهای مربوط به عمر حضرت نوح از نوع سالهایی که ما می شماریم نبوده است و ما راهی

برای اثبات داستانهای عهد عتیق در اختیار نداریم

۱۶۶۰: منظور حضرت عبدالبهاء از اینکه ما مندرجات تورات را قبول داریم، قبول مفاد اصلی آن

است

۷۸

ز  اسلام

۱۶۶۱ : تاریخ دقیق تولد حضرت محمد نامعلوم است.

۱۶۶۲ : اشارات عهد عتیق به حضرت محمد و حضرت علی

۱۶۶۳ : اسلام

۱۶۶۴ : تعالیم حضرت محمد سبب تقویت و صیانت جریان تکامل نوع بشر بوده است.

۱۶۶۵ : توضیحاتی پیرامون بعضی مسائل اسلامی حضرت امام حسین، موء سه امامت و غیره

۱۹۶۶ : نحوه مطالعه قرآن

۱۶۶۷ : معنی جن و جنی

۱۶۶۸ : خلافت و امامت

۱۶۶۹ : به تصریح قرآن یهودیان حضرت عیسی را به صلیب نکشیدند

۱۶۷۰ : دیانت حضرت محمد نسبت به ادوار سابقه مقادیر کاملتری از تجلی الهی را افاضه نمود

۱۶۷۱ : تعالیم حضرت محمد مروج مرحله، ملیت است.

۱۶۷۲ : تعدد زوجات در کشورهای اسلامی مخالف تعالیم حضرت محمد است

۱۶۷۳: حضرت امام حسین

ج- بنی اسرائیل

۱۶۷۴ : اسرائیل ۱۹۷۵ : مقام اورشلیم

۱۶۷۶ : فلسطین، وطن یهودیان

۱۶۷۷ : تجمع بنی اسرائیل در ارض موعود

۱۶۷۸ : مهاجرت یهودیان

۱۶۷۹ : عقیده نادرست

۱۶۸۰ : اسباط دهگانه یهود

۱۶۸۱ : یهودیان سرنوشت روحانی عظیمی در پیش دارند و در افواج بزرگ به امر الله اقبال خواهند .

کرد

۱۶۸۲ : فلاسفه یونان با حکماء و رهبران دینی یهود ملاقات کردند

۷۹

 

ط پیامبران و نبوات ادیان مختلف

۱۳۸۳ : حضرت بهاء الله پایان دهنده کور آدم و آغاز کننده کوربهایی هستند

۱۳۸۴: حضرت بودا همانند حضرت عیسی یک مظهر الهی اند

۱۹۸۵ : کنفوسیوس پیامبر نبود اما یک مصلح بزرگ به حساب می آید

عدوا : نبوات حضرت دانیال

۱۶۸۷ : داود پادشاه

۱۶۸۸ : آیه ۲۲/۹ از سفر تکوین – قربانی کردن اسماعیل

۱۶۸۹ : لوط

۱۶۹۰: حضرت زرتشت – تفاوت با حضرت ابراهیم

۱۶۹۱ : آغاز دور حضرت زرتشت

۱۶۹۲ : دیانت هندو اجزم

۱۶۹۳: صابنین

۱۹۹۴ : الأنوثه و صابئین

۱۶۹۵ در زمان حضرت اعلی و حضرت بهاء الله مومنینی از شرق اقصی وجود نداشت

۱۶۹۶ ادیان هندویی، بودایی و زرتشتی

۱۶۹۷ : وجود بر دو نوع است

۱۶۹۸ : مظاهر مقدسه به نوعی، از مقام خود مطلعند

۱۶۹۹ : روح مظاهر قدسیه قدیم است.

۱۷۰۰ : معنی کلمه، حضرت

۱۷۰۱ : مقصد اصلی جمیع ادیان

۱۷۰۲۰ : اصول اساسی ادیان الهی

۱۷۰۳ : دین کیهانی

۱۷۰۴ : هسته مرکزی ایمان دینی

۱۷۰۵ : وحدت عالم انسانی، محور تعالیم مبارکه

۱۷۰۶ : اهمیت مخصوص امر الله در میان ادیان دنیا

۱۷۰۷ : معنى جمله و قدرت عجیبه که عوالم روحانیه بدیعه مطلق می نمایده

۱۷۰۸ : معنی خدای انسان گونه و نیز ارزش دین

۱۷۰۹ : دین باید افکار و اعمال ما را دگرگون سازد

۱۷۱۰ : روز جهانی ادیان و مقصود از آن

۱۷۱۱ : اهمیت بقایای متعلق به مظاهر الهی

۱۷۱۲ : جسم مظهر الهی نیز دارای عناصر و اتمهای معمولی ان

 

۱۷۱۱ : اهمیت بقایای متعلق به مظاهر الهی

۱۷۱۲ : جسم مظهر الهی نیز دارای عناصر و اتمهای معمولی است

۱۷۱۳ : بیست و چهارپر

۱۷۱۴ : کمالات الهی در مظاهر قدسیش انعکاسی دارد

۱۷۱۵ : بشارات به ظهور حضرت بهاء الله

۱۷۱۶: کشتی و طوفان نوح

۱۷۱۷: کلمه، ونقل معانی متفاوت دارد

۱۷۱۸ : علامت صلیب در تمام اشیاء موجود است

۱۷۱۹ : تعالیم سودن بورگ (Swedenborg) و امرسون (Emerson) را باید به عنوان شاخص زمان ظهور دانست

۱۷۲۰ : امانوئل سودن بورگ

۱۷۲۱: حضرت عبدالبهاء، امانوئل سودن بزرگ را به خاطر زحماتش در جهت تجدید حیات دینی و اجتماعی، مورد تحسین قرار داده اند

۱۷۲۲ : به لحاظ قرقی بودن تعالیم سودن بورگ می توان او را مبشر این یوم بدیع به حساب آورد

۱۷۲۳ نفوسی مانند ،امرسون بدون شک ملهم به الهامات الهیه برده اند

۱۷۲۴ : تفاوت میان عارفان و دینداران

۱۷۲۵ : حضرت مسیح عالم مظاهر مقدسه راه کلمه مینامند و حضرت عبدالبهاء آن راه مشیت، ذکر

می فرمایند

۱۷۲۶ : خداوند به ارسال مظاهرش ادامه خواهد داد تا انسان به عالیترین مقصد خود واصل گردد

۱۷۲۷ : جوزف اسیت و کتاب مورمون

۱۷۲۸ : موقف جوزف اسمیت

۱۷۲۹ : مورمونها، اصول و افکار عالیه دارند

فصل چهل و دوم : پدیده های روحی- روانی

۱۷۳۰ : منشاء افکار پلید

۱۷۳۱ : ارواح خبیته

۱۷۳۲ : نفوذ ارواح خبیته

۱۷۳۳ : روح پلید همان طبیعت دون انسانی است

۱۷۳۴ : شر وجود نسبی دارد

۸۱

 

۱۷۳۵ : قوای فوق طبیعی در کودکان و خطر پرورش آنها

۱۷۳۶ : بعد چهارم

۱۷۳۷ : از پدیده های روحی پرهیز کنید

۱۷۳۸ : تسخیر ارواح پلید

۱۷۳۹ : باید کوشید اندیشه ها و رویاهای پاکیزه داشت.

۱۷۴۰ : تشخیص حقیقت از و هم کار آسانی نیست

۱۷۴۱ : تفاوت میان تجلیات الهیه و الهامات شخصیه

۱۷۴۲ : تجربیات عرفانی حقیقی نادر الوقوع است

۱۷۴۳ : نیازی به الهامات و هدایات فردیه نیست

۱۷۴۴ : امور آینده را به آینده واگذار کنید

۱۷۴۵ : سعی در توسعه قوای روحی سبب تضعیف استعدادهای روحانی میشود

۱۷۴۶ : اختر شناسی یک علم است اما طالع بینی خیر

۱۷۴۷ : علم خیالی

۱۷۴۸ : زیج یا دستگاه طالع بینی

۱۷۴۹ : علوم بی تمر

۱۷۵۰ : تاثیر ثوابت و سیارات

۱۷۵۱ : علم اعداد (Numerology)

۱۷۵۲ : مرهمنان نه به طالع بینی نیازی دارند و نه به عددشناسی (Numerology)

۱۷۵۳ : نگارش خود بخود

۱۷۵۴ : نویسندگان و نقاشان بزرگ دنیا تحت تاثیر قوای روحی نبوده اند

۱۷۵۵ : احضار ارواح (Table Writing)

۱۷۵۶ : روحانیت و پدیده های روحی

۱۷۵۷ : علم اعداد و قیافه شناسی در این موارد اغراق شده است.

