رساله مدنیه عبدالبهاء – نقد و بررسی

نقد و بررسی کتاب رساله مدنیه نوشته عبدالبهاء (جلسه اول )

  • سال نگاشتن کتاب رساله مدنیه ؟!
  • دلیل مشخص نبودن نویسنده کتاب
  • خود را شیعه و مسلمان معرفی کردن 
  • دلائل عدم استقبال از این کتاب
  • رساله مدنیه یکی از منابع آینی جلوه دادن طرح های توسعه اجتماعی و اقتصادی

نقد و بررسی کتاب رسالهٔ مدنیّه نوشته عبدالبهاء (جلسه دوم)

  • بررسی اسنادی که اثبات می کند عبد البهاء به پادشاه ایران پیشنهاد می دهد منبع قانون گذاری کشور ایران باید مبتنی بر قرآن و بیانات اهل بیت علیهم السلام باشد و هیچ سخنی از اقدس در میان نیست.

نقد و بررسی کتاب رساله مدنیه نوشته عبدالبهاء (جلسه سوم)

  • توصیه عبد البهاء به پادشاه ایران مبنی بر اینکه باید قوانین مدنی بر مبنای شرع اسلام تدوین شود و هدف آن استیلای اسلام و مذهب کشور بر سایر ادیان باشد و انتقاد از کم کاری علمای در عدم نیل به این هدف
  • توصیه به پادشاه ایران مبنی بر اینکه مانند پروتستانهای تبشیری کارهای به ظاهر عام المنفعه انجام گیرد تا اسلام بر سایر ادیان تفوق یابد

ادامه نقد و بررسی کتاب رساله مدنیه نوشته عبدالبهاء (جلسه چهارم)

  • عبد البهاء خطاب به پادشاه می گوید بر مبنای آیات زیر می نوان کلیه قوانین و سیاست جامعه مدنی را تدوین کرد و تلویحا نیاز به اقدس را منتفی اعلام می کند و با این بیانات بر نسخ اسلام خط بطلان می کشد.

نقد و بررسی کتاب رسالهٔ مدنیّه نوشته عبدالبهاء (جلسه پنجم )

  • کتاب رساله مدنیه سندی انکار ناپذیر است مبتنی بر اینکه عبد البهاء قصد داشت با روش نهان زیستی ازلیان بعنوان یک مصلح اجتماعی وارد مجلس شود تا امر خود را پیش برد اما ظاهرا این روش ناکام ماند
  • ادامه شرح اسنادی که حکایت از لزوم مجتهد بودن اعضای مجلس دارد
  • توصیه عبد البهاء به کشورگشایی و لزوم به روز کردن اسلحه و ادوات نظامی
  • بررسی سندی که عبد البهاء مدعی است ای بسا کشتار و تدمیر و جنگ بنیان صلح باشد
  • بیان دلیل نبوت پیامبر اسلام ص در حالی که هیچ نشانی از این دلیل در بهاء الله یافت نمی شود
  • تفسیر و اشرقت الارض بنور ربها پیامبر اسلام است نه باب

نقد و بررسی کتاب رساله مدنیه نوشته عبدالبهاء (جلسه ششم)

  • جدایی دین از سیاست
  • بداء ناپذیر بودن اصل فوق از دیدگاه اقدس
  • پادشاهان سایه خدا روی زمین هستند و باید بی قید و شرط فرمانشان را اطاعت کرد چون مصداق اولو الامر هستند
  • علماء حق طرد ندارند
  • عبد البهاء مخالف حکومت مشروطه است

=====

اسناد

اینکه فرمودند مسلمانان به روز نیستند لطفا یک نظر به سخنان عبد البهاء بیفکنید  که اسناد زیر از رساله مدنیه عبد البهاء  دال بر اعتراف به خلاف سخنان ثابتی است

مورد اول :

عبد البهاء در ص ۶ و ۷ عنوان می کند که ارادت به پیامبر ص و اهل بیت ع = مهم در این جملات مطرح می کند که بر مبنای شریعت اسلام و شیعه اثنی عشری خطاب به پادشاه قصد دارد طریق مدنیت را توضیح دهد ضمنا از این جملات بر می آید که مخاطب این کتاب پادشاه ایران و ایرانی است

 

مورد دوم :

