سه عنصر  تشکیل دهنده نقشه ” فرد، مؤسّسات و جامعه “

فرد بهایی - موسسات امری و بهایی - جامعه یعنی تشکیلات اداری بهایی

در پیامهای بیت العدل با سه واژه برخورد می کنیم که حاکی از عناصر تشکیل دهنده نقشه نام دارد در این میان باید با واژه نقشه آشنا شویم که در مقاله ای جدا گانه تقدیم خواهد شد اما چکیده سخن پیرامون نقشه این است که این لفظ نشانگر نقشه های موسوم به الهی است که از زمان عبد البهاء بسال ۱۹۱۶ شروع می شود و تا الان که در هفدهمین نقشه به سر می بریم ادامه دارد  لازم به ذکر است که اساس نقشه ها در راستای رسیدن به مدنیت الهیه جمال قدم یعنی بهاء الله می باشد که طی عصر تکوین و رسیدن به جامعه ذهبی و حکومت جهانی بهایی  است اما سه واژه بعدی که بظاهر همگان تصور می کنند مورد استفاده اش عمومی و عادی است یعنی سه لفظ :  فرد – موسسات – و جامعه اینگونه نیست بلکه اولا این سه واژه نماینگر عناصر اصلی تشکیل دهنده نقشه های بیت العدل می باشد اما با توجه به اسناد زیر منظور از این سه واژه فرد بهایی و موسسات بهایی و جامعه امری و سازمان اداری بهایی می باشد  توجه عزیزان را به اسناد زیر جلب می نمایم 
سه عنصر  تشکیل دهنده نقشه ” فرد، مؤسّسات و جامعه “

سند اول

موسسه آموزشی و نقشه چهارساله – شورای منطقه ای ::

اقدامات منظم در پرورش نیروی انسانی را میتوان در نحوه ی زندگانی و فعالیـّت مجریان سه گانه ی نقشه یعنی افراد احبـّا، مؤسّسات امری، و جوامع محلّی که به تدریج آشکار میگردد ملاحظه نمود. اقدامات تبلیغی که به ابتکار افراد انجام میگیرد افزایش قابل ملاحظه یافته است. استعداد و توانائی محافل روحانی و شوراهای بهائی و لجنات امری در هدایت احبـّا برای اقدامات فردی و دسته جمعی بیشتر شده و جوامع بهائی، حتّی در نقاطی که دچار رکود بوده اند، با پیدایش طرز تفکـّر تازه و نحوه های جدید برای اقدامات امری، حیاتی تازه و فعّال یافته اند

= ۲۶۰۶  ۱۹۹۹-۱۰-۰۵

سند دوم

تجاوز به حقوق کودک – اقدام اساسی ::

سه سال از آغاز نقشۀ پنجساله سپری شده است. فرایندهایی که در خلال نقشۀ چهارساله به جریان افتاد و با توجّه خاصّ به تعلیم و تربیت امری کودکان در طیّ نقشۀ دوازده ماهه تقویت شد و در چند سال گذشته با همّتی خستگی ناپذیر دنبال گردید، با امید و آرزوهای بسیاری آغاز شده بودند که حال به تدریج تحقّق مییابند. در هر گوشۀ جهان، مجریان سه گانۀ نقشه ــــــ افراد، جوامع و مؤسّسات امری ــــــ هر یک سهم مخصوص خود را ایفا مینمایند و اقدامات یکدیگر را تحکیم میبخشند. فعّالیتهای اساسی حلقه های مطالعه، کلاسهای کودکان و جلسات دعا بخشی اصلی از حیات جامعۀ بهائی گردیده، یکدیگر را متقابلاً تقویت کرده و به سایر عناصر حیات جامعه تحرّک و توفیقی جدید میبخشند. نیرو و منابع انسانی در تزاید است و محافل روحانی محلّی به مقتضیات جدید این شور و نشور فزاینده پاسخ مناسب میدهند