۱۷۵۸ : تله پاتی

۱۷۵۹ : از این قضیه که کسی بتواند افکار شما را تحت تاثیر قرار دهد، نگران نباشید ۱۷۶۰ : روح گرایان (Siritualists)

۱۷۶۱ : خواب مصنوعی و یا ارتباط با اموات (MesmarismorTrumpet Communications)

۱۷۶۲ : تجسم ارواح در بدن مدیوم

۱۷۶۳ : ساحران پشت صحنه

۱۷۶۴ : اهرام

۸۲

 

۱۷۶۵ : هرم خنوبس

۱۷۶۶ : حفظ روح القدس شامل است.

۱۷۶۷ : بهشت و دوزخ احوال درونی خود ما هستند پیامبران خدا را می شناسند

۱۷۶۸ : مهارتهای روحی – تاثیر این مهارتها موکول به باور فردی است که نسبت به او اعمال می شوند

۱۷۴۹ : اهل بهاء معتقدند با اینکه در جنبه عدمی دارد؛ اما می تواند زندگی ما را تحت کنترل در آورد؛ ولی ما قدرت رهایی از چنگال آن را دارا هستیم

۱۷۷۰ : ارواح شرور مردگان قادر به اعمال نفوذی بر انسان نیستند

۱۷۷۱ : حل چنین مسائلی مستلزم آموزش منظم تعالیم مبار که به احیاء است.

۱۷۷۲ – آنچه که عموما ارواح خبیثه خوانده میشود یک تصور ذهنی بیش نیست اما شرارت هم در

این عالم و هم در عالم بعد وجود دارد

۱۷۷۳ : اعمال مرموزهای که بعضی هندوان در برخی ایالات انجام می دهند، کاملا مخالف تعالیم . مبارکه بوده، احیاء باید از آن احتراز کنند

۱۷۷۴ : تجربیات روحی میتواند اثرات عمیقی بر ما داشته باشد اما در این یوم بدیع حکم الهی این است که به نجات عالم انسانی بشتابیم و این وظیفه، هر یک از احیاء است

فصل چهل سوم – نژادها

۱۷۷۵ ساکنان بومی – نفوس ستمدیده مظلوم

۱۷۷: فرامین تبلیغی حضرت عبدالبهاء ساکنان قاره امریک می توانند علمداران امر الهی گردند

۱۷۷۷: تعصب و تبعیض ـ ارتباط با سرخ پوستان شهرنشین

۱۷۷۸: سیاهپوستان و سرخ پوستان آمریکا

۱۷۷۹ اولین موء من سیاه به امر الهی

۱۷۸۰: خدمات سیاهان

۱۷۸۱: تقاضای حضرت ولی امرالله از نژاد سیاه

۱۷۸۲: بر تبلیغ سیاهان تمرکز نمایید

۱۷۸۳ تشبیه به مردمک چشم گردیده اند.

۱۷۸۴ خدمات سیاهان متضمن فوائد عظیمه است

۱۷۸۵ سیاهان باید سهم خویش را در تاسیس نظم جهان آرای حضرت بهاء الله ایفا نمایند

۱۷۸۶ نژاد سیاه دارای قلوبی صاف و استعداد ذالی و قوای مودعه، روحانی هستند

۱۷۸۷ وجوهشان چون مردمک سیاه چشم است.

۸۳

 

۱۷۸۸: اصل وحدت عالم انسانی تفاوت نژادی را مانع برقراری روابط اجتماعی نمی داند.

۱۷۸۹ حضرت ولی امر الله سپاهان را مخاطب می فرمایند

۱۷۹۰: خطاب به افراد نژاد سفید

۱۷۹۱ : افراد سفید باید سعی بلیغ نمایند

۱۷۹۲ : وحدت در کثرت

۱۷۹۳: حضرت عبدالبهاء هر دو نژاد را مخاطب می فرمایند. هیچ یک از طرفین نمی توانند مدعی

شوند از مسئولیت معاف گشته اند.

۱۷۹۴: خداوند امتیازی قاتل نمی شود

۱۷۹۵ : تعصب هادم بنیان انسانی است

۱۷۹۶ : هدف اقدامات و مجهودات بین نژادی – ژاپنی، آمریکایی، مکزیکی، چینی و سیاه

۱۷۹۷: مصالح و حقوق حقه اقلیتها

۱۷۹۸: احیای غیر سفید احتیاج مبرمی به امر الله دارند متحمل آلام لا تحصی گردیده و معرض ظلم واقع شده اند

۱۷۹۹ : اگر اجازه دهیم تعصب در ما ظهور نماید، در قبال حق مسئول خواهیم بود

۱۸۰۰: اهل بها، باید از سایرین ممتاز باشند

۱ ۱۸۰ : بهائیان کامل نیستند

۱۸۰۲: حضرت عبدالبهاء مستقبلی عظیم برای سرخ پوستان پیش بینی فرمودند مشروط بر آنکه تعالیم حضرت بهاء الله را قبول نمایند

١٨٠٣ : اهل بهاء وحدت و ائتلاف بین اجناس و اقوام عالم را تأیید می نمایند

۱۸۰۴ اعتراض دانشجویان بر علیه تعصب نژادی

۱۸۰۵ : بهائیان باید با نهایت دقت و مراقبت از شرکت در فعالیتهای سیاسی اجتناب نمایند لهذا نمیتوانند در تظاهرات ضد آپارتاید شرکت کنند

۱۸۰۶: تبلیغ دانشجویان متعلق به نژادهای مختلفه متعدده در دانشگاهها و گروههای اقلیت در آمریکا

نظیر چکها، لهستانیها، روسها و …..

۱۸۰۷ : تعصب و تبعیض نژادی مغایر و منافی شریعت الله است

۱۸۰۸: مومنین مسئول و موظف هستند بر ضد تعصب و تبعیض نژادی موجود قیام و آن را محو

نمایند

۱۸۰۹: خداوند مردمان سیاه را از الطاف و مواهب لانهایه خود مستفیض گردانده است

۱۸۱۰ : موءمنین سیاه و سفید باید به جمیع قوا جهد نمایند تعصبی را که طرفین بدان محاطند، از میان

بردارند

۸۴

 

: مومنین سیاه و سفید باید به جمیع فواجهد نمایند تعصبی را که طرفین بدان محاطند، از میان

۸۴

۱۸۱۱: مومنین سیاه در قبال نژاد خود و برادران و خواهران روحانی خویش مسئولیت خطیر بر عهده

دارند

۱۸۱۲: اصل وحدت عالم انسانی مغایر و منافی تعصبات نژادی

۱۸۱۳: قوای شیطانی تعصب

۱۸۱۴: سیاهپوستان باید از تمجید و تحسینی که حضرت بهاء الله از ایشان و دیگر نژادهای مظلوم فرمود ماند مسرور و متباهی باشند.

۱۸۱۵: حضرت ولی امر الله مشارکت در گروههای شرقی خواه غیر سیاسی را تشویق و ترغیب

می فرمایند

۱۸۱۶ سفید پوستان باید در منازل خود از سپاهان صمیمانه استقبال و حتی در صورت تمایل مبادرت به ازدواج نمایند

۱۸۱۷ در دور بهایی زجر و آزار کلیمیان خاتمه می یابد

۱۸۱۸ : سرنوشت غرور آفرین کلیمیان

۱۸۱۹ : مؤمنین کلیمی نژاد باید خود را بهایی بنامند.

فصل چهل و چهارم تناسخ

۱۸۲۰ دیدگاه دیانت بهایی راجع به تناسخ

۱۸۲۱ : هر کس حق آن را دارد که به عقیده ای خاص معتقد باشد

١٨٢٢ : علم ممکن است بین روح انسانی و حقیقت حجاب گردد

۱۸۲۳ زمان ظهور و تکامل محققین و متفکرین بهایی که قادر به مواجهه با چنین مسائلی گردند. فرا

نرسیده است

۱۸۲۴ بسیار بعید است شما بتوانید نفوسی را که چنین موضوعاتی را مطالعه می نمایند، به قبول از الهی هدایت نمایید

۱۸۲۵ مقصود و منظور حضرت بهاء الله از قوای سمع و بصر

۱۸۲۶ مسئله ای به نام تناسخ وجود ندارد

۱۸۲۷: ما باید آثار مظاهر مقدسه را میزان و ملاک تشخیص خود قرار دهیم

۸۵

 

الف – تکریم

فصل چهل و پنجم – تکریم و روحانیت

۱۸۲۸: احترام و تکریم به اماکن متبرکه

۱۸۲۹: استفاده از صفحه صوت مبارک حضرت عبدالبهاء باید با منتهی درجه تکریم و توقیر صورت

پذیرد

۱۸۳۰۰ : زیارت نوار فیلم حضرت عبدالبهاء

۱۸۳۱: نقاشی کردن از شمایل مظاهر مقدسه الهیه منع گردیده است

۱۸۳۲: اظهار احترام و توقیر در بین فرهنگهای مختلفه، متفاوت است

۱۸۳۳ شمایل مبارک حضرت بهاء الله

۱۸۳۴ : انسان در بدایت روحانیت است

۱۸۳۵ : لوازم ضروری ترقی و تعالی روحانی

۱۸۳۶ نکاتی جهت نیل به روحانیت حقیقی امور روحانیه تلاوت ادعیه و تفکر

۱۸۳۷: حضرت بهاء الله روشی خاص را جهت متابعت در امر تفکر معین نفر مودماند و هیچ روشی نباید در مدارس تابستانه بهایی تعلیم داده شود

۱۸۳۸ : اهل بها میتوانند در صورت تمایل برای تفکر شخصی خود از ماسم اعظم مستفیض گردند.