ادعای عبد البهاء مبتنی بر اینکه : بر مبنای اصل شریعت اسلام می توان جامعه مدنی ساخت

 

مورد سوم :

عبد البهاء اذعان می کند تمام مطالب دال بر این است اعضای مجلس بر مبنای احکام اسلامی و شرع مبین قوانین مملکتی را اتخاذ کنند

 

مورد چهارم :

اعتراف عبد البهاء مبتنی بر رای نمایندگان بر مبنای فرامین الهی ( قرآن ) و اعضای مجلس باید دین دار باشند ۲۳ و ۲۴

مورد پنجم :

احکام قرآنی را عبد البهاء مانند قطع دست سارق بی نقص می داند و صحه بر آن می نهد ص ۳۵ – ۳۶

 

مورد ششم :

در پی تکنولوژی امت اهل کتاب رفتن با تعالیم قرآنی منافاتی ندارد ( اطلبوا العلم و لو بالصین ) ۳۲ ۳۳

 

مورد هفتم :

تایید علمای راستین شیعه و اینکه باید از آنان و شریعتشان پیروی گرد ( و اما من کان … ۴۰ و ۴۱

 

 

مورد هشتم :

عبد البها در شرح صائنا لنفسه می گوید قانونگذار در مجلس دقیق باید بر مبنای قرآن و سائر کتب سماویه قانون تدوین نماید ص ۴۲ و ۴۳

 

مورد نهم :

منبع عمل علمای سیاسیه تشریع و منابع آن است و قوه تنفیذیه که حکومت است و در اختیار این علما  ص ۴۴

 

 

 

مورد دهم :

عبد البهاء معتقد است علماء در مجلس برای تقابل با تعدد آرا فقهی نهادی تاسیس کنند مانند شورای نگهبان تا عموم آراء مجتهدین یکسان شود ص ۴۴ و ۴۵

 

 

 

مورد یازدهم :

عبد البهاء ذیل توضیح ” حافظا لدینه ” می گوید :  بر لزوم اجرا احکام شریعت اسلامی و غلبه اسلامی و غلبه اسلام بر سایر ادیان لیظهره علی الدین کله … تحقق باید می یافت و علماء سستی کردند که تا بحال نشد – وحدت ادیان ؟؟ باید تمام ادیان از بین می رفت و اسلام پیروز می شد ۴۸ – ۴۹

 

مورد دوازدهم :

 

اعتراف عبد البهاء به وجود آموزه ترک تعصبات در قرآن ( پس چه نیاز به بهائیت و تعالیم ترک تعصبات )  ۶۲ و ۶۳

 

مورد سیزدهم :

عبد البهاء در شرح این فقره از حدیث می گوید : ” مطیعا لامر مولاه ” ما حصل : اطاعت از کتب آسمانی – یعنی فقهاء که بنیان جامعه مدنی است — باید صورت گیرد و افرادی مانند  ولتر نویسنده فرانسوی که با دخالت دین در تدوین قوانین مخالفت می کند مضامین کتابش را سزاوار ملعبه صبیان می داند و در ادامه قوانین اسلامی و قرن را شفا می داند  ۸۴ – ۸۶

 

مورد چهاردهم :

عبد البهاء در برابر نظریه ولتر که معتقد است دین در امور قوانین نباید دخالت بکند می گوید بر مبنای قوانین تورات و قرآن و احادیث صحیحه می توان قوانین را تدوین نمود ۸۸

 

مورد پانزدهم :

مهمم : اعتراف عبد البهاء مبتنی بر اینکه منع قوانین کشورهای غربی از کتب فقهی و فتاوای علمای اسلامی بود – مدنیت بر مبنای شریعت اسلامی ۱۰۶

 

مورد شانزدهم :

مانند قبلی : استناد به سخنان دری بار در اروپائیان عمومی ترقی و مدنیتشان را از مسلمین گرفته اند ص ۱۱۰ – ۱۱۱

 

 

مورد هفدهم

عبد البهاء تحقق حقایق مدنیه را در آموزه های قرآنی در نمونه آیات زیر می داند :

 

مورد هجدهم :

عبد البهاء معتقد است اساس پارلمان و مجلس مبتنی بر نصوص قرآنی است ص ۱۱۸ ( امرهم شوری بینهم ) ( و شاورهم فی الامر )

 

 

 

 

نظر شما در مورد این مطلب :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.