= ۱۶۷۵  ۲۰۰۴-۰۴-۲۱

سند سوم

موسسه آموزشی – اداره محدوده های جغرافیایی – قرائت منطقه – جاسوسی – براندازی – ::

با اشتیاقی که محافل روحانی ملّی به برآوردن نیازهای نقشه داشتند، قبل از رضوان و فوراً پس از آن، جلساتی مشورتی با اعضای هیئتهای مشاورین تشکیل دادند. این مشاورات زمینه را برای شروع پر تحرک نقشه فراهم نمود و نتیجه بارز آن قدم هایی بود که در راه اجرای طرحی نو در جریان دخول افواج مقبلین برداشته شد. در هر یک از جوامع ملّی مؤسّسات امری به صورتی منظم به تقسیم بندی کشورشان به (( مجموعه های نقاط امری همجوار)) (کلاستر) پرداختند به نحوی که هر یک از آن مجموعه ها از نظر وسعت و ترکیب جمعیّت برای شروع سلسله فعّالیّتهای مربوط به رشد و توسعه قابل اداره شدن باشد. این تقسیم بندی، چنانکه از صد و پنجاه کشور تا کنون گزارش داده شده، اجرای طرح توسعه و تحکیمی منظم را ممکن میسازد. همچنین به این ترتیب طرحی برای رشد و توسعه منظم فراهم میگردد که میتوان در سراسر کشور، در این مجموعه ها یکی بعد از دیگری، به مرحله اجرا گذاشت. با چنین دیدگاهی مجموعه های بکر، مانند سرزمینهای بکر در نقشه های گذشته، جز اهداف مهاجرت داخله محسوب میشوند و مجموعه های فتح شده با به کار گرفتن اجزای سه گانه نقشه یعنی افراد، مؤسّسات امری و جامعه، که یکدیگر را تقویت میکنند، فعّالیّتهای خود را در توسعه داخلی متمرکز مینمایند

۶۴۹  ۲۰۰۲-۰۴-۲۱

سند چهارم

 

شورای منطقه ای – سه شرکت کننده نقشه فرد جامعه موسسات::::

الزامات نقشۀ کنونی یعنی ایجاد هزاران برنامۀ جدید رشد و تقویت برنامه های موجود به توانایی و هماهنگ سازی قابل توجّهی از جانب مؤسّسات ملّی و منطقه ای و همچنین از جانب مؤسّسۀ مشاورین نیاز داشت که تحقّق آن با روحیّۀ مشترک همکاری بین سه شرکت کنندۀ نقشه یعنی فرد، جامعه و مؤسّسات امکان پذیر گردید. چنین روحیّه ای لازمۀ انجام هر اقدام مهمّی بود از جمله ابتکارات ویژه برای استقرار مهاجرین در بعضی کشورها و البتّه سازماندهی صد و چهارده کنفرانس جوانان. رواج گرایشهایی چون خدمت مشتاقانه، انعطافپذیری، و انقطاع از تمایلات شخصی، حتّی به فعّالیّتهای روزمرّۀ اداری نیز کیفیّتی روحانی بخشید. الزامات جدید نقشۀ آینده بدون شک آزمونی است دیگر برای قابلیّت مؤسّسات بهائی ولی آنها این روحیّۀ اتّحاد را یقیناً در بین همۀ کسانی که با هم کار میکنند حفظ خواهند نمود

۸۷۵  ۲۰۱۵-۱۲-۲۹

سند پنجم

سه شرکت کنندۀ نقشه افراد، جامعه، و مؤسّسات :::::