۱۸۳۹ : نظافت تاثیر در روحانیات دارد

۱۸۶۰ : ادای صلاه بورسیه و تلاوت آیات الهی در هر صبح و شام موجب تقویت و رشد روحانی است.

۱۸۴۱: اس اساس روحانیت ثبوت بر عهد و میثاق است

۱۸۴۲ در این ایام فقدان روحانیت در نفوس انسانی ملحوظ و

مشهود

۱۸۴۳ به بصیرت و آگاهی حقیقی روحانی احتیاج است

۱۸۴۴ : ترقی و تربیت روحانی منوط به معرفت و درک مقام عصمت مظاهر مقدسه الهیه است

۱۸۲۵ تلاوت ادعیه برای کسب روحانیت قطعیا ضروری است

ля

 

فصل چهل و ششم ترقی اجتماعی و توسعه اقتصادی

الف – رهنمودها

۱۸۴۶: افقی وسیع تر بر وجه اهل بهاء مفتوح می گردد

۱۸۴۷ مفهوم توسعه اجتماعی و اقتصادی در تعالیم حضرت بهاء الله مندمج است.

۱۸۴۸: تعالیم حضرت بهاء الله بر ایجاد و تاسیس جهانی متحد در جمیع ابعاد ضروری حیات، تاکید

می نماید :۱۸۴۹ قدمهای وصول به این مقصد باید در جامعه بهایی آغاز شود.

۱۸۵۰ تاسیس دفتر توسعه اجتماعی و اقتصادی در مرکز جهانی

۱۸۵۱ قوای نافذه حضرت بهاء الله موافق با مقتضیات و حوائج این عصر است

۱۸۵۲: تقدم و پیشرفت در امر توسعه منوط به خدمات جوامع محلی است

۱۸۵۳ : وظائف اصلیه محافل روحانی ملی ۱۸۵۴ کاربرد منظم تعالیم و اصول امر مبارک به منظور اعتلای کیفی حیات بشری

۱۸۵۵ بیت العدل اعظم از افراد احباء دعوت بعمل می آورد

۱۸۵۶ کیفیت و حجم و دامنه فعالیت احباء در ممالک مختلف باید متفاوت باشد

ب – کشاورزی

۱۸۵۷ بکوشید در علم زراعت و فلاحت مهارت پایید

۱۸۵۸ راه حل مسئله اقتصادی باید از کشاورز آغاز شود ۱۸۵۹ صندوق عمومی که دارای هفت عایدی است، تاسیس خواهد شد

ج – اقتصاد

۱۸۶۰: نظام بهایی مانع از ثروت و فقر فاحش است

۱۸۶۱ روشهای ذکر شده توسط حضرت عبدالبهاء نباید با انظمه عصر حاضر مشتبه گردد

۱۸۹۲: راجع به مسئله مالکیت و تخصیص و توزیع سرمایه

۱۸۶۳: مواسات

۱۸۶۴ روحی که در حیات اقتصادی نفوذ و جریان مییابد در موءسات مشخص متبلور خواهد شد

AV

 

۱۸۶۵: نابرابری اجتماعی

۱۸۶۶ مساوات خیالی بیش نیست

۱۸۶۷: حقوق و دستمزدها

۱۸۶۸: اجراء و تنفیذ اصول روحانی در نظام اقتصادی

۱۸۶۹: تقسیم سود راه حل پیشنهادی جهت رفع یکی از مشاکل اقتصادی

۱۸۷۰: بشر باید برای امرار معاش مدام در زحمت و تلاش باشد

۱۸۷۱ : دین بنفسه انسان را قادر میسازد مناسبات و روابط اقتصادی جامعه را تنظیم و تعدیل کند

۱۸۷۲: اتخاذ روش و رفتار جدید بین المللی مبتنی بر حقایق روحانیه ضروری است

د طرحها و برنامه ها

:۱۸۷۳ شرکت در طرحهای توسعه قویا به شرایط و امکانات خاص در جامعه بستگی دارد

۱۸۷۴ مقصد اصلی چنین طرحهایی باید خدمت به جامعه باشد و نه تجارت و کسب سود

۱۸۷۵ طرحهای توسعه اجتماعی و اقتصادی باید بتواند حوائج و ضروریات و آمال و مقاصد احیای

محل را برآورده سازد

۱۸۷۶ : دو اصل اساسی و زیربنایی

۱۸۸۷۷ توسعه اجتماعی و اقتصادی باید مبتنی بر اصول روحانی باشد تا مثمر ثمر واقع گردد

۱۸۷۸ از پیشنهادات طرحهای توسعه استقبال خواهد شد

۱۸۷۹ : این طرحها میتوانند از حیث امور مالی و قوای انسانی از منابع امری مساعدت شوند

ه اهداف توسعه اجتماعی و اقتصادی

۱۸۸۰: حفظ آداب و سنن و هویت فرهنگی

۱۸۸۱ : علوم و فنون و صنایع

۱۸۸۲: غنا ممدوح و مقبول است . اگر به سعی و کوشش نفس خود انسان به فضل الهی حاصل گردد

و در امور خیر به صرف شود

۱۸۸۳ توسیع دایره معارف

و – لوازم موفقیت

۱۸۸۴: مشرق الاذکار – روحانیات مقدم بر مادیات

۸۸

 

۱۸۸۵ : اصل روحانیت متضمن روش و رفتار تحرک اراده و امید است ه و امید است

ز – مدارس تربیت معلم

۱۸۸۶: اهمیت تاسیس مدارس تربیت معلم

۱۸۸۷ جوانان بهایی میتوانند مشتاقانه به عنوان معلم به خدمت پردازند

۱۸۸۸ طرح تاسیس مدارس میتواند بوسیله احباء و با مشورت غیر بهائیان صورت پذیرد

۱۸۸۹ کودکستان شخصی میتواند از نظر آمار جزء طرحهای توسعه اجتماعی و اقتصادی تلقی

گردد

۱۸۹۰ قبول کمکهای غیر بهائیان برای حفظ و نگهداری و اداره، مدارس

فصل چهل و هفتم مدارس تابستانه بهایی و موسسات امری

الف – مدارس تابستانه

۱۸۹۱ : اهداف مدارس تابستانه

۱۸۹۲ : نباید وقت زیادی صرف موضوعات فلسفی و غامض گردد

۱۸۹۳: مدارس تابستانه می توانند سبب جذب جم غفیری گردند

۱۸۹۴ روش استفاده از نطق کافی نیست

۱۸۹۵: باید تحت نظارت محفل ملی قرار گیرند.

۱۸۹۶: مدارس تابستانه بخش لاینفک فعالیتهای تبلیغی

۱۸۹۷ مدارس تابستانه باید معرف جو بهایی باشند

۱۸۹۸ رقص و پایکوبی – در تعالیم مبارکه مطلبی منافی آن نیست

۱۸۹۹ موضوعات مورد بحث

۱۹۰۰ برنامه مدارس تابستانه باید بر تولید معارف احیاء متمرکز باشد.

