مناظره حسن ارشاد پیرامون اجتهاد در بهائیت فیس بوک صفحه ” صدای بهاها “
گفتگو در فیس بوک با بهایان : فریدون اصغری - ادمین صفحه - کتایون تقی زاده
گفتگو در فیس بوک با بهایان : فریدون اصغری – ادمین صفحه – کتایون تقی زاده
https://www.facebook.com/groups/sedayebahaie/permalink/782939051755962/
جناب ارشاد، این موضوع را برای بحث پیشنهاد میکنند:
“ارزیابی ادعای فقدان اجتهاد در [دیانت بهائی]”
بفرمایید Nasere Naseredin Hassan Ershad!
———
منتظر دلایل جناب ارشاد هستیم.
——–
Nasere Naseredin Hassan Ershad
ادمین گرامی بقول اهل علم آجرکم الله انشاء الله
——
Nasere Naseredin Hassan Ershad
هنگامی که میان نصوص اعم از کتاب و بیانات مقام تبیین و فرامین بیت العدل در موارد غیر منصوصه از طرفی و تطبیق آن با موارد و مصادیق انجام شود این عمل در بهائیت نامش چیست ؟
———-
منظورتان را روشن تر بفرمایید. یعنی ما حکم اجتهاد داریم ؟
——-
Nasere Naseredin Hassan Ershad
فریدون گرامی اساس تطبیق نصوص با مصادیق در بهائیت نامش چه می شود ؟
————
در صورت امکان با ذکر یک مثال.
———-
Nasere Naseredin Hassan Ershad
مثلا چنانچه زوجه ای برای طلاق به محفل رجوع کند و محفل ابتدای ایام اسطبار را تعیین کند و باید یک سال از آن تاریخ طی شود در این میان بر مبنای حکم دیگر چنانچه ایام اسطبار کامل طی شود شاید به ضرر یکی از طرفین تمام شود با توجه به این حکم که اگر یکی از زوجین مرتکب روابط نامشروع شود بلافاصله می شود طلاق گرفت و طی ایام اسطبار لازم نیست در این مورد آیا باید به حکم اول عمل شود و یا حکم دوم اصل تطبیق این دو مورد با موضوعی که پیش آمده نفس این تطبیق در بهائیت چه نام دارد
————
ما همه در اینجا در مورد دیانت بهائی تخصص حرفهای نداریم پس لطفا مشخصتر بیان فرمایید!
———–
این وظیفه محفل محلی، و یا محفل ملی است که بعد از طی یک سال حکم طلاق را جاری کند. ولی باز هم ارتباط آن با اجتهاد را نمیفهمم.
————-
Nasere Naseredin Hassan Ershad
عزیزدل همین وظیفه محفل محلی که کارش تطبیق نصوص با مصادیق و مسائل مستحدثه را بهائیان چه می گویند ؟
————-
ما میگوییم بر رسی نصوص قبل از اعلان حکم.
——————
Nasere Naseredin Hassan Ershad
ما این عمل را می گوییم اجتهاد
———-
فکر میکنم که شما باید اول موضوع اجتهاد در اسلام را توضیح بفرمائید، تا ببینیم چنین چیزی در آئین بهایی هست یا نه.
———-
Nasere Naseredin Hassan Ershad
دقیقا همین مکانیزم نه بیش و نه کم در اسلام است
————
خوب، اجتهاد شما توسط یک نفر هم میتواند صورت بگیرد، ولی در آئین ما اینطور نیست
———–
Nasere Naseredin Hassan Ershad
مهم وجود این مقام است
————
Nasere Naseredin Hassan Ershad
بهائیان منکر اساس این مقام هستند نه مکانیزم تحقق آن
——————–
با یک فرق، اجتهاد میتواند در مواردی که در قرآن ذکر نشده نظر بدهد، اینطور نیست ؟
————-
Nasere Naseredin Hassan Ershad
خیر قرآن و بیانات مبینین قرآن دقیقا مکانیزم مانند بهائیت است
—————–
نه عزیز، کم لطفی میکنید. همین چندی پیش آقای خامنهای یک فتوا علئه بهائیان داد، بر مبنای کدام آیه قرآن و یا حدیث ؟
————-
Nasere Naseredin Hassan Ershad
فریدون گرامی من به مکانیزم نفس عمل کار دارم نه به محتوای عمل این دو مقوله با هم متفاوت است
———–
Nasere Naseredin Hassan Ershad
فریدون گرامی اگر در شیعه حد اکثر ۲۰ مجتهد وجود دارد در بهائیت به تعداد محافل محلی مجتهد وجود دارد و امکان دارد در یک موضوع محفلی حکمی دهد و در همان موضوع محفل دیگر حکم دیگر دهد
—————–
سید محمد رضا رضوی- عزیز، اگر یک مجتهد خواست حکمی بدهد که نه در قرآن هست و نه در حدیث، تکلیف کار چه خواهد شد ؟ تازه این فرد تنهایی تصمیم میگیرد. مشکل اجتهاد در اینجاست .