از مشاهدۀ سرعت پیشرفت این مجهودات در تقریباً سه هزار محدودۀ جغرافیایی در اقصی نقاط کرۀ زمین و در شرایط و محیط های گوناگون بی نهایت مسروریم. بسیاری از این محدوده ها در مرحلهای هستند که به کار بستن چند خطّ عملِ ساده موجب ازدیاد تحرّک آنها میشود. در نواحی دیگر، پس از گذراندن ادوار متوالی فعّالیّت، تعداد افرادی که در چارچوب نقشه در اقدامات پیشقدم میشوند ازدیاد مییابد. با بهتر شدن کیفیّت فرایند آموزش روحانی از طریق تجربه، نفوس آسانتر به مشارکت در آن جلب میگردند. در بعضی موارد ممکن است وقفه ای در فعّالیّتها و یا موانعی بر سر راه ایجاد شود که مشورت دقیق و عمیق در بارۀ علل آن توأم با صبر و شهامت و پشتکار، تحرّک مجدّد را به دنبال میآورد. در تعداد فزایندهای از محدوده های جغرافیایی وسعت و پیچیدگی برنامۀ رشد در تناسب با ازدیاد قابلیّت سه شرکت کنندۀ نقشه افراد، جامعه، و مؤسّسات در حال افزایش است تا جوّی از حمایت متقابل ایجاد نماید

۸۴۴  ۲۰۱۴-۰۴-۲۱

سند ششم :

محدودۀ جغرافیایی که دارای این شرایط باشد، محلّی است که در آن روابط بین فرد، مؤسّسات و جامعه – سه اجراکنندۀ نقشه – به نحوی مطلوب در حال تکامل است.  ::::

به علاوه، احبّای عزیز آگاهند که سرعت پیشرفت امور امری که در هر حال پدیدهای ارگانیک است، در نقاط مختلف به دلایل منطقی متفاوت است و در نتیجه مشاهدۀ هر موفّقیّتی موجب سرور و دلگرمی آنان میگردد. در واقع نفعی را که از کمک هر فرد عاید پیشرفت کل میشود قدر میدانند و بدین ترتیب خدمت هر فرد به فراخور امکانات شخصی او مورد استقبال همگان قرار میگیرد. گردهماییهای منعقده برای تأمّل و تفکّر بیش از پیش فرصتی انگاشته میشود که در آن تمامی فعّالیّتهای جامعه موضوع شور و مشورتی جدّی و روح افزا میباشد. شرکت کنندگان از همۀ دستآوردهای حاصله مطّلع میشوند و در پرتو آن، مفهوم مساعی خود را بیشتر درک میکنند و با برداشت بهتری از توصیه های مؤسّسات و بهره گیری از تجارب دیگران، دانش خود را در بارۀ فرایند رشد افزایش میدهند. این گونه تبادل فکر و تجربه، در فضاهای متعدّد دیگری برای مشورت در بین کسانی که به مساعی خاصّی مشغولاند، اعمّ از اینکه خطّ مشی مشترکی را دنبال مینمایند یا در بخشی از محدودۀ جغرافیایی خدمت میکنند نیز انجام میشود. همۀ این بینش ها جزیی از درک وسیعتری از این واقعیّت است که پیشرفت به آسانترین وجه در محیطی حاصل میگردد که سرشار از عشق و محبّت است، کاستی ها با بردباری نادیده گرفته میشود، موانع با شکیبایی برطرف میگردد، و رویکردهایِ آزمون شده با اشتیاق پذیرفته میشود. بدین ترتیب با هدایت مؤسّسات و نهادهای امری که در سطوح مختلف انجام وظیفه میکنند، کوشش احبّا، هرچند در سطح فردی مختصر باشد، در یک کوشش جمعی ادغام میگردد تا استعداد روحانی برای پذیرشِ ندای جمال مبارک به سرعت شناسایی شود و به نحوی مؤثّر پرورش یابد. بدیهی است یک محدودۀ جغرافیایی که دارای این شرایط باشد، محلّی است که در آن روابط بین فرد، مؤسّسات و جامعه – سه اجراکنندۀ نقشه – به نحوی مطلوب در حال تکامل است

= ۴۸۲۵  ۲۰۱۳-۰۴-۲۱

نظر شما در مورد این مطلب :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.