۱۹۰۱ گنجاندن دوره، مطالعات در خصوص نقض عهد و میثاق در برنامه مدارس تابستانه حائز اهمیت است

۱۹۰۲: مطالعه الگوی نظم جهانی حضرت بهاء الله برای هر محقق بهایی ضروری و اجتناب ناپذیر است

۱۹۰۳ : اهمیت مطالعه شریعت اسلام ـ به ناطقین و نویسندگان قابل حتی چنانچه غیر بهایی باشند،

۸۹

 

احتیاج است

۱۹۰۴ آموزش قرآن کاملا ضروری و حتمی ام

۱۹۰۵ : اخلاق و پرورش شخصیت

۱۹۰۶: دورهء چند روزه برای فراگیری جمیع مسائل کافی نیست

۱۹۰۷ جوانان بهایی حاضر در مدرسه لوهلن مسئولیت تاسیس و توسعه دانشگاه بهایی را بر عهده دارند

ب – موسسات تبلیغی بهایی

۱۹۰۸ : موسسات تبلیغی

۱۹۰۹ : موسسه تبلیغی باید مرکز فعالیتهای مختلفه باشد

۱۹۱۰ : موضوعاتی که باید آموزش داده شوند

۱۹۱۱ صدور مدرک مورد تایید نیست زیرا بعضا مورد سوء استفاده واقع می شود.

۱۹۱۲ : منظور از موسسه تبلیغی فعالیت است و نه لزوما یک ساختمان

فصل چهل و هشتم – نشر نفحات

الف – تزئید معارف و تحکیم مبانی اعتقادی

۱۹۱۳ : وجوب تلاوت یومیه آثار الهیه

۱۹۱۴ : تزئید معارف – مفهوم آن – محدویتی برای مطالعه و تحقیق در امر مبارک نیست

۱۹۱۵: تزئید

معارف انگیزه و تحرک ایجاد می نماید

۱۹۱۶: مطالعه و تحقیق به اتفاق دیگران

۱۹۱۷ کلاسهای مطالعه و تحقیق – معرفت قلیل آفتی است – از الواح و آیات الهیه نقل نمایید

۱۹۱۸ به تزنید معارف پردازید

۱۹۱۹ : درک کامل تعالیم آن حضرت انگیزه ای است برای مومنین جدید تا زندگی خود را وقف

خدمت به امر الله نمایند

۱۹۲۰ : مطالعه و عمل

۱۹۲۱ : تعالیم روحانی امر الواح مبارکه وصایا – آموزش جدی مورد نیاز است

۱۹۲۲ : ارائه وصیت نامه مبارک حضرت عبدالبهاء به تازه مومنین

 

۱۹۲۳ : امر الهی به افرادی نیاز دارد که ایمانشان تزلزل ناپذیر باشد.

۱۹۲۴: تعلیم و تربیت مومنین جدید

۱۹۲۵: راجع به فرزندان روحانی، هر نفسی خود، مستقل از مبلغ خویش از موهبت ایمان مستفیض

می گردد ۱۹۲۶ تنها با مطالعه کتب و آثار نمی توان به روح امر دست یافت

۱۹۲۷ : نیاز ضروری و اساسی تزئید معارف امری – مقصد خداوند برای بشر

۱۹۲۸: مطالعه کتاب مطالع الانوار شور و شوق جدید در باران ایجاد می نماید

۱۹۲۹ آنچه باید در امر تزئید معارف وجهه همت ما قرار گیرد

۱۹۳۰ : ارائه نامناسب اسم اعظم .

۱۹۳۱: باید به تزئید معارف امری پرداخت تا تبلیغ امر الله و انجام خدمت به آستان الهی میسر گردد

۱۹۳۲: تعالیم حضرت بهاء الله با جنبه های متعددی از حیات درونی و نیز حیات اجتماعی انسان در ارتباط است

۱۹۳۳: پیشرفت امرالله منوط به ایجاد ارتباطی گسترده با عالم غیربهایی است تزئید معارف مستمر

ما را مجهز می سازد

ب – مهاجرت و مهاجرین

۱۹۳۴: آوارگان و گمگشتگان سبیل الهی – مهاجران

۱۹۳۵ آنی تنها نبوده و نیستید.

۱۹۳۶ از شهر و دیار خویش فرار اختیار کنید

۱۹۳۷ : بیت العدل اعظم راجع به مهاجرت و مهاجرین توضیح میدهند – مسئله فراخواندن مهاجر از

حوزه، خدماتیش مطرح نمی گردد

۱۹۳۸ : شان و مقام مهاجر – مهاجر چه کسی است؟

۱۹۳۹ هر فرد بهایی به خصوص آنان که برای خدمت در ممالک دیگر اوطان خود را ترک میکنند باید به ماریون جک اقتدا کنند

۱۹۴۰ : از یک مهاجر خود کفا نمی توان خواست که حتما در محلی معین ساکن شود

۱۹۴۱ : فقط وقتی میتوان از یک مهاجر خواست در یک محل معین ساکن شود که به همین منظور استخدام شده باشد.

۱۹۴۲ : توصیه های حضرت ولی امر الله به احبا مبنی بر ترک مراکز کثیر الجمعیت، به قصد هدایت آنان به سوی اهداف ضروری مهاجرتی است. اهمیت روحانی استقامت در سنگرهای موجود

۹۱

 

۱۹۴۳ : همه اهل بهاء موظف به تبلیغ و خدمت هستند – بعضی که به مقاصد شخصی اسکان می بابند

می توانند در اهداف مهاجرتی مستقر شوند

۱۹۴۴ : ایرانیانی که در کشورهای قاره امریکا ساکن میشوند

۱۹۶۵ : احیای ایرانی می توانند خدمات برجسته ای به فعالیتهای تبلیغی بنمایند، اما لازم است که آنان به عنوان مهاجر مقیم شوند و در اقلیت قرار گیرند

۱۹۴۶ : آیا نوجوانان و کودکان نیز باید به عنوان مهاجر منظور شوند؟

۱۹۴۷ : باید مومنان بومی را تشویق کرد تا محور فعالیتهای تبلیغی شوند

۱۹۴۸ : مهاجرت عالیترین شکل همکاری امری برای زوجین است

۱۹۴۹ : نه مهاجرین ایرانی و نه امریکایی نباید در اماکنی معدود و معین تجمع کنند. ۱۹۵۰ : مهاجران نباید محل ماموریت خود را ترک کنند مگر آنکه مجبور بر این کار شوند. آنان باید مثل اینوک اولینگا که شعله ایمان را در قلوب دیگران بر می افروزد نفوس بومی را تقویت کنند

۱۹۵۱ : مجهولیت و ابهام اولیه حاکم بر کار تبلیغ – حمایت از امر الهی

۱۹۵۲ : مقصود از تفرق

۱۹۵۳ : مهاجرانی که به نقاط مورد نظر وارد میشوند باید بدانند که به عنوان نمایندگان محفل روحانی ملی به حساب می آیند باید معرف امر الله باشند.

۱۹۵۴ : اقدام به مهاجرت مهمترین کاری است آنکه یک فرد مومن میتواند انجام دهد و برکات آن

لا تحصى

۱۹۵۵ : وقتی که یکی از موسسات اداری به وجود آمد. فرد مهاجر دیگر از موقعیت ممتاز برخوردار نیست

۱۹۵۶ : مهاجرین باعث ترفیع شان و منزلت امر الله هستند

۱۹۵۷ : استقامت مهاجرین سبب حصول اجر جزیل در هر دو عالم است

۱۹۵۸ : مهاجرین منفرد و دور افتاده به منزله بیت النور حضرت بهاء الله می باشند.

۱۹۵۹ : مجاهدتهای یک مهاجر – خداوند جمیع کسانی را که به قصد خدمت در گاهش قیام کنند، نصرت خواهد کرد

۱۹۶۰ : هر نفسی که با قلبی پاک و منقطع به خدمت امر الهی قیام نماید، ولو عاری از هر نوع دانش

بشری از تاییدات محتومه حضرت بهاء الله مستفیض خواهد شد

۱۹۶۱ : حضرت بهاء الله همواره مراقباند و مهیا که به یاری ما بشتابند

۱۹۶۲ : کلمه، ومبلغ در بهترین و رساترین مفهوم در مورد مروجین امر الهی صادق است. ثبت آ ثبت آن در گذرنامه مهاجران بلامانع است.

۱۹۶۳ : محفل روحانی باید قبل از آنکه مهاجری محل ماموریت خود را ترک کند برای جایگزینی او

۹۲

اقدامات لازم را معمول دارد

۱۹۶۴ : در عالم بهایی هیچ خدمتی مهمتر از مهاجرت به نقاط بکر نیست

 

۹۲

اقدامات لازم را معمول دارد

۱۹۶۴ : در عالم بهایی هیچ خدمتی مهمتر از مهاجرت به نقاط بکر نیست

۱۹۶۵ : مهاجرین نقاط بکر نمیتوانند در انتخابات محفل ملی شرکت کنند

۱۹۶۶ : لازم است که مهاجرین با هماهنگی نزدیک با مودمنان محلی عمل کنند.