—————
Nasere Naseredin Hassan Ershad
با سلام فریدون گرامی در نصوص قواعدی طرح شده که بر مبنای آن مجتهد می تواند در تمام زمینه ها و موارد غیر منصوصه حکم دهد که اتفاقا منشا احکام در موارد غیر منصوصه مستند به نص بواسطه می شود مانند قاعده ید بر مبنای حدیث الناس مسلطون علی اموالهم و یا قاعده برائت یعنی اصل این است که همه بی گناه هستند مگر خلافش ثابت شود و یا قاعده لا ضرار که این قواعد بیش از یکصد مورد است که همه اتفاقا بر مبنای مستقلات عقلیه می باشد لذا مجتهد در برابر نظرش مسئول است و ادله اجتهاد خودش را در معرض عموم قرار می دهد و سایر صاحب نظران می توانند در آن مناقشه کنند اما بیت العدل در موارد غیر منصوصه هیچ مبنائی ندارد مخصوصا در موارد حقوقی یک مثال فقهی خدمتتان عرض می کنم تا روشن شود در منابع امری هیچ شیوه ای برای تعارض ادله در نظر گرفته نشده است زیرا اگر این بیان حضرت بهاء الله که فرموده اند اعملوا حدودی اصیل باشد باید دقیقا به سخنان وی عمل کرد حال اگر در این سخنان و ادله تعارض پیش بیاید هیچ مبنائی در بهائیت پیش بینی نشده است مثلا در باب احکام و موارد مربوط به تقصیر اشراق خاوری دو حکم متعارض را ذکر می کند از سوئی می گوید پس از مراسم حج تقصیر باید کرد و در جای دیگر فرموده لازم نیست البته اشراق خاوری قول دوم را انتخاب کرده است حال چالشی که بهائیان متدین با آن روبرو هستند این است که مبنای اولا رفع تعارض ادله در بهائیت چیست ؟ ثانیا مبنای احکام غیر منصوصه چه می باشد ؟ در شیعه اصول فوق را اصول فقه می گویند ولی بهائیان با مسئول ندانستن بیت العدل در برابر منتخبین و حواله دادن به اینکه ایشان ملهم هستند به الهامات الهیه از زیر بار توضیح دادن ادله اوامر خود شانه خالی می کنند البته این نظر کارشناسی این حقیر است و اصلا دوست ندارم مطلب به مجادله کشیده شود
————-
جناب ناصرالدین عزیز، با سلام – چند مورد حکم اشتباه از مجتهدین میخواهید برایتان مثال بزنم ؟ قبول کنیم که وقتی که یک نفر تصمیم میگیرد، ضریب اشتباه بالا میرود.
————-
Nasere Naseredin Hassan Ershad
ضمنا بانو کتایون گرامی مهمترین چالش فرا روی محافل فقدان عنصر تخصص می باشد تصور بفرمایید از سوئی بر مبنای پوستر زیر که خدمتتان تقدیم می شود محافل موظف هستند بر مبنای نصوص یعنی بیش از یکصد جلد آثار جمال مبارک و بیانات مرکز میثاق حضرت عبد البهاء و بیانات حضرت عزیز امر الله شوقی ربانی و کلیه احکام صادره طی ۵۰ سال گذشته توسط بیت العدل حکم صادر کنند با توجه به اینکه محافل هم کار محاکم قضائی را انجام می دهند و هم دو قوه دیگر را در واقع کار محفل دقیقا کار قاضی است که باید مسلط بر منابع حقوقی باشد تا حقی در این میان ضایع نگردد آیا از سیستم انتخابات بهائی که قرار است هر کس به هر کس رای دهد متخصص در قضاوت حاصل می شود مثلا اگر در یک محل فقط ۹ نفر بیشتر عضو وجود ندارد و همه کشاورز می باشند و قرار است که محفل محلی تشکیل شود این افراد می توانند احکام حقوقی پیچیده از منابع فوق استخراج کنند ؟
———————
Nasere Naseredin Hassan Ershad
فریدون گرامی سخن در این است که آراء مجتهد در معرض نقد است و باید وی پاسخگوی ادله حکم خود باشد و حرام است بر دیگران اگر غلط بودن حکم وی را دانستند از حکم وی اطاعت کنند
———-
جناب ناصرالدین گرامی- مشکل اینجاست که مجتهدین حکم غلط مدهند و همه هم از آن پیروی میکنند، و همینطور از احکام بعدی وی.