ج اعلان و ابلاغ امر الله

۱۹۶۷ : جولتان را نباید محکوم به نادانی کرد

۱۹۶۸ : توزیع عمومی پاسخنامه مستلزم ارائه کارتهای سوهال است

۱۹۶۹ : اهمیت ارائه تعالیم مبار که به نفوس برجسته

۱۹۷۰ : مردان برجسته اغلب شیفته، آرمانهای محبوب خویش اند اما هنگامی که آونگ به نوسان ..

در آید…

۱۹۷۱ : ابلاغ امر الهی به متفکران جدید و رهبران جامعه

د. رادیو

۱۹۷۲ : توانایی رادیو در اعلان و ابلاغ امر الله

۱۹۷۳ : گامی پیشرو و تاریخی در ابلاغ امر الهی

۱۹۷۴ : به عموم اثبات نمایید که امر الهی وجود دارد

۱۹۷۵ : سخنهایی از حکمت و تدبیر که باید هنگام بخش تاریخ و تعالیم امر الله، مراعات گردد

۱۹۷۶ : کمکهای داوطلبانه پذیرفته میشود اقدامات معموله در جهت تقویت صندوق جامعه

نبایستی از طریق رادیو بخش گردد

ه تبلیغ امر الله

۱۹۷۷ : به خدمت امر الله قیام نمایید

۱۹۷۸ : در کتاب مستطاب اقدس تبلیغ بر مومنین فرض و واجب شده است

۱۹۷۹ : در طرق مختلف تبلیغ تفکر کنید.

۱۹۸۰ : تعالیم مبارکه برای مخفی کردن و ذخیره نمودن عنایت نشده است

۱۹۸۱: حضرت عبدالبهاء نحوه تبلیغ را تعلیم می دهند.

۹۳

 

۱۹۸۲ : اجر شهید محتوم است

۱۹۸۳ : تبلیغ امر الله ارتباطی به شغل و حرفه ندارد

۱۹۸۴ : کار جدی و سخت موه ترتر و پایدارتر است

۱۹۸۵ : مبلغین باید به غذای اندک اکتفا کنند

۱۹۸۶ : یک نیستم دوره ای از مبلغین سیار ایجاد کنید

۱۹۸۷ : مبلغین سیار سبب تقویت فعالیتهای مهاجرین میشوند

۱۹۸۸ : وظائف مبلغین سیار

۱۹۸۹ : مبلغین سیار حائز رتبه و مقامی مخصوص نیستند

۱۹۹۰ : هزینه های اسفار مبلغین

۱۹۹۱ : هیچ مبلغی برای همیشه در استخدام امر الله نخواهد بود

۱۹۹۲ : به مبلغین سیار بایستی مساعدت مالی نمود تا بتوانند برنامه های تعیین شده را به مرحله اجزا

در آورند

۱۹۹۳ : در امر بهایی کسی که رتبه و وظیفه، او با روحانیان و کشیشان حرفه ای قابل قیاس باشد وجود

ندارد

۱۹۹۲ : کمک از صندوق جامعه موقت است.

۱۹۹۵ : مبلغین سیار و مومنینی که اغلب در سفر هستند

۱۹۹۶ : بلوغ روحانی، فرایندی بطنی است

۱۹۹۷: هر مردمنی بستا به یک کشتی نجات است.

۱۹۹۸ : اولین خصوصیت یک مبلغ روحانی

۱۹۹۹ : اهمیت تبلیغ – مسائل هولناکی که در برابر بشریت قرار دارد

۲۰۰۰ : میلقیتی با بنیه، روحانی و درک صحیح از میثاق الهی مورد نیاز است

۲۰۰۱ : هر نفسی یک مبلغ بالقوه است

و تبلیغ عمومی (دسته جمعی)

۲۰۰۲ : پخش جزوات امری از طریق صندوقهای بستی خانه ها و آپارتمانها

۲۰۰۳: در انتخاب مبلغین باید دقت نظر کافی مبذول گردد.

۲۰۰۴ : در نحوه ارائه امرالله دقت نمایید تا از بروز سوء تفاهم جلوگیری شود

۲۰۰۵ : نوع انسان حائز این حق است که پیام حضرت بهاء الله را بشنود

۲۰۰۶ : منظور از تحکیم

۹۴

 

۲۰۰۷ : تحکیم حقیقی

۲۰۰۸ : ابلاغ کلمه و توسعه و تحکیم

۲۰۰۹ : تحکیم جنبه و یا جزیی از تبلیغ است که مومنان را یاری می دهد معرفت خود را از تعالیم

مبارکه عمیق نمایند

۲۰۱۰ : تحکیم عنصری ضروری و انفکاک ناپذیر از کار تبلیغ است

۲۰۱۱ : توسعه و تحکیم هم ارزند

۲۰۱۲ : هدف از تبلیغ فقط با ابلاغ امر الهی، تحقق نمی یابد

۲۰۱۳ : خصائص لازم – روح پاک و محبت خالص – بی سوادان قادر نیستند خود مطالعه کنند

۲۰۱۴: رعایت بساطت و سادگی در ابلاغ پیام الهی – مردم ساده دل اکثریت را تشکیل می دهند

۲۰۱۵: طبقات فقیرتر باید تبلیغ شوند

۲۰۱۶ : مجاهدان تبلیغی

۲۰۱۷ : هدف جمیع موءسسات امریه و همه مبلغان روحانیه

۲۰۱۸ : به میدان طلبیدن هر یک از مومنین و موسسات امری

۲۰۱۹ : به میدان طلبیدن موسسات اداری محلی و ملی

۲۰۲۰ : فراخوانی فرد بهایی

۲۰۲۱ : یک موء من حقیقی چگونه می تواند ساکت بماند؟

۲۰۲۲ : جنبه های نیکو کارانه و نوع دوستانه امر الله – پرهیز از تاکید بر آنها

۲۰۲۳ : حق القدم و یا هزینه جهت صحبت راجع به امر الله در موارد و مجامع غیر امری

۲۰۲۴ : مبلغین و عضویت تشکیلات اداری

۲۰۲۵ : احبا باید آگاه باشند که فتح یک تعلیم یا شهر فقط قدم اول است

۲۰۲۶ : هدف اصلی تبلیغ

۲۰۲۷ : حضرت ولی امر الله تشویق به تسجیل مومنین جدید نموده اند

۲۰۲۸ : تبلیغ غیر مستقیم به چه صورتی است؟

۲۰۲۹ : تبلیغ بومیان در آمریکا

۲۰۳۰ : تبلیغ مسلمانان

۲۰۳۱ : این روح القدس است که تایید مینماید فرد باید همچون نمی شود تا از درونش روح تایید نزول

یابد

۲۰۳۲ : مردم بسیاری مشتاق این تعالیم مبار که بوده، مهیای دریافت آنها می باشند

۲۰۳۳ : مبلغ باید طوری صحبت کند که شنونده را جذب نماید

۲۰۳۴ : بسالت و شجاعت در تبلیغ امری ضروری است اما باید همواره با هشیاری، حکمت و ملاحظه همراه باشد

۹۵

 

همراه باشد

۲۰۳۵: راجع به کسانی که ثبت نام شده اند اما خود را بهایی نمیدانند

۲۰۳۶ : موفقیت آمیز ترین راه برای اینکه افراد به تبلیغ امر الله پردازند

۲۰۳۷ : بزرگترین امتحان اهل بهاء

فصل چهل و نهم – امتحانات

۲۰۳۸ : آلام رو به تزایدی که هر جامعه بهایی تجربه می نماید

۲۰۳۹: شکستها و آزمایشها وسایل تظهر روح ما هستند

۲۰۲۰ : خداوند گاهی رنج و سختی بیشتری بر ما نازل میکند تا در امر مبارکش استوارتر شویم

۲۰۲۱ : انسان مادامی که خوشبخت است ممکن است خدا را فراموش کند

۲۰۴۲ : سختیها وسیله، رشد روحانی اند

۲۰۴۳ : آیا سخن غیر حق برای نجات یک انسان صحیح است؟

۲۰۴۴ : در این عالم آسایش نیست

۲۰۴۵ : ما می توانیم موانع راه را به جای پایی مطمئن تبدیل کنیم

۲۰۴۶ روزگار ما را با امتحانات ،شدیده عدیده مبتلا میسازد که باید با صبر و تحمل آنها را پذیرا

شویم

۲۰۴۷ : بسیاری از امتحانات به سبب ضعف طبیعت خود ما است

۲۰۲۸ : شرافت اخلاقی فقط از طریق تحمل درد و رنج می تواند ظاهر شود – قوایی که ما برای تحمل بی مبالاتی دیگران صرف میکنیم مفقود نمی شود

۲۰۴۹ : به نظر می رسد درد و رنج جزیی از صیقلی است که خداوند به کار می برد تا آیینه، وجود ما مقدار بیشتری از اسما و صفات مبارکش را منعکس سازد

۲۰۵۰ : گاهی اموری که صعب الادراک به نظر می رسند، توضیحی ساده و منطقی دارند.

فصل پنجاهم – معبد مشرق الاذکار

الف – تاسیس معبد

۲۰۵۱ : تاسیس مشرق الاذکار علامت تولد ملکوت الهی است بر زمین

۲۰۵۲ : مقدر است که معبد همچون سفینه ای باشد بر فراز امواج سهمگین بلایا

۹۶

 

۲۰۵۳ : اولین تاسیس حواریون حضرت مسیح یک معبد بود

۲۰۵۴ : تاثیر مشرق الاذکار بر بانیان خود در خدمت آن قیام کنید

۲۰۵۵ : متعلقات مشرق الاذکار

۲۰۵۶ : یکی از لاز مترین موسسات برای این عالم مشرق الاذکار است

۲۰۵۷ رابطه میان یک بنای اداری و معبد بهایی، خدمت و عبادت است

۹۱۱ / ۹۸

ب موه، عبادت در معبد

۲۰۵۸ : دلیل لزوم مکانی برای عبادت کردن ۲۰۵۹ : نحوه اجتماع در تالار مرکزی مشرق الاذکار

۲۰۶۰ : از نفوس غیربهایی استقبال شود

۲۰۶۱ : عبادت در معبد بهایی

۲۰۶۲ : صحبت کردن در معبد

۲۰۶۳ : نکاتی راجع به نصوص سایر ادیان، قاریان و موسیقی در مشرق الاذکار ۲۰۶۴ : گروههای دیدار کننده چه بهایی و چه غیربهایی میتوانند در تالار مرکزی به زیارت ادعیه

مخصوصه اقدام کنند

۲۰۶۵ تلاوت الواح مبارکه در معبد بهایی

۲۰۶۶ : پرسش و پاسخ درباره امور مشرق الاذکار

ج- راهنمایی در معبد و سایر فعالیتها

۲۰۶۷ راهنمایان معبد وظیفه بسیار مقدسی به عهده دارند

۲۰۶۸ راهنمایان بهایی بایستی اطلاعات کافی داشته باشند

۲۰۶۹ : شرایط ضروری راهنمایان

۲۰۷۰ : کار در معید در ایام تعطیل امری

۲۰۷۱ : زمین اعطایی از طرف دولت برای محل مشرق الاذکار، پذیرفته نیست

فصل پنجاه و یکم – نسوان

۲۰۷۲ : زن و مرد به صورت و مثال خداوند خلق شده اند

۹۷

 

متن یار – تبدیل عکس به متن فارسی:

۲۰۷۳ : توضیح راجع به عدم عضویت نساء در بیت العدل .

۲۰۷۴ : عضویت در بیت العدل عمومی تخصیص به رجال دارد و این وظیفه متناسب به زنان نیست ۲۰۷۵ : مقدر است که نساء به عالیترین مراتب و مقامات در عالم بشری نائل شوند این اراده غالبه جمال اقدس ابهی است

۲۰۷۶ : اشاره کتاب اقدس به ورجال العدل بر مبنای یکی از اصول مشخص امر حضرت بهاء الله است ۲۰۷۷ : جمیع بشر مخلوق یک خداوندند ۲۰۷۸ : حضرت بهاءالله با اعلان این مطلب که زنان باید تحصیل کنند، به زنان عزت و سربلندی عطا

فرمودند

۲۰۷۹ : عصر جدید عصری خواهد بود که این شؤونات رجال رو به تحلیل است زن و مرد در تمدن عالم میزانشان بیشتر تعادل و توافق خواهد یافت

۲۰۸۰ : در صورت اعطای فرصتهای مساوی به زنان آنها از مردان پیشی می گیرند ۲۰۸۱ : با بهره مندی از امکان و فرصت مساوی در تحصیل زنان توانایی احراز مقامات علمی در حد

مردان را خواهند یافت

۲۰۸۲ : زنان مکمل مردان هستند.

۲۰۸۳ : لزوم تربیت و هدایت زنان در زمینه مسئولیت اصلی ایشان به عنوان مادر ۲۰۸۴ : هیچ ملتی پیروز نخواهد شد مگر آنکه همه مردم آن از تعلیم و تربیت بهره مند شوند ۲۰۸۵ : اگر مادر تحصیل کند، فرزندان خود را نیز به خوبی تعلیم خواهد داد

۲۰۸۶ : تصور برتر بودن مردان زنان را از رسیدن به مقاماتشان باز می دارد

۲۰۸۷ : شجاعتی که نساء در ظل امر از خود به نمایش گذاشته اند یکی از معجزات بی متیل این دور

مقدس است. ۲۰۸۸ : نهضت آزادی زنان

۲۰۸۹ : مقصود حضرت عبدالبهاء راجع به زنانی که برای صلح قیام می کنند چه بوده است.

۲۰۹۰ زمانی زنان و نیل به تساوی کامل از اهم شرایط صلح است

۲۰۹۱ : قلوب زنان (نسوان) در مقایسه با قلوب رجال حناستر و مستعدتر است و نا در قبال افراد مستمند و رنجور مسؤولیت پذیرتر و نوع دوست تر هستند

۲۰۹۲ نسوان طبیعتاً از جنگ بیزارند

۲۰۹۳ : زنان شجاعت اخلاقی بیشتری نسبت به مردان دارند و در بقای نسل دارای اهمیت بیشتری

هستند

۲۰۹۵ : در حال حاضر تساوی زن و مرد در همه دنیا رعایت می گردد

۲۰۹۶ : در حال حاضر یکی از عوامل مؤثر در تحقق صلح جهانی دادن حق رأی به زنان

۹۸

 

۲۰۹۷ : تساوی حقوق رجال و نساء با ریشه کنی جنگ ارتباط دارد

۲۰۹۸ : تعلیم تساوی رجال و نساء را هنگامی میتوان بطور موثر و جهانی تاسیس نهاد که در ارتباط با سایر جنبه های حیات بهائی قرار گیرد

۲۰۹۹ : خداوند هرگز نخواهد پرسید شما زن هستید یا مرد هستید

۲۱۰۰ : زن باید علوم کشاورزی و صنعتی را مطالعه کند تا بتواند به نوع بشر در زمینه ای که خیلی بدان

نیاز دارد خدمت کند

۲۱۰۱ : وقتی که زنان تحصیلات عالی داشته باشند و دارای حقوق و امتیازاتی مشابه مردان گردند هرگز پسران خود را به میدان جنگ نخواهند فرستاد و با جنگ در جامعه بشری به مقابله خواهند .

پرداخت

۲۱۰۲: حضرت عبدالبهاء اینگونه موارد عدم تساوی دو جنس را قابل صرفنظر ذکر فرموده اند

۲۱۰۳ : جامعه بشری شامل دو بخش مکمل یکدیگر است زن و مرد اگر یکی از این دو ناقص باشد … طرف دیگر هم مطمئناً نمی تواند کامل باشد

۲۱۰۴ : صلح جهانی بدون حق رأی عمومی غیر ممکن است

فصل پنجاه و دوم – اشتغال ( کار )

الف – کار عبادت است

۲۱۰۵ : کار عبادت است

۲۱۰۶ : فرد بیکار در نظم بدیع جهانی پذیرفته نیست

۲۱۰۷: حضرت عبدالبهاء کب حرفه را تشویق نمودهاند ایشان حرفه خود را حصیر بافی ذکر

فرمودند

۲۱۰۸: حضرت بهاء الله همه را به کسب حرفه امر فرموده اند

۲۱۰۹ : تقسیم وقت

۲۱۱۰ : هنر عبادت است

۲۱۱۱ : صرفه جویی کنید

۲۱۱۲: رعایت اصول اقتصادی (میانه روی و صرفه جوئی

۲۱۱۳ : جمیع نفوس باید در طلب معاش باشند

۲۱۱۴ : بازنشستگی شغلی

۲۱۱۵: خدمت به امر الله محدودیت سنی ندارد

۲۱۱ : به اموری که به خود و سـ نفع میرساند مشغول شوید

معاش کار کند؟

 

۲۱۱۶ : به اموری که به خود و سایرین نفع میرساند مشغول شوید.

۹۱۱ / ۰۱

:۲۱

۲۱

باید یا به پای مرد خانواده برای تامین معاش کار کند؟

ی مرد حمایت مالی خانواده و مسئولیت اصلی زن تربیت فرزندان است.