———–
Nasere Naseredin Hassan Ershad
فریدون گرامی خیر اینگونه نیست در اسلام پیروی عالم از عالم حرام است
——————-
یک مثال: در اوایل انقلاب مرحوم هویدا اعدام شد. بعدها مرحوم مهدی بزرگان اعتراف کرد که من هر چی داد و هوار کردم که این آدم مسلمان است، مادرش مسلمان و هم سفر حج من بوده، آقای خمینی قبول نکرد و گفت اعد امش کنید، آیا این حکم درست بود یا نه ؟
——————-
Nasere Naseredin Hassan Ershad
عزیز دل اولا این مدیریت سیاسی یک حکومت است شما باید از آنهائی بپرسید که در سال ۵۷ حدود ۹۸ در صد پای صنوق های رای رفتند و رای دادند ثانیا بنده ادعای اجتهاد ندارم بنده مکانیزم مطلب را خدمتتان عرض کردم ثالثا : شما چرا بحث را به مطالب سیاسی و احساسی می کشانید این گونه مثال زدنهای شما یعنی اینکه مایلید بحث به چالش گشیده شود و بنده خفه شوم اگر مایل به ادامه بحث نیستید بفرمایید بنده سکوت می کنم
————
دوست گرامی آقای ناصرالدین شما می گویید بیت العدل اعظم در برابر منتخبین خود مسئول نیست بله این را قبول دارم، از دیروز این چندمین بار است که این را توضیح می دهم ولی این افراد چند سال بعد باید دوباره در انتخابات شرکت کنند، ولی مجتهد که می تواند قرآن کریم را و سایر متون را به رأی خودش تفسیر و تأویل کند و کسی هم نمی تواند او را عزل کند تکلیف چیست؟ شما بروید مطالعه در فتاوی چند مجتهد در مواضعی که دوست دارید، بکنید و ببینید در یک مورد در همین مذهب اثنی عشری چند فتوای مختلف صادر شده. و شما که از مسئول نبودن بیت العدل اعظم ایراد میگیرید درباره مسئول بنودن ولی مطلقه فقیه چه می گویید؟ یک نفر که مالک الرقاب یک ملت است و کسی نمی تواند در برابر رأی او لم و بم کند
————
چون نمی خواهم جدل کنم فکر می کنم به اندازه کافی در اینمورد صحبت شده دوستانمان می خوانند و خود قضاوت می کنند. من دیگر به این بحث ادامه نمی دهم
————-
Nasere Naseredin Hassan Ershad
کتایون گرامی این حقیر بارها خدمت شما عرض کرده ام کسی که قرآن را به رای خویش تفسیر کند جایگاهش دوزخ است و تمام فقهای شیعه ادله اجتهاد خود را ذکر کرده اند و اگر کسی عالم باشد حرام است از وی تقلید کند
———–
Nasere Naseredin Hassan Ershad
البته کتایون گرامی ولی مطلقه فقیهی که حد اقل بر مبنای قوانین روی کتاب نه نفس الامر قرار است مستندات ادله خود را طرح کند و در برابر مجلس خبرگان مسئول است با بیت العدلی که ملهم به الهامات الهی است و در برابر هیچ کس پاسخگو نمی باشد انصافا اگر امر دائر بر پذیرش یکی از این دو سیستم باشد آنی که مسئول است پذیرفتنی تر است انشاء الله هر وقت در یک کشور جامعه بهائی حکومتی تشکیل داد جامعه بشری آن را هم تجربیه خواهد کرد
————
جناب ناصرالدین گرامی- نه عزیز، من یکی که خیلی مایل هستم این گفت و شنود با شما ادامه دهم. پوزش به خاطر این مثال درد سر ساز، ولی واقعی.
———————
Nasere Naseredin Hassan Ershad
فریدون گرامی مثل اینکه شما دوست داری من را سریعا در گونی ببینی لول
————-
که ریشه تمام مصیبتها در اسلام شیعه، همین حکم این مجتهدین نادان است
————–
Nasere Naseredin Hassan Ershad
قرار است به مقدسات هم توهین نکنیم در تشیع مقام اجتهاد مقدس است لذا در این پست این حقیر مطلبی ارائه نمی کنم