۲۱۱۹ میزان وقتی که مادر میتواند در خارج از منزل صرف کند. ۲۱۲۰ : اهمیت نقش مادر از آنجا ناشی میشود که اول مربی فرزند است

ب – اتحادیه های کاری و اعتصاب

۲۱۲۱ : دستور العملهایی راجع به عضویت در اتحادیه های کاری و شرکت در اعتصابات

فصل پنجاه و سوم – جوانان

۲۱۲۲ : نگاه منتظر ما به جوانان بهائی خیره شده

۲۱۳۳ : نوجوانان

۲۱۲۴ : پیام و مأموریت خاص برای جوانان

۲۱۲۵: جوانان باید شرایط کنونی دنیا را به دقت ملاحظه کنند و آینده را پیش بینی نمایند.

۲۱۲۶ : جوانان بهائی باید با فعالیتهای محلی جوانان در تماس باشند تا بتوانند آراء خود را به سایرین

معرفی نمایند

۲۱۲۷ : جوانان باید در معارف امری نخبه شوند تربیت و پیشرفت مادی کافی نیست

۲۱۲۸: مقربین، قهرمانان، شهداء و مدیران

۲۱۲۹ : اگر جوانان کوتاهی کنند امر راکد خواهد شد

۲۱۳۰ : مسئولیت تبلیغ امر بر دوش جوانان بهائی است

۲۱۳۱: جوانان باید کار افراد مسنتر را ادامه دهند

۲۱۳۲: جوانان امروزی نیازمند تعالیم اخلاقی بر اساس دین حقیقی هستند

۲۱۳۳: با سایرین به گرمی دوست شوید

۲۱۳۴: جوانان از ابتدای دور بهائی نقش حیاتی ایفا کرد ماند

۲۱۳۵ : از جوانان پند بگیریم

۲۱۳۶ : قیام جوانان بهائی

۲۱۳۷: جوانان بهایی باید به فکر تحصیلات خود باشند

۲۱۳۸: جوانان برای جلب رضای خداوند قیام خواهند کرد

۱۰۰

 

۲۱۳۹ : بیت العدل اعظم از جوانان بهائی میخواهد که بعنوان نمایندگان قهرمانان اولیه، امر کوششهای خود را در گسترش پیام الهی اضعاف مضاعف نمایند

۲۱۴۰ : جوانان نباید دوستان غیربهائی را سرزنش نمایند زیرا در حالی که ما تأسیس دنیای توی را مشاهده می کنیم آنان تخریب آن را می بینند

۲۱۴۱ : تعلیم و تربیت یکی از اساسیترین عوامل تأسیس تمدن حقیقی است

۲۱۴۲ : صلح آینده – وظیفه سنگین جوانان

۲۱۲۳ : بیت العدل اعظم جوانان را دعوت میکند تا خود را وقف نیازهای فوری امر کنند.

۲۱۴۴ : جوانان بهائی کنونی مفتخرند که تأسیس صلح اصغر و آشتی اجتماع انسانی را مشاهده کنند

۲۱۴۵ : کلید موفقیت شما این است که در معارف امر غوطه ور شوید و قادر به تشریح آن به همقطاران

خود باشید. ۲۱۴۶ : از جوانان و مومنان دعوت می شود تا برای ایجاد تحولی در پیشرفت امر الله قیام نمایند.

۲۱۴۷ : کدام رشته های درسی برای کسب مهارتهای خدماتی در جهان سوم لازم است

۲۱۴۸ : همزمان با اعلان عمومی امرالله که بر اثر اذیت احباء در ایران صورت گرفته، تعداد افرادی که به بازنگری شخصیت حقیقی خود پرداخته اند رو به افزایش است

۲۱۴۹ : باید در تلاش فردی خود برای تبلیغ امر الله، مطالعه نصوص، خدمت به بشریت و شرکت داوطلبانه در اجرای برنامه ها پشتکار داشته باشید

۲۱۵۰ : محفل روحانی باید از همکاری ارزشمند مبلغین سیار جوان برای برگزاری کلاسهای جوانان و غیره استفاده نماید ۲۱۵۱ : جوانان باید به طراحی و لمجرای برنامه های تبلیغی خویش ترغیب گردند.

۲۱۵۲ : معهد اعلی هم جوانان را در کسب کمالات روحانی می ستایند

۲۱۵۳: جوانان قطعاً متولند تا نیروی تقلیب کننده امر را به جامعه منعکس سازند

۲۱۵۴ : نقطه نظرگاه جوانان باید متعالی باشد و سعی نمایند تا در اعلی مراتب تخصص، تجارت، هنر و صنعت قرار گیرند

۲۱۵۵ : جوانان باید همواره سعی نمایند تا در جهت مخالف فساد اخلاقی جامعه حیات نمونه بهائی را در زندگی خود منعکس سازند

۲۱۵۶ : ارتباط با اقلیتهای نژادی در آن کشور که تعصبات شدید است اهمیت دارد ست اهمیت دارد

۲۱۵۷ : امر بهائی تعلق به جوانان دارد

۲۱۵۸ : تسجیل مجدد موردی ندارد

۲۱۵۹ : چاره مشکلاتی که بر سر راه همکاری احیاء قدیم و جدید است

۲۱۶۰ : احکام و اصولی که برخی از احبای جوان از آن می رنجند

 

۲۱۳۹ : بیت العدل اعظم از جوانان بهائی می خواهد که بعنوان نمایندگان قهرمانان اولیه، امر کوششهای خود را در گسترش پیام الهی اضعاف مضاعف نمایند

۲۱۴۰: جوانان نباید دوستان غیر بهائی را سرزنش نمایند زیرا در حالی که ما تأسیس دنیای نوی را مشاهده می کنیم آنان تخریب آن را می بینند

۲۱۴۱ : تعلیم و تربیت یکی از اساسیترین عوامل تأسیس تمدن حقیقی است

۲۱۴۲ : صلح آینده – وظیفه سنگین جوانان

۲۱۴۳ : بیت العدل اعظم جوانان را دعوت میکند تا خود را وقف نیازهای فوری امر کنند

۲۱۴۴ : جوانان بهائی کنونی مفتخرند که تأسیس صلح اصغر و آشتی اجتماع انسانی را مشاهده کنند

۲۱۴۵ : کلید موفقیت شما این است که در معارف امر غوطه ور شوید و قادر به تشریح آن به همقطاران

خود باشید.

۲۱۴۶ : از جوانان و مومنان دعوت میشود تا برای ایجاد تحولی در پیشرفت امرالله قیام نمایند

۲۱۴۷ : کدام رشته های درسی برای کسب مهارتهای خدماتی در جهان سوم لازم است.

۲۱۴۸ : همزمان با اعلان عمومی امرالله که بر اثر اذیت احباء در ایران صورت گرفته، تعداد افرادی که به بازنگری شخصیت حقیقی خود پرداخته اند رو به افزایش است

۲۱۴۹ : باید در تلاش فردی خود برای تبلیغ امر الله، مطالعه نصوص، خدمت به بشریت و شرکت داوطلبانه در اجرای برنامه ها پشتکار داشته باشید

۲۱۵۰ : محفل روحانی باید از همکاری ارزشمند مبلغین سیار جوان برای برگزاری کلاسهای جوانان و غیره استفاده نماید

۲۱۵۱: جوانان باید به طراحی و اجرای برنامه های تبلیغی خویش ترغیب گردند

۲۱۵۲ : معهد اعلی هم جوانان را در کسب کمالات روحانی می ستایند

۲۱۵۳ : جوانان قطعاً مسئولند تا نیروی تقلیب کننده امر را به جامعه منعکس سازند

۲۱۵۴ : نقطه نظرگاه جوانان باید متعالی باشد و سعی نمایند تا در اعلی مراتب تخصص، تجارت، هنر و

صنعت قرار گیرند

۲۱۵۵ : جوانان باید همواره سعی نمایند تا در جهت مخالف فساد اخلاقی جامعه حیات نمونه بهائی را در زندگی خود منعکس سازند

۲۱۵۶ : ارتباط با اقلیتهای نژادی در آن کشور که تعصبات شدید است اهمیت دارد ن اهمیت دارد

۲۱۵۷ : امر بهائی تعلق به جوانان دارد

۲۱۵۸ : تسجیل مجدد موردی ندارد

۲۱۵۹ : چاره مشکلاتی که بر سر راه همکاری احباء قدیم و جدید است

۲۱۶۰ : احکام و اصولی که برخی از احیای جوان از آن می رنجند

۲۱۶۱ : بعد از هر دعاء برای والدین خود طلب رحمت و مغفرت نمائید

۲۱۶۲: بلوغ به سن ۱۹

۲۱۶۳: راجع به لجنه ملی که بتواند فعالیت جوانان را نظارت کند

====

بنیاد گرا بودن حاکمیت موازی تشکیلات بهایی

 

۵ : نظم اجتماعی حضرت بهاء الله
… پذیرش امر الهی بدون نظام اداری اجتماعی آن مانند قبول تعالیم است منهای مقام الوهی حضرت بهاءالله. بهایی بودن یعنی پذیرفتن امرالله در کلیت آن انکار هر یک از اصول اساسیه بمنزله انکار قدرت و سلطنت جمال اقدس ابهی است و لهذا بمثابهء رد تمامیت امرالله میباشد. دستگاه اداری، همان نظام اجتماعی حضرت بهاء الله بوده، بدون آن کلیه اصول امر الله، عقیم خواهد ماند؛ لهذا، اعتراض بر این اصل بمنزله اعتراض بر ساختاری است که مظهر کلی الهی، معین و مقرر فرموده اند و به معنی تخطی و تجاوز از ناموس عظیم آن حضرت، بشمار میرود.» (توقیع منیع صادره از جانب حضرت ولی امرالله خطاب به محفل روحانی ملی ایالات متحده آمریکا و کانادا، ۳۰ می ۱۹۳۰ – مجله اخبار بهایی شماره ۴۳ اگست ۱۹۳۰ صفحه ۳)

 

هدف نظم اداری بهایی
ومکتوب آن جناب مورخ ۱۹ اکتبر ۱۹۷۳ که حاوی مروری جامع نسبت به تحولات پهنه استرالیا است و حائز نتیجه عظیمه ایست و این هیات توصیه میکنند که شما در مجهودات عدیدهه خود، ترفیع و تقدم امر الله را در آن قاره واسعه وجهه، همت قرار دهید. همچنین، همواره شما را ترغیب می نماید، بخاطر داشته باشید که هدف و مقصد نظام اداری امر الله بدایتا، تقویت و هدایت نمر تبلیغ و تمهید استقرار امر الهی میباشد این نظم هرگز نبایستی، بنفسه، بعنوان هدف در نظر گرفته شود، بلکه باید بعنوان وسیله ای جهت کانال بندی و مولرسازی فرای روحانی خلاقه ای که بواسطه کلمه طیبه، الهیه، در قلوب موم متین افاضه و ایجاد می گردد ؛ در نظر آید.
روح فداکاری و اشتیاقی که آن جناب حسین ترویج امر الله، از خود بروز می دهید؛ بسیار ستودنی است. این هیات در آستان حضرت احدیت، دست به دعا خواهد افراشت تا جریان توسعه و لحکیم امر الهی، در نتیجه مجاهدات شما تا حد بسیار زیادی تشدید گردد.
ارقیمه شریفه معهد اعلی خطاب به محفل روحانی ملی استرالیا، ۱۲ نوامبر (۱۹۷۳)

انوار هدایت

==

 

اطاعت از سازمان پیشنهادی و اوامر معنوی نیست بلکه  فرامین حاکمیتی است

 

====

اطاعت از سازمان پیشنهادی و اوامر معنوی نیست بلکه  فرامین حاکمیتی است و بنیاد گرا بودن

 

اطاعت از سازمان پیشنهادی و اوامر معنوی نیست بلکه  فرامین حاکمیتی است ( تنفیذ حکم )

 

 

۱۵ : حوزه تحت اشراف محافل محلیه – تعیین بعهدهء محافل روحانی ملی است
محفل روحانی ملی بایستی مسئله تعیین حوزه تحت اشراف محفل روحانی محلی را مورد بررسی قرار داده؛ در این اقدام اصول موضوعه توسط حضرت ولی محبوب امرالله را، به کار بندد؛ اصولی که مقرر می دارد در هر نقطه ای که یک شهرداری مستقل موجود باشد و نفوس ساکن در آن مالیات می پردازند و در انتخابات شرکت میکنند میتواند یک محفل روحانی محلی تشکیل و در آن تنفیذ حکم نماید. هر فردی که خارج از این حوزه مقیم باشد عضو آن جامعه محسوب نبوده، نمی تواند از حقوق و امتیازات اداری متعلقه استفاده نماید گرچه این ،مقرره، تعداد نفوس ذی رای آن جامعه را، کاهش خواهد داد؛ اما امور امرالله را بر اساسی محکمتر استوار کرده، تعداد مراکزی را که در آنها، احبای الهی ساکنند افزایش میدهد … همچنین احباء را جهت تشکیل محافل جدید و جبران محافل منحل شده به کار بیشتر و کوشش سختتر، فرا می خواند.
توقیع منیع صادره از جانب حضرت ولی امرالله خطاب به محفل روحانی ملی استرالیا و نیوزیلند مورخ ۱۳ جون ۱۹۳۶ مجموعه تواقیع مبارکه صادره به استرالیا و نیوزیلند صفحات ۱۳۱ – ۱۳۰)

 

===

اقرار به وجود قانون اساسی و نظامنامه محافل ملی هر کشور که مخصوص همان کشور است اما آیا این همان اساسنامه ان جی اوی رسمی است ؟

 

 

۲۲۸ : محفل روحانی ملی باید از مقررات نظامنامه و مفاد اساسنامهء خود دفاع کرده، آنها را تحت مراقبت قرار دهد

…. محفل ملی … بایستی همواره با هوشیاری ،تمام مفاد و مقررات اساسنامه و نظامنامه خود را که برای کانونشن ملی و به درجه ای اولی برای خود محفل لازم الاطاعه است؛ مورد پشتیبانی و حمایت قرار داده به مرحله اجراء در آورد. محفل روحانی ملی این حق را دارد که قانون اساسی جامعه بهایی را در آن کشور برقرار دارد به مورد اجراء گذارد و تبیین و تشریح نماید؛ اما اگر می خواهد به این قانون وفادار بماند نمیتواند ،مقرراتی هر چقدر هم جزیی وضع نماید که کمترین محدودیت را نسبت به حریت تا حد نمایندگان کانونشن در امر صلاح اندیشی و گزینش نفوسی که می پندارند حائز خصائص و شرایط لازم جهت عضویت چنان مجمع منیعی هستند؛ اعمال نماید. (توقیع منبع صادره از جانب حضرت ولی امرالله خطاب به محفل روحانی ملی ایالات متحده و کانادا مورخ ۱۸ آگست ۱۹۳۳)

 

===

مغز شوئی ( وحدت عقیده همه یک جور فکر کنند و وحدت اداره تحت فرمان بی چون و چرای بیت العدل باشند

 

۲۷۶ : اصول لازم الاطاعه – اتحاد عقیدتی و اداری

 

دو اصل اساسی موجود است که حضرت ولی امرالله مایلند کلیه احبای الهی همواره مدنظر داشته، وجدانا و وفادارانه از آنها پیروی نمایند. اول اصل وفاداری قلبی و بدون قید و شرط نسبت به کلمه الله المنزله است احباء باید مراقب باشند حتی به اندازه سر سوزنی از تعالیم الهیه تجاوز و انحراف ننمایند و عالیترین توجه و ملاحظهء آنان باید معطوف به حفظ و صیانت خلوص و اصالت اصول و قوانین این امر نازنین باشد. فقط با توسل به این روش و منش است که آنان خواهند توانست به حفظ اتحاد ارگانیک امرالله مطمئن و امیدوار باشند.

در امر اعظم الهی، چیزی یا کسی بعنوان لیبرال یا محافظه کار و یا میانه رویا تندرو، نباید و نمی تواند وجود داشته باشد زیرا کل مومنان در ظل قانونی واحد حیات و حرکت دارند که همانا قانون واحد خداوند احد باشد و این ناموس اعظم فوق تمامی اختلافات و کلیه تمایلات و گرایشها و روشها و آرمانها و آرزوهای شخصی و محلی است. دوم، اصل اطاعت کامل و فوری و سریع از محافل روحانی چه محلی و چه ملی است وظیفه و مسئولیت هیاتهای اجتماعی بهایی این است که آحاد جامعه را برای حصول و تعمیق مستمر شناخت و عرفانشان از امرالله کمک و مساعدت .بخشند وحدت عقیده و وحدت اداره اینها بمنزله دوستون اصلی حفظ و نگهداری قصر مشید و عظیم امر الهی محسوب که آن را از گردبادهای تند مخالفت که اینسان شدید بر علیه آن در حال وزیدن است حفظ و حراست خواهند کرد.

توقیع منبع صادره از جانب حضرت ولی امر الله خطاب به محفل روحانی ملی هندوستان و برما ۵

سپتامبر ۱۹۳۶ – جزوه طلوع یوم جدید صفحه (۶۱)

====

 

 

نظر شما در مورد این مطلب